Iso osa PCOS:n kanssa elävistä jää yhä ilman diagnoosia

Valtakunnallista PCOS-viikkoa vietetään 6.–12.9.2021. Teemaviikon tavoitteena on lisätä PCOS:n tunnettuutta, jotta mahdollisimman moni osaisi hakeutua oireiden perusteella hoitoon.

Liiallista karvoitusta kasvoissa tai alavatsassa. Aknea, painon kertymistä keskivartaloon. Pitkä, epäsäännöllinen kuukautiskierto. Lapsitoiveen myötä herää huoli: onko ovulaatiota lainkaan, kun kierrossa on niin paljon häiriöitä? Vasta lapsettomuustutkimuksissa selviää, että jo nuoresta huolta, häpeää ja hämmennystä herättäneiden oireiden taustalla on PCOS, munasarjojen monirakkulaoireyhtymä.

Tämä on yksi mahdollinen tie PCOS-diagnoosiin. Vaikka PCOS on naisten yleisin hormonihäiriö, se tunnistetaan yhä huonosti, ja suurin osa PCOS:n kanssa elävistä 200 000:sta ei koskaan saa diagnoosia. Oireet voivat kuitenkin vaikuttaa voimakkaasti jokapäiväiseen elämään.

PCOS:n oireisto on hyvin moninainen. Selkeästi näkyvien oireiden kuten liiallisen karvoituksen, aknen tai kuukautiskierron häiriöiden lisäksi PCOS:ään liittyy kohonnut riski sairastua 2 tyypin diabetekseen, metaboliseen oireyhtymään sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. PCOS:ään on havaittu liittyvän myös mielenterveydellisiä haasteita. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja masennusoireet sekä syömishäiriöt ovat yleisempiä PCOS-potilailla kuin muulla väestöllä. Kuukautiskierron häiriöt kertovat ongelmista munasolujen kypsymisessä tai ovulaation puuttumisesta, mutta hedelmöityshoitojen avulla ennuste vähintään yhden lapsen saamiselle on PCOS:n kanssa elävillä yhtä hyvä kuin muillakin. Onkin tärkeää hoitaa PCOS:ää myös muutoin kuin vain lapsettomuusongelmana.

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry:n 6.–12.9.2021 järjestämällä PCOS-teemaviikolla on tarjolla sekä asiantuntijatietoa että matalan kynnyksen vertaistukea. Tiistaina 7.9. Professori, synnytys- ja naistentautien ja lisääntymislääketieteen erikoislääkäri Terhi T. Piltonen luennoi Korennon Fb-livessä klo 16:15–17:15 aiheesta “Lisääkö PCOS sairauskuormaa”. Teemaviikon ohjelma löytyy kokonaisuudessaan korento.fi/toimintaa/teemaviikot/pcos.

Kauttamme voi mielellään pyytää haastateltavia kertomaan kokemuksistaan PCOS:stä.

Yhteystiedot:

Elina Purho
elina.purho@korento.fi

Korento ry toimii endometrioosin, adenomyoosin, PCOS:n ja vulvodynian kanssa elävien tukena ja edunvalvojana. PCOS-viikon lisäksi Korento järjestää Vulvodyniaviikon marraskuussa ja Endometrioosiviikon maaliskuussa.

Potilasjärjestön kehittämä mobiilisovellus lisää ymmärrystä kuukautiskiertoon liittyvien oireiden moninaisuudesta17.4.2020 12:09:43 EEST | Tiedote

Endometrioosin teemaviikko järjestetään poikkeusoloista huolimatta - Tehdään yhdessä #näkymätönnäkyväksi20.3.2020 12:54:24 EET | Tiedote

200 000 NAISTA KOSKETTAVA VULVODYNIA -TEEMAVIIKKO: Teemaviikko järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa7.11.2019 11:19:56 EET | Tiedote

500 000 NAISTA KOSKETTAVA PCOS-TEEMAVIIKKO ALKOI TÄNÄÄN – Teemaviikko järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa9.9.2019 11:55:07 EEST | Tiedote