Islantilaisdekkaristi Lilja Sigurdardóttirin Jääkylmä aurinko aloittaa Áróran tutkimuksia -sarjan

Suomalaisia dekkarifaneja hemmotellaan uudella Islantiin sijoittuvalla rikosromaanilla, jossa maan luontoa ja paikallisia tapoja kuvataan värikkäästi. Taidokkaasti rakennettu, jännittävä ja tunnelmallinen Jääkylmä aurinko aloittaa koukuttavan sarjan yhdeltä maan suosituimmista rikoskirjailijoista.

Jääkylmä aurinko julkaistaan 18.1.

”Jääkylmä aurinko on mieletön pakkaus! Upea Islanti, hyytävä mysteeri ja pimeää rahaa jahtaava bad-ass yksityisetsivä Áróra. Tämä teos on yksi parhaista!” – Dekkaristi Satu Rämö

Skotlantiin pysyvästi muuttanut Áróra joutuu palaamaan vastentahtoisesti Islantiin etsimään kadonnutta siskoaan Ísafoldia. Etsiessään sisartaan Áróra kohtaa tämän väkivaltaisen huumekauppiasmiesystävän Björnin. Tietääkö mies enemmän siskon kohtalosta kuin kertoo? Islannin kesän keskiyön auringon valvottama Áróra törmää jatkuvasti vaikeneviin, pelokkaisiin ihmisiin, jotka tuntuvat vähättelevän siskon katoamista. Yllättäen myös Björn katoaa jälkiä jättämättä.

Lilja Sigurdardóttir (s. 1972) on islantilainen dekkaristi ja näytelmäkirjailija, joka on palkittu kahdesti vuoden parhaasta dekkarista Islannissa. Hänen kirjojensa käännösoikeuksia on myyty yli 15 maahan. Hän asuu osan vuodesta Skotlannissa, jossa hänellä on kakkosasunto. Hän on asunut myös mm. Meksikossa, Espanjassa ja Ruotsissa.

Lilja Sigurdardóttir: Jääkylmä aurinko, sidottu, 254 sivua (Docendo 2023). Islanninkielisen alkuteoksen nimi: Helköld sól. Suomennos Marjakaisa Matthíasson.

Toimittaja, pyydä mediavedos

Jääkylmä aurinko julkaistaan 18.1.
Lilja Sigurdardóttir. Kuva: GUNNLÖÐ

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin lehdistösihteerinä toiminut Julija Mendel kertoo kirjassaan maansa pyrkimyksistä kohti länttä ja demokratiaa2.2.2023 02:00:00 EET | Tiedote

Taistelu vapaudesta – Ukrainan tie kohti demokratiaa ja rauhaa on maan hallinnon sisäpiiriläisen suora ja koskettava kuvaus presidentti Volodymyr Zelenskyin taistelusta maansa vapauden puolesta. Presidentin lehdistösihteerinä usean vuoden ajan toiminut Julija Mendel kertoo, kuinka Zelenskyi ryhtyi presidentinvaalit voitettuaan määrätietoisesti uudistamaan maata Venäjän jatkuvan painostuksen alla.