Iris Hanikan romaani Menneisyydenhallintalaitos käsittelee holokaustin historiaa

Saksalaisen Iris Hanikan romaani Menneisyydenhallintalaitos käsittelee Saksan historian kipeintä kohtaa – natsiaikaa ja holokaustia. Palkittu romaani tekee sen kuitenkin ironialla ja huumorilla.

Saksalainen Hans Frambach kärsii natsien hirmuteoista. Hän ei ole holokaustin uhri tai uhrien perillinen, mutta hänen maansa synkkä historia tekee onnellisuuden mahdottomaksi.

Frambach työskentelee holokaustin historiaa tallentavassa Menneisyydenhallintalaitoksessa, jossa perittyä kollektiivista syyllisyyttä ja historian musertavaa kurjuutta ei pääse pakoon.

Mutta kun työtoveri ja paras ystävä Graziela rakastuu ja rimpuilee irti menneisyyden otteesta, Frambach ryhtyy miettimään voisiko hänkin olla onnellinen, kaikesta huolimatta. Voiko natsimenneisyyttä sittenkään syyttää aivan kaikesta?

Kirjan on suomentanut Raija Nylander. Hän kertoo suomennostyöstään Siltalan blogissa: https://www.siltalapublishing.fi/blogi/iris-hanika-menneisyydenhallintalaitos/

Iris Hanika (s. 1962) on berliiniläinen kirjailija. Hän on saanut useita palkintoja, muun muassa Euroopan unionin palkinnon Menneisyydenhallintalaitos-romaanistaan.

Hanikan ja Katja Ketun keskustelun Runokuu-tapahtumasta voi katsoa sivustolta https://runokuu.fi.