Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 2021

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Taloudellinen tulos lyhyesti, huhti-kesäkuu 2021 (huhti-kesäkuu 2020):

• Oikaistu liikevoitto kasvoi 1,594 miljoonaan kruunuun (1 345)
  • Cash EBIT nousi 1,413 miljoonaan kruunuun (1 294)
  • Osakekohtainen tuotto (1RTM) 26,22 kruunua (17,19)
  • Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,4 prosenttia (6,8)
  • Nettovelka / Cash EBITDA (RTM) oli 4,1x (4,4x)
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 16,790 miljoonaa kruunua (10 975)

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Toisen neljänneksen aikana saavutimme ennätyksellisen kassavirran portfolioinvestoinneissamme ja nopeutimme pääoman kiertoa. Tähän mennessä meillä on tälle vuodelle noin 6 miljardia Ruotsin kruunua sidottua pääomaa investointeihin houkuttelevilla tuotoilla. Olemme solmineet joukon huomattavia, uusia kumppanuuksia, kuten merkittävän yhteistyösopimuksen Svenska Handelsbankenin kanssa Ruotsissa. Tämä kumppanuus täydentää kuuden suurimman pohjoismaisen rahoituslaitoksen palveluverkostoamme entisestään. Solmimme myös mittavan palvelusopimuksen DEVA Capitalin kanssa, joka tuo lisää pääomaa hallittavaksemme Italiassa.

Neljänneksen aikana valuuttakurssikorjattu liikevaihto kasvoi 17 prosenttia ja cash EBIT 9 prosenttia edellisvuodesta. Konsernin velkaantumisaste pysyi 4,1x nettovelassa suhteessa Cash EBITDA (RTM) ja osakekohtainen tuotto (RTM) oli 26,22 kruunua. Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,4 prosenttia verrattuna 6,8 prosenttiin viime vuonna.

Muutosohjelmamme kohti ONE Intrumia etenee suunnitelmien mukaisesti. Kesäkuussa avasimme kolmannen ja viimeisen kansainvälisen toimipisteemme Espanjan Malagaan, joten nyt kansainväliset toimipisteemme kattavat yksitoista maata. Siirrymme vaiheeseen, jossa keskitymme täysin ONE Intrum -ohjelmaan. Käynnissä oleva migraatio siirtyy intensiivisempään vaiheeseen kasvattaen yhteisen alustamme volyymia merkittävästi. Tämä siirtymävaihe nopeuttaa koko yrityksen siirtymistä yhdelle maailmanlaajuiselle alustalle ja tulee osoittamaan, että tehokkuutemme ja kykymme palvella asiakkaitamme maailmanlaajuisesti tulee entisestään kasvamaan.

Neljänneksen aikana olemme ottaneet uusia askeleita jatkaaksemme edelläkävijänä oikeudenmukaisen ja eettisen perinnän tiellä. Osana pyrkimyksiämme kohdella kaikkia arvojemme mukaisesti olemme kehittäneet ja soveltaneet toiminnassamme ’Asiakkaiden oikeudenmukaisen kohtelun’ -ohjeistusta. Ohje auttaa varmistamaan, että toimimme eettisesti - mutta kannustamme myös alan muita toimijoita toimimaan samoin. Toivon, että nämä periaatteet voivat muodostaa pohjan tulevalle alan standardille.

Eurooppalaisten kuluttajien lisääntynyt säästäminen, asiakkaidemme optimismin kasvu ja voimakkaat taloudelliset kannustimet tulevat vuoden aikana asteittain parantamaan liiketoimintaympäristömme. Toivon vilpittömästi, että eri puolilla Eurooppaa havaitsemamme lukuisat askeleet yhteiskuntien talouksien avaamiseksi viittaavat normalisoitumiseen. Asiakkaidemme lisääntyvän optimismin myötä suhtaudumme varovaisen toiveikkaasti yleiseen pandemiasta elpymiseen ja erityisesti liiketoimintaympäristömme asteittaiseen paranemiseen."

Emil Folkesson, Director Treasury & Investor Relations
emil.folkesson@intrum.com
ir@intrum.com

Nämä ovat tietoja, jotka Intrum AB (publ) on velvollinen julkistamaan EU:n sisäpiirikaupoista ja markkinoiden manipuloinnista annetun direktiivin mukaisesti. Tiedot annettiin julkisuuteen edellä mainitun yhteyshenkilön välityksellä 22. heinäkuuta 2021 klo 07.00 CET.

[1 RTM, Rolling Twelve Months]

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.