Islannissa otettiin käyttöön suomalaiset Evondos-lääkeannostelurobotit

Ensimmäiset Evondos-lääkeannostelurobotit ja -etähoitopalvelut otettiin käyttöön Reykjavikin kotihoidon yhteistyössä Icepharman kanssa. Nyt Evondos palvelut ovat käytössä kaikissa Pohjoismaissa.

89-vuotias Stefanía Valentínusardóttir oli ensimmäinen islantilainen, joka sai Evondos-robotin käyttöönsä.

Evondos-palveluiden käyttöönotto on Reykjavikin kaupungin hyvinvointilaitoksen ja Icepharman yhteistyöprojekti, jossa automaattiset lääkeannostelurobotit otetaan käyttöön kaupungin kotihoidon asiakkaille. Icepharma toimii Salossa pääkonttoriaan pitävän Evondosin jakelukumppanina Islannissa.

"Toivotamme Islannin ja Reykjavikin lämpimästi tervetulleeksi Evondos-palveluja käyttävien pioneerimaiden ja -kuntien joukkoon! Tämä on merkittävä virstanpylväs – Evondos on nyt käytössä kaikissa Pohjoismaissa", sanoo Evondosin toimitusjohtaja Eetu Koski.

Evondos-robottien ja -palveluiden käyttöönotto mahdollistaa kotihoidon asiakkaiden omassa kodissa asumisen pidempään ja tukee heidän itsenäisyyttään. Evondos-palvelu auttaa parantamaan hoivapalvelun laatua, lisäämään tehokkuutta sekä varmistamaan, että lääkkeet otetaan turvallisesti ja oikea-aikaisesti. Etähoitopalvelun avulla hoito-organisaatio voi varmistaa, että asiakas on ottanut lääkkeensä ajallaan. "Näimme heti käyttöönoton alussa, että Evondosin käyttö säästää aikaa. Reykjavik on pystynyt ottamaan uusia asiakkaita, jotka ovat jonottaneet pääsyä kotihoidon palveluihin piiriin", kertoo Icepharman projektipäällikkö Helga Dagný Sigurjónsdóttir.

Ensimmäisten lääkeannostelurobottien käyttöönoton valmistelu Islannissa alkoi lokakuussa. Icepharma tuki Evondosia tarvittavissa valmisteluissa, kuten käyttöliittymän ja sitä tukevien asiakirjojen lokalisoinneissa ja käännöksissä. Evondos tarjoaa 24/7-etätuen, sekä tukea hoidon järjestämiseen, palveluihin ja ylläpitoon yhdessä Icepharman kanssa.

Islannin tiimi vieraili Evondosin pääkonttorilla ja tehtaalla Salossa sekä useissa kunnissa, jotka käyttävät Evondosin palveluja Suomessa. "Vieraillessamme suomalaisissa kunnissa, saimme kuulla kotihoidon asiakkaiden vapaudesta, itsenäisyydestä sekä hyvistä kokemuksista. Meitä neuvottiin myös olemaan aliarvioimatta asiakkaiden kykyä käyttää robottia, sillä muistisairaus ei usein ole este palvelun käytölle", kommentoi Helga Dagný Sigurjónsdóttir Icepharmasta.

Evondos pyrkii mahdollistamaan islantilaisten itsenäisen elämän kotona yhteistyössä Icepharman kanssa. Icepharmalla on pitkä historia Islannin terveydenhuolto- ja kuluttajamarkkinoiden eturintamassa ja sen juuret ulottuvat vuoteen 1919. Icepharma on lääkkeiden, lääkinnällisten laitteiden ja hoitotuotteiden jakelija, ja nyt Evondosin jakelija yksinoikeudella Islannissa.

Eetu Koski

eetu.koski@evondos.com

Kuvat

Evondosin palveluja Suomessa.
Icepharma vieraili Evondosin pääkonttorilla ja tehtaalla Salossa sekä useissa kunnissa, jotka käyttävät Evondosin palveluja Suomessa.
Evondos koulutti Icepharman henkilöstöä Reykjavikissä
Lataa

Evondos on Pohjoismaiden johtava automaattisten lääkeannostelupalveluiden tarjoaja. Evondosin lääkeannostelupalvelu varmistaa sen, että kotihoidon asiakkaat saavat oikeat lääkkeet oikeaan aikaan sekä oikeana annoksena automaattisesti, mikä parantaa lääkehoidon laatua ja tukee itsenäistä elämää kotona.

Hoito-organisaatioille palvelu tarjoaa merkittäviä laatu- ja kustannushyötyjä.
Financial Timesin mukaan Evondos on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä, joka palvelee yli 200 sairaanhoitopiiriä tai kuntaa Pohjoismaissa. Evondos on perustettu Suomessa, ja sillä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Evondos on johtava yritys automaattisen lääkeannostelun alalla ja nyt Islannin palvelujen käyttöönoton myötä, myös aidosti pohjoismainen terveysteknologiayritys.

Evondos mukana luomassa yksilöidympää hoivaa AICCELERATE-tekoälyhankkeessa16.12.2020 13:21:41 EET | Tiedote

Evondos osallistuu HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan koordinoimaan AICCELERATE-hankkeeseen. AICCELERATE-hankkeen tavoitteena on koneoppimista hyödyntäen rakentaa sairaalaympäristön erilaisiin tarpeisiin skaalautuva työkalu. Evondos käynnistää hankkeen myötä kehitystyön, jossa Evondos®-palvelua kehitetään Parkinsonin tautia sairastavien asiakkaiden yksilölliseen etähoivaan.