Investeringar i den gröna omställningen påskyndas genom prioritetsförfarande

I början av 2023 trädde den lag i kraft som prioriterar tillståndsansökningar för investeringsprojekt som är viktiga med tanke på den gröna omställningen 2023–2026 enligt miljöskyddslagen och vattenlagen för tillståndsbehandlingen vid regionförvaltningsverken. Miljöministeriets anvisning om tillämpningen av lagändringen har färdigställts. NTM-centralerna strävar efter att genom sina egna åtgärder främja och påskynda smidigheten i tillståndsförfarandena för projekten.

Verksamhetsutövaren kan under vissa förutsättningar ansöka om prioritering för projektet vid behandlingen av miljötillstånd enligt miljöskyddslagen och/eller vattenhushållningstillstånd enligt vattenlagen vid regionförvaltningsverken 2023–2026. Prioriteringen gäller projekt som främjar en grön omställning. Genom att påskynda investeringarna inom den gröna omställningen vill man minska Finlands beroende av fossil energi, öka energisjälvförsörjningen samt övergå mot en ekologiskt hållbarare ekonomi.

Målet med prioritetsförfarandet är kortare handläggningstider. En ansökan som fått prioritet behandlas i övrigt enligt samma processer och kriterier som övriga tillståndsansökningar.

Lagen som trädde i kraft i början av året ändrar inte NTM-centralernas uppgifter eller förfaranden. För NTM-centralernas del är det dock viktigt att identifiera prioriterade projekt och de miljöförfaranden som dessa kräver.

NTM-centralerna strävar efter att prioritera projekt som har företräde i den gröna omställningen i sina miljöförfaranden. Sådana förfaranden är till exempel MKB-bedömningar och MKB-behovsprövningar, beslut om undantagstillstånd enligt naturvårdslagen, Naturabedömningar, utlåtanden enligt miljöskyddslagen och vattenlagen samt planförhandlingar.

”NTM-centralerna strävar efter att genom sina egna åtgärder främja och påskynda smidigheten i tillståndsförfarandena för projekten. Det centrala i informationsutbytet mellan NTM-centralerna, regionförvaltningsverken, kommunerna och verksamhetsutövaren är att säkerställa en smidig behandling”, berättar Jonas Liimatta, överdirektör vid NTM-centralen i Norra Österbotten.

Anvisningar för tillståndssökande har publicerats

Prioritetsförfarandet kan sökas av projekt som främjar en grön omställning och som gäller:

1. energiproduktionsanläggningar som producerar förnybar energi samt havsbaserade vindkraftverk och tillhörande vattenhushållningsprojekt;
  2. industriprojekt som ersätter användningen av fossila bränslen eller råvaror och i stället baserar sig på förnybar energi eller elektrifiering;
  3. framställning och återvinning av väte, med undantag av framställning av väte av fossila bränslen;
  4. avskiljning, återvinning och lagring av koldioxid;
  5. batterifabriker och tillverkning, avskiljning och återanvändning av batterimaterial.

Projektet ska också beakta principen om ingen betydande skada i sin verksamhet.
En anvisning om prioritering av projekt som är viktiga för den gröna omställningen har utarbetats för tillståndsbehandlingen. Anvisningen är avsedd för såväl tillståndssökande som regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna.

Anvisningen och annan information om ärendet finns på webbplatser.

Kontakter

Överdirektör Jonas Liimatta, NTM-centralen i Norra Österbotten, tfn 0295 038 494, jonas.liimatta@ely-keskus.fi

Kundservice för miljöfrågor, tfn 0295 020 900, ympariston.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.