Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 2021

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.

Taloudellinen tulos lyhyesti, heinä-syyskuu 2021 (heinä-syyskuu 2020):

• Oikaistu liikevoitto laski 1 533 miljoonaan kruunuun (1 687)
  • Cash EBIT laski 1 394 miljoonaan kruunuun (1 659)
  • Osakekohtainen tuotto (1RTM) kasvoi 24,04 kruunuun (22,31)
  • Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) nousi 8,0 prosenttiin (7,4)
  • Nettovelka / Cash EBITDA (RTM) oli 4,2x (4,2x)
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 19,1 miljardia kruunua (16,8)

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Kolmas vuosineljännes on osoittanut markkinoiden jatkuvaa, asteittaista normalisoitumista - sekä kuluttajien että yritysten käyttäytymisen osalta. Intrumin osalta tämä näkyy kausiluonteisesti hiljaisempana vuosineljänneksenä, joka vastaa enemmän pandemiaa edeltäviä malleja. Liikevaihtomme säilyi korkealla tasolla, vain 4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden poikkeuksellisen vahvalla kolmannella neljänneksellä.

Neljänneksen aikana cash EBIT laski 16 prosenttia viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Kun tarkastellaan vuoden yhdeksää ensimmäistä kuukautta verrattuna vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon, kasvua oli kuitenkin 3 prosenttia. Konsernin velkaantumisaste oli 4,2x nettovelassa suhteessa Cash EBITDA (RTM) ja osakekohtainen tuotto (1RTM) oli 24,04 kruunua.

Vahva tuloskehityksemme portfolioinvestoinneissa jatkuu kaikilla markkinoilla. Portfolioinvestointien ollessa noin 3 miljardia kruunua, mikä vastaa 112 prosenttia ennusteesta. Uusien toimeksiantojen määrä CMS-segmentissämme paranee edelleen ja kaupallinen toiminta on edelleen vilkasta.

Strategisten markkinoiden segmentissä vuosineljännes oli liikevaihdon ja kannattavuuden näkökulmasta maltillisempi, mutta kaupallisen toiminnan taso pysyi korkeana. Saimme esimerkiksi uraauurtavan sopimuksen yli 1 miljardin euron suuruisen, ’todennäköisesti maksukyvyttömän’ (Unlikely to Pay, "UTP") salkun hoitamisesta, mikä korostaa Intrumin asemaa Espanjan johtavana asuntolainojen hoitajana. Italiassa olemme myös pystyneet kasvattamaan useiden palvelusopimustemme volyymia.

Muutosohjelmamme kohti ONE Intrumia on hyvässä vauhdissa ja neljän kansainvälisen toimipisteen laajentaminen on edennyt suunniteltua nopeammin kattaen 14 maata ja 302 asiamiestä. Neljänneksen aikana toimeksiantojen siirtäminen kiihtyi ja yli 2,2 miljoonaa espanjalaista toimeksiantoa siirrettiin sujuvasti kerralla. Tämä kolminkertaisti uudella alustalla olevien toimeksiantojen kokonaismäärän.

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä olemme lisänneet kunnianhimoisia tavoitteitamme ilmastotietojen julkistamisen suhteen ja ilmoittaneet tukevamme ilmastoon liittyviä taloudellisia tietoja käsittelevän työryhmän (Task Force on Climate-related Financial Disclosures, TCFD) suosituksia. Tämä raportointikehys tukee pyrkimyksiämme päästöjen vähentämiseksi, operatiivisten riskien ja mahdollisuuksien lieventämiseksi sekä avoimuuden lisäämiseksi sidosryhmiimme nähden. Lisäksi olemme alkaneet raportoida Carbon Disclosure Project (CDP) -organisaatiolle, joka arvioi yritysten ilmastopyrkimyksiä ja ilmastonmuutoksen lieventämistoimia.

Ensimmäisen toimitusjohtajavuoteni jälkeen nämä neljä viimeistä vuosineljännestä ovat keskittyneet kahteen asiaan - muutosohjelmaamme ja kestävän orgaanisen kasvun perustan rakentamiseen. Uskon vahvasti, että yhteiskunnalliset megatrendit luovat myönteiset puitteet jatkuvalle menestykselle, mitä korostaa asiakkaidemme aktiivisuus sekä palvelun että sijoitusmahdollisuuksien osalta."

Emil Folkesson, Director Treasury & Investor Relations
emil.folkesson@intrum.com
ir@intrum.com

Nämä tiedot ovat sellaisia, jotka Intrum AB (publ) on velvollinen julkistamaan EU:n markkinoiden väärinkäyttöä koskevan direktiivin mukaisesti. Tiedot on annettu julkaistavaksi edellä mainittujen yhteyshenkilöiden välityksellä 21. lokakuuta 2021 klo 07.00 CEST.

[1RTM, Rolling Twelve Months]

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Suomalaisten säästäminen lisääntyi pandemian aikana - inflaation pelko kuitenkin varjostaa toipumista ja motivoi vahvistamaan taloustaitoja30.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistun Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan suomalaiset kuluttajat uskovat eurooppalaisia todennäköisemmin oman taloutensa palaavan pandemiaa edeltäneeseen normaalitilaan. Suomalaisista 39 prosenttia sanoo, että koronapandemia on lakannut vaikuttamasta tai se ei ole koskaan vaikuttanutkaan negatiivisesti heidän talouteensa. Koko Euroopassa vastaava luku on 29 prosenttia. Silti huoli inflaatiosta varjostaa suomalaisten luottamusta omaan talouteen. Naisista yli 70 prosenttia pelkää hintojen nousun vaikuttavan taloudelliseen hyvinvointiinsa. Suomalaiset haluavatkin parantaa entisestään omia talouslukutaitojaan ja opettaa lapsilleen järkevää rahan käyttöä.

Yrityksillä ennätysvähän maksuviiveitä25.11.2021 11:31:23 EET | Tiedote

Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa23.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Maailman säästöpäivää varjostavat koronakriisi ja kiihtyvä inflaatio - suomalaisten säästöhalut kuitenkin lähes huipussaan29.10.2021 15:35:45 EEST | Tiedote

Tuoreet uutiset koronapandemiasta, talouskasvun hidastumisesta ja inflaation kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään sunnuntaina, 31. lokakuuta. Suurin osa suomalaisista kuitenkin säästää säännöllisesti ja säästöhalut ovatkin tuoreimpien tietojen mukaan nyt lähes huipussaan. Säännöllisessä säästämisessä kunnostautuivat erityisesti nuoret, eläkeläiset ja miehet. Kiihtyvä inflaatio taas haastaa erityisesti asuntovelallisia varautumaan tilanteeseen.

Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät1.10.2021 10:03:09 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.