Intrum Oy

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa

Jaa
Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.
Myönnetyn maksuehdon ja todellisen maksuajan välinen ero. EPR 2020.
Myönnetyn maksuehdon ja todellisen maksuajan välinen ero. EPR 2020.

Tutkimuksen mukaan ylipitkiä maksuehtoja pyydetään useammin ja niihin myös suostutaan entistä helpommin. 55 prosenttia pk-sektorilla työskentelevistä kyselyyn vastanneista sanoo hyväksyneensä pidempiä maksuaikoja kuin mihin olisi halukas. Suuryritysten edustajista 41 % sanoo samoin. Yleisin syy pitkien maksuehtojen hyväksymiseen on pelko asiakassuhteen menettämisestä tai vahingoittumisesta jos pyynnöstä kieltäytyy. Näin kokee 81 % vastaajista.

– Yritykset pyrkivät tasapainoilemaan markkinahäiriön synnyttämän epävarmuuden kanssa. Se näkyy pyrkimyksenä joustaa ja myöntää pidempiä maksuehtoja asiakkaille ja toisaalta oman kassavirtansa optimointina ostolaskujen maksua viivyttelemällä. Mitä kauemmaksi yritykset maksamistaan siirtää, sitä todennäköisempää on maksujen kumuloituminen. Siitä saattaa seurata ylitsepääsemättömiä ongelmia. Luottokaupan toimivuuden ja jatkuvuuden varmistamiseksi on suositeltavaa pyrkiä tunnistamaan asiakkaiden mahdolliset maksukapeikot etukäteen ja samaan aikaan huolehtimaan maksuehtoihin liittyvistä velvoitteista molempiin suuntiin”, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

Kuilu myönnetyn maksuehdon ja todellisen maksuajan välillä on kasvanut vuodessa kaikilla segmenteillä. B2C-kaupassa keskimääräinen maksuviiveen pituus kasvoi kahdesta päivästä yhteentoista päivään, B2B-kaupassa kahdesta päivästä seitsemääntoista päivään ja julkisella sektorilla kolmesta päivästä kuuteentoista päivään.

Lisätietoja:

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 3700 6333. sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 9 229 11 623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Avainsanat

Kuvat

Myönnetyn maksuehdon ja todellisen maksuajan välinen ero. EPR 2020.
Myönnetyn maksuehdon ja todellisen maksuajan välinen ero. EPR 2020.
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tutkimus: Suomalaiset valmiita käyttämään enemmän rahaa vapaa-aikaan – kaikilla ei ole varaa2.12.2025 07:56:00 EET | Tiedote

Kuluttajat selviytyvät aiempaa paremmin välttämättömistä kuluista ja ovat aiempaa valmiimpia käyttämään rahaa luksukseen, elämyksiin ja lomiin, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin vuosittain julkaisema Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuskyselyyn osallistuneista aiempaa useampi arvioi voivansa käyttää rahaa sosiaalisen elämän viettämiseen sekä tuotteisiin ja palveluihin, jotka eivät ole välttämättömyyksiä. Suuntaus lisää toivoa Suomen talouden virkistymisestä ja lupaa hyvää yritysten juhlasesongin myynnille. Taloudellisen hyvinvoinnin vahvistuminen ei kuitenkaan tunnu kaikkien kuluttajien taloudessa ja hyvästä kehityksestä huolimatta monella pienituloisella tilanne voi olla aiempaa heikompi.

Tutkimus: Suomalaisten luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta eriarvoisuus syvenee27.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote

Suomalaisten kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta taloudellinen eriarvoisuus kasvaa, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kuluttajista 70 prosenttia maksaa nyt laskunsa ajallaan, mikä on suurin osuus vuoden 2019 jälkeen. Kolikon kääntöpuolena maksun myöhästyminen on aiempaa suuremmalla osalla toistuvaa ja syynä on yhä useammalla rahan puute. Vuotta aiemmin maksun viivästyminen oli yleisemmin satunnainen unohdus.

Yritysten ja kuluttajien maksukyky kohentui – maksumuistutuksia silti aiempaa enemmän20.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin tuoreen Insight-katsauksen mukaan yritysten ja kuluttajien maksukyky on perintäonnistumien perusteella parantunut alkuvuoteen verrattuna. Kuluttajaperinnän onnistumat kohenivat maltillisemmin kuin yritysperinnän, mutta suunta on hyvä ja antaa viitteitä kuluttajien maksukyvyn kohenemisesta, vaikka taloustilanne jatkuukin epävarmana. Intrumin laskunvälityksen tiedoista ilmenee, että maksumuistutusten määrät kääntyivät nousuun alkuvuoteen verrattuna, mutta muistutetuista laskuista aiempaa harvempi siirtyi perintään.

Kuluttajien ja yritysten maksukyky heikkeni – käänne parempaan voi olla luvassa1.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yritysten ja kuluttajien maksukyky heikkeni alkuvuoden aikana, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus. Erityisesti yritysten maksukyky heikkeni roimasti, mistä kertoo myös maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden kasvu vuoden alussa sekä toisella vuosineljänneksellä. Yhtiön laskunvälityspalveluista saatujen tietojen mukaan yhä useampi lasku siirtyi perintään vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Maksuista jouduttiin kuitenkin muistuttamaan hieman aiempaa vähemmän, mikä voi ennakoida positiivista virettä loppuvuoteen.

Yhä useampi velkaantuu asumismaksujen vuoksi ja saa häätöhaasteen27.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore katsaus asumisen maksuvaikeuksista johtuvasta kuluttajien velkaantumisesta. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut vuoden 2021 jälkeen. Asumismaksuista myös muistutetaan aiempaa enemmän, mikä voi puolestaan ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä ja häätöjen määriä. Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye