Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

30 % suomalaisista kyselyyn vastanneista sanoo säästävänsä merkittävästi vähemmän kuin ennen koronakriisiä

Samalla kun kulutus on vähentynyt, myös säästäminen näyttää vähentyneen. 69 prosenttia vastaajista sanoi, ettei ole tyytyväinen summaan, jonka voi kuukausittain säästää. 40 prosenttia sanoi, ettei säästä lainkaan, luku on kasvanut viime syksystä 3 prosenttiyksikköä. 30 prosenttia sanoi säästävänsä nyt vähemmän kuin ennen koronaa.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan näyttää siltä, että kolmasosalla rahaa on kertynyt säästöön kulutuksen vähentymisen takia. Se on koettu positiiviseksi, vaikka suurin osa näyttää kuitenkin olevan tyytymättömiä summaan, jonka voivat kuukausittain säästää.

–Korona on kulutuksen vähentyessä siirtänyt joitakin kotitalouksien hankintoja varmasti myös eteenpäin. Nyt olisi tärkeää saada kulutus kasvamaan ja monipuolistumaan, sillä kysyntä luo työpaikkoja ja sitä kautta hyvinvointia. Se auttaa myös niitä, joihin koronakriisin vaikutukset iskevät voimakkaimmin, kuten nuoria aikuisia ja lapsiperheitä, Iskala toteaa.

Moni sanoo koronan vaikuttaneen myös asenteisiinsa, mitä tulee ostamiseen ja tuotteiden alkuperän tiedostamiseen. 50 prosenttia vastaajista sanoikin nyt suosivansa paikallisesti tuotettuja tuotteita.

Lue Intrumin White Paper täältä.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Lataa
Puolet (50%) suomalaisista kyselyyn vastanneista sanoo keskittyvänsä kulutuksessaan paikallisiin tuotteisiin covid-19-kriisin puhjettua.
Lataa
61 % suomalaisista kyselyyn vastanneista sanoo keskittyvänsä ostamaan vain välttämättömiä hyödykkeitä covid-19 kriisin puhjettua.
Lataa

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.