Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.

Eteläeurooppalaiset kokevat taloudellisen hyvinvointinsa laskeneen useammin pohjoiseurooppalaisiin verrattuna -  Kreikassa 67 % vastaajista sanoo taloudellisen hyvinvoinnin laskeneen, kun Tanskassa vastaava luku on 23 %. Suomalaisista 42 % sanoo taloudellisen hyvinvointinsa laskeneen. Laskujen lisääntyminen huolettaa ja vaikuttaa kielteisesti hyvinvointiin. Kyselyyn vastanneista suomalaisista lapsiperheistä näin kokee 58 %.

Joka viides eurooppalainen uskoo taloudellisen hyvinvointinsa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana, suomalaisista joka neljäs. Italiasta löytyvät Euroopan pessimistisimmät kuluttajat, heistä vain 8 % näkee taloudellisen hyvinvointinsa paranevat tulevan puolen vuoden aikana.

– Samalla kun kamppailemme covid-19-pandemiaan liittyvien välittömien terveyskysymysten kanssa, joudumme kamppailemaan myös sen aiheuttamia taloudellisia häiriöitä vastaan. Taloustietämys ja mahdollisuus vaikuttaa omaan kulutukseen ja säästämiseen parantaa monen eurooppalaisen kuluttajan kykyä selviytyä näistä epävarmoista ajoista jonkin verran positiivisella tavalla, sanoo Intrumin pääjohtaja Mikael Ericson.

Huoli laskujen maksusta kasvaa, velkaantuminen nopeinta lapsiperheissä ja milleniaalien ikäryhmässä

38 % eurooppalaisista sanoo, että covid-19 on vaikuttanut heidän työllisyyteensä. 54 % kertoo covid-19-kriisin aiheuttaneen kotitaloutensa tulojen laskun. Velkaantuminen kasvaa nopeinten lapsiperheissä sekä milleniaalien ikäryhmässä, kun tarkastellaan koronakriisin vaikutuksia eri väestöryhmiin. Joka viides eurooppalainen sanoo joutuneensa ottamaan lisää velkaa voidakseen kattaa päivittäiset menot, suomalaisista näin vastaa 13 %. Rahaa lainataan myös laskujen maksua varten enemmän kuin ennen koronakriisiä.

Säästäminen tuottaa vaikeuksia - edessä epävarma tulevaisuus

58 % eurooppalaisista vastaajista on tyytymättömiä summaan, jonka he voivat säästää kuukausittain (2019: 52 %). Suomalaisista 69 % sanoo olevansa tyytymätön summaan, jonka he voivat säästää kuukausittain (2019: 55 %). 39 % eurooppalaisista sanoo säästävänsä merkittävästi vähemmän kuin ennen koronaa.

- Koronan vaikutukset talouteen ja kuluttajiin näyttäisi olevan pitkäkestoisia. Vaikutukset ovat suurimmat niissä kotitalouksissa, joiden taloudellinen liikkumavara on pienin, kuten nuorilla aikuisilla ja lapsiperheissä. Uuteen normaaliin siirtyminen tarkoittaa valitettavasti myös kotitalouksien lisääntyviä maksuvaikeuksia ja velkaantumisen lisääntymistä, siihen viittaa myös Intrumin oma maksutietodata, Juha Iskala, Intrum Oy:n myyntijohtaja sanoo.

* Tietoja Intrumin Consumer Payment Report 2019 -julkaisusta: Intrum on kerännyt tietoja 24 004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, mukaan lukien heidän kulutuksensa ja kykynsä hallita kotitalouden raha-asioita kuukausittain. Intrum keskustelee päivittäin 250 000 velkaantuneen kuluttajan kanssa ympäri Eurooppaa.

** Tietoja ECPR Covid-19 White Paperista: Intrum on kerännyt tietoja 4800 kuluttajalta 24 Euroopan maasta. Kyselyssä tarkastellaan, miten covid-19 on vaikuttanut kuluttajien työllisyyteen, talouteen ja siten säästämiseen, kuluttamiseen ja velkaantumiseen. Kyselytutkimus tehtiin toukokuussa 2020, se on jatkumoa Intrumin European Consumer Payment Report 2019 -julkaisulle. Kunkin maan otos oli kansallisesti edustava markkinoiden väestötietojen perusteella.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 3706333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: +358 9 229 11623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.