Isku lontoolaiseen ostoskeskukseen saa luupäihin liikettä – Mick Herronin palkittu vakoojasarja jatkuu

Agenttikirjallisuuden kirkkaimmaksi tähdeksi nousseen Mick Herronin uutuustrilleri Vakoojakatu kertoo mehukkaasti vakoilijoiden vainoharhaisesta maailmasta ja kyynisestä valtapelistä. Mikään ei ole sattumaa ja kaikkea – sekä kaikkia – tulee epäillä.

Mick Herronin kirja Vakoojakatu – Jackson Lamb 4 julkaistaan 30.11.2022. Kuva: Mikael Buck

Mick Herronin ylistetyn ja palkitun Jackson Lamb -sarjan neljäs osa kertoo urallaan epäonnistuneiden ja puuduttaviin toimistohommiin siirrettyjen agenttien, luupäiden, edesottamuksista Lontoossa. Toimistoa johtaa epämiellyttävä, huonokäytöksinen ja ilmavaivainen Jackson Lamb, joka ei kuitenkaan epäröi käyttää kaikkia keinoja puolustaakseen agenttejaan. Tai heittääkseen heidät bussin alle. Kun eräässä kaupungin ostoskeskuksista räjähtää pommi ja eläköitynyt tiedustelupomo yritetään surmata, epäonnen agentit näkevät tilaisuutensa tulleen ja tarttuvat omin luvin toimeen. Onnistuminen voi taata kunnianpalautuksen, mutta sellaista ei ole vielä koskaan tapahtunut.

Herronin sarjaa on kehuttu mm. värikkäistä henkilöhahmoistaan, yllättävistä juonenkäänteistään sekä mustasta huumoristaan. Häntä on kutsuttu vakoilijakirjallisuuden kuninkaan John le Carrén manttelinperijäksi.

Apple TV:ssä alkaa Herronin kirjoihin perustuvan Slow Horses -tv-sarjan toinen tuotantokausi 2.12. Sen taustalla on Nukkuvat leijonat (suom. 2021). Suomeksi ovat ilmestyneet myös sarjan osat Luupäät (Jackson Lamb 1) ja Todelliset tiikerit (Jackson Lamb 3).

Mick Herron: Vakoojakatu – Jackson Lamb 4 (Docendo 2022), sidottu, 394 sivua.

Toimittaja, tilaa mediavedos ennakkoon

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin lehdistösihteerinä toiminut Julija Mendel kertoo kirjassaan maansa pyrkimyksistä kohti länttä ja demokratiaa2.2.2023 02:00:00 EET | Tiedote

Taistelu vapaudesta – Ukrainan tie kohti demokratiaa ja rauhaa on maan hallinnon sisäpiiriläisen suora ja koskettava kuvaus presidentti Volodymyr Zelenskyin taistelusta maansa vapauden puolesta. Presidentin lehdistösihteerinä usean vuoden ajan toiminut Julija Mendel kertoo, kuinka Zelenskyi ryhtyi presidentinvaalit voitettuaan määrätietoisesti uudistamaan maata Venäjän jatkuvan painostuksen alla.