Ismo ja Angelika Leikolan kirja SUO, KUOKKA JA HOLLYWOOD ilmestyy 4.3.

Kun Ismo Leikola ja hänen vaimonsa ja kirjoituspartnerinsa Angelika lähtivät vuonna 2015 luomaan uraa Amerikkaan Ismon voitettua Maailman hauskimman ihmisen tittelin he käänsivät suomalaisen komedian historiassa uuden lehden. Astuessaan lentokoneesta ulos Kalifornian aurinkoon heillä ei ollut mukanaan muuta kuin hatarat käsitykset siitä miten kyseistä uraa luodaan, pelonsekainen into ja pieni, purentavikainen koira.

Leikoloiden yhteisteos Suo, kuokka ja Hollywood kuvaa sitä, miten kulttuurishokin ja yllättävien tapahtumien pyörteissä pariskunta joutuu elämänsä myllerrykseen kun tuttu ja turvallinen pohjoismaisen lintukodon arki vaihtuu Hollywoodin haikalojen väistelyyn, pankkitunnukset sekkivihkoihin ja ABC:n lounasbuffet jalkakäytävillä oleviin telttoihin ja Lamborghineilla ajaviin lääkäreihin.

Kirja on paitsi harvinainen sukellus stand up -komiikan kulissien taakse myös kertomus kasvusta kovan paineen alla viihteen kovimmassa ytimessä.

Ainutlaatuisen tarinansa ohella Leikolat tekevät poikkileikkauksen niin amerikkalaisuuden kuin suomalaisuudenkin moninaisista puolista. Kirjassa selviää millaisia mietteitä heillä on muun muassa menestyksestä, rahasta, kateudesta, mielipiteistä ja elämän isoimmistakin kysymyksistä.

Pariskunta viihdyttää, yllättää, haastaa ja antaa ajattelemisen aihetta.

****

Kirjasta ilmestyy kevään aikana myös äänikirja, jonka lukijana on Ismo Leikola itse.

Uusi kauneus – Suomalaista taidetta Tangen-kokoelmasta6.5.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Taidekriitikko Timo Valjakan toimittama UUSI KAUNEUS -kirja esittelee valikoiman suomalaista modernismia. Teokset kuuluvat norjalaisen keräilijän Nicolai Tangenin laajaan pohjoismaisen taiteen kokoelmaan. Kokoelma käsittää runsaat 4500 teosta. – Kokoelman helmiä nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Hämeenlinnan taidemuseossa. Uusi kauneus -näyttely on avoinna koronarajoituksin yleisölle 13.5.–17.10.

Taina Kuuskorpi porautuu kirjassaan ihmisen pahuuden ytimeen23.3.2021 09:35:24 EET | Tiedote

Jo pitkään on tiedetty, että pahimpien väkivaltarikollisten persoonallisuus on vakavasti häiriintynyt. Psykologian tohtorin ja tietokirjailijan Taina Kuuskorven teos PAHAT MIELESSÄ – TIETEEN NÄKÖKULMIA PAHUUTEEN käy läpi persoonallisuuden vakavimmat häiriöt ja tunne-elämän vauriot. Narsistien kostorikokset, psykopaattien sarjamurhat, antisosiaalisten raivokohtaukset ja machiavellistien petokset on mahdollista selittää nykytietämyksen mukaan yhä tarkemmin.