IPR-tuomioistuimen oikeudenkäyntimaksu on varsinkin pk-yrityksille liian korkea
Markkinaoikeudessa vireille tulleiden tavaramerkkivalitusasioiden määrä on ollut laskussa viimeiset viisi vuotta. Kun vuonna 2015 vireille tulleita asioita oli vielä 46, vuonna 2019 määrä oli enääkolme (tilanne joulukuussa). Määrä on laskenut tasaisesti joka vuosi maksukorotuksen jälkeen.
Meren mukaan korkeat oikeudenkäyntimaksut IPR-asioissa on yksi mahdollinen selittävä tekijä valitusasioiden alhaiseen määrään. Vuonna 2016 tehty korotus oli lähes kahdeksankertainen.
”On syytä korostaa, että esimerkiksi tavaramerkkejä koskevat valitukset ja riidat eivät koske vain suuria ja vakavaraisia yrityksiä, vaan myös pienempiä toimijoita, kuten startup-yrityksiä. Tällaisilla yrityksillä resurssit saattavat olla hyvin rajalliset. Pienten toimijoiden kohdalla korkeat oikeudenkäyntimaksut voivat pahimmassa tapauksessa estää oikeuteen pääsyn”, Meri sanoo.
Meren mukaan IPR:t ja niiden tehokas suojaaminen ovat merkittävä osa yritysten kilpailukykyä. Keskuskauppakamari on jo aikaisemmin ilmaissut huolensa IPR-tuomioistuimen korkeista oikeudenkäyntimaksuista. Korkea maksu on ongelmallinen erityisesti hallinnollisissa valitusasioissa.
”Korkeat maksut valitusasioissa voivat johtaa siihen, että IPR-oikeuksien suojaamisen kulut nousevat huomattavan suuriksi verrattuna maksuihin esimerkiksi muissa EU-maissa. Tällä puolestaan voi olla vaikutusta siihen, kuinka aktiivisesti oikeudenhaltijat rekisteröivät oikeuksiaan Patentti- ja rekisterihallituksen kautta.”
Meren mukaan tavaramerkkivalitusasioiden lukumäärään vaikuttavat useat tekijät. Valitusasioiden määrien voimakas putoaminen herättää kuitenkin paljon kysymyksiä.
”Jos asiamäärät pysyvät myös jatkossa alhaisina, on nähdäkseni selvää, että korkeilla oikeudenkäyntimaksuilla on ollut vaikutusta. IPR-tuomioistuimen oikeudenkäyntimaksu, 2 050 euroa, on jo nyt sen verran korkea, että mikäli korotuksiin ryhdytään jatkossa, niiden tulee olla erittäin maltillisia”, Meri toteaa.
”Oikeusministeriön on myös tärkeää analysoida, minkäkokoiset yritykset ovat olleet edustettuina markkinaoikeudessa IPR-asioissa. On aihetta epäillä, että varsinkin aloittaneiden ja pienten yritysten kohdalla korkeat maksut ovat voineet vaikuttaa suojan hakemiseen. Kun oikeudenkäyntimaksujen kohtuullista tasoa arvioidaan, on tärkeää kuulla niitä elinkeinoelämän toimijoita, jotka ovat IPR-asioiden kanssa päivittäin tekemisissä”, Meri sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Erkko MeriLakimies
Puh:050 406 4291erkko.meri@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme