Iso Omena maternity and child health clinic and mental health services join forces to help parents
The service is intended for pregnant women and mothers of children under one year of age as well as for the women’s partners. There may be concern about a parent’s mental well-being in general, or the client may need conversational support related to a specific issue, such as termination of pregnancy, stillbirth, miscarriage or infertility treatments. After the nurse has consulted the psychologist, the psychologist will contact the client if necessary. Any follow-up plans are made in cooperation with all the parties involved.
There was a need for this kind of service, as it is important to ensure that at-risk clients are provided with the right services at the right time and that a client actually gets an appointment to access the service she or he needs. The purpose of the service is to improve access to mental health services for this special at-risk group. If a public health nurse has concerns about a client’s current and acute mental health symptoms, it is important to rapidly assess the client’s need for treatment, start treatment and provide an uninterrupted service chain. Sometimes a client does not have the strength to seek help on their own and needs support in doing do.
Innovations with the client’s interests in mind
The jury of the Iso Omena Service Centre’s innovation competition selected the winner on the grounds that the idea has an important target group, the treatment has a wide impact, the service pathway is streamlined, and a client’s comprehensive need for services is assessed through multi-professional cooperation. In addition, the jury felt that the service model could potentially be used with other at-risk client groups.
“The ideas submitted to this year’s competition focused strongly on the client. It was clear that the competing teams strived to create services with the client in mind rather than the administration,” says Service Centre Coordinator Suvi Jäntti.
This was the second innovation competition organised by the Iso Omena Service Centre for its service units. The competition was inspired by the Mayor’s city-wide innovation competition aimed at improving services for the benefit of residents.
The innovation competition is a practical example of the multi-professional development work carried out at the Service Centre. The Service Centre concept is centred around the development of services and cooperation together with service units and other stakeholders. Cooperation enables the creation of more effective services. Ideally, Service Centres can serve as innovation platforms for the development and agile testing of new ideas.
Keywords
Contacts
Service Centre Coordinator Suvi Jäntti, Iso Omena Service Centre, City of Espoo, tel. 040 579 4840, suvi.jantti@espoo.fi
About Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Subscribe to releases from Espoon kaupunki - Esbo stad
Subscribe to all the latest releases from Espoon kaupunki - Esbo stad by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Espoon kaupunki - Esbo stad
Työllisyys- ja kotoutumisjaosto esittää Espoolle uutta rekrytointitukea vuodelle 20268.12.2025 18:33:55 EET | Tiedote
Jaosto käsitteli kokouksessaan 8.12.2025 Espoolle uutta rekrytointitukea, hyväksyi Espoon nuorisovaltuuston edustajalle läsnäolo- ja puheoikeuden kokouksiinsa ja teki muutoksia kokousaikatauluihinsa.
Espoo-mitalin saajat 20256.12.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Espoo-mitali on myönnetty 14 henkilölle tunnustuksena Espoon hyväksi tehdystä työstä. Mitalinsaajat esitellään Itsenäisyyspäivän juhlakonsertissa. Konsertti lähetetään myös verkossa klo 14.30 alkaen.
Villa Elfvikin historiikki julkaistiin - teos kertoo kiehtovan tarinan säätyläishuvilan matkasta luontotaloksi5.12.2025 09:50:02 EET | Tiedote
KAMU Espoon kaupunginmuseo julkaisi historiikin Villa Elfvikistä, yli satavuotiaasta jugendhuvilasta ja siellä vuodesta 1992 alkaen toimineesta luontotalosta. Uuteen tutkimustietoon perustuva julkaisu kuvaa säätyläiselämää ja huvilan vaiheita kaikille avoimeksi kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi.
Espoo tarkentaa yläkoululaisten omien mobiililaitteiden käyttöä kouluissa4.12.2025 12:53:09 EET | Tiedote
Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimiala on päivittänyt oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttöä koskevat linjaukset. Yläkouluissa omien mobiililaitteiden käyttö sallitaan jatkossa yhdellä välitunnilla. Kouluissa keskustellaan sopivasta välitunnista oppilaiden kanssa.
Salin täydeltä uusia tähtiä, kovia konkareita ja yllättäviä tuttavuuksia: Sellosalin kevätkausi 2026 ohjelma on julkaistu3.12.2025 12:10:52 EET | Tiedote
Sellosalin kevätkauteen mahtuu suurten tunteiden ja musiikkityylien koko kirjo – aina popin ja rockin kirkkaista tähdistä indien tummiin sävyihin ja jazzin juhlavuoden tunnelmista näyttämön lumoon. Leppävaaran oma täyden palvelun musiikki- ja tapahtumatalo tuo tulevaan kevätkauteen poikkeuksellisen tasokkaan ja monipuolisen elämysten valikoiman. Keikka- ja konserttikattausta täydentää runsas esittävien taiteiden ja lavahuumorin, lastenkulttuurin sekä senioreille suunnatun maksuttoman ohjelmiston kattaus.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom