IT-sopimusehdot päivittyvät – nyt huomioitu myös pientoimitukset ja datan käyttö

IT-hankinnoissa laajalti käytössä olevat IT-sopimusehdot päivittyvät. Uudistuneissa IT2022-ehdoissa on vastuunrajoitusehdon ajanmukaistamisen lisäksi valmisteltu kokonaan uudet erityisehdot datan käyttöön sekä sopimusmalli pientoimituksia varten.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä. Kuva: Kimmo Penttinen.

IT2022-ehtokokonaisuuteen lisätyt datan käyttöä koskevat erityisehdot soveltuvat esimerkiksi sellaiseen yhteistyöhön, jossa tietojärjestelmän avulla syntyy suuria määriä dataa ja osapuolet haluavat mahdollistaa tällaisen datan hyödyntämisen molempien osapuolten toimesta.

”Tiedon merkitys liiketoiminnassa on viime vuosina kasvanut ja tämä suuntaus näyttää jatkuvan kiihtyvällä vauhdilla. Tiedon eli datan hyödyntämistä koskevilla erityisehdoilla on tarkoitus edistää datan käyttöä yritysten liiketoiminnassa ja samalla tukea tietoon perustuvien käytäntöjen muodostumista”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.

IT-alan yleiset sopimusehdot on luotu helpottamaan it-hankinnoista sopimista niin palveluntarjoajan kuin ostajan näkökulmasta. Yleisesti käytössä olevista ehdoista hyötyvät erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole omia juristeja sopimuksia tekemässä.

”Euromääräisesti pienissäkin it-hankinnoissa kannattaa aina huomioida immateriaalioikeudelliset ja datan käyttöön liittyvät kysymykset sekä tietoturva ja henkilötietojen käsittely. IT2022-ehtoja käyttämällä säästää merkittävästi aikaa ja juristipalkkioita”, toteaa Aalto-Setälä.

It-sopimusehtojen taustalla ovat Keskuskauppakamari, Ohjelmisto- ja e-business rySuomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry. Ehdot päivitetään noin kolmen vuoden välein ja edellinen päivitys tehtiin vuonna 2018 EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vuoksi.

Suomen ja englannin kielillä julkaistujen ehtojen käyttö edellyttää vähintään toiselta sopimusosapuolelta voimassa olevaa lisenssiä, jonka voi ostaa Keskuskauppakamarilta osoitteesta it-ehdot.fi.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamari: Kaikki WTO:n jäsenmaat pääsivät sopuun yhteisistä tavoitteista – ”sopu tuli tärkeällä hetkellä”1.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Geopoliittisen epävarmuuden keskellä maailmankaupassa otettiin kesäkuun puolessa välissä yllättäviä, mutta positiivisia askelia. Maailman Kauppajärjestö WTO:n (World Trade Organisation) ministerikokouksessa sovittiin kaikkien 164 jäsenmaan, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Intia, kesken Geneven Paketista, joka tuo maailmankauppaan hieman lisää ennakoitavuutta ja ratkaisuja muutamiin pitkään hiertäneisiin ongelmiin.

Keskuskauppakamari: Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava-palvelu käyttöön myös Belgiassa27.6.2022 13:24:37 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on aloittanut belgialaisten kauppakamareiden kanssa yhteistyön, jonka kautta suomalainen Ilmoituskanava-palvelu saatetaan myös Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön. EU:n whistleblowing-direktiivi tulee velvoittamaan kaikkia yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä kautta Euroopan ottamaan käyttöön ilmoituskanavan. Ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä organisaation toiminnassa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysaste jatkoi nousussa – pitkäaikaistyöttömät vaarassa pudota työmarkkinoilta21.6.2022 11:17:02 EEST | Tiedote

Työllisyysaste on pinnistänyt entistäkin korkeammalle ja työttömyyden trendilukema sivuaa jo 2000-luvun ennätystä. Pitkäaikaistyöttömyyden aleneminen etenee kuitenkin yhä tuskastuttavan hitaasti. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist varoittaa, että Suomen suhdannetilanteen heikkeneminen jarruttaa ennen pitkää myös työmarkkinoita. Vaarana on, että hyvä työllisyyskehitys pysähtyy ennen kuin pitkäaikaistyöttömät ovat ehtineet töihin, mikä pitkittäisi työttömyysjaksoja entisestään ja pahimmillaan pudottaisi pitkäaikaistyöttömiä työmarkkinoilta.

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01 - Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01. Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palvelutoimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.

Muistutuskutsu medialle 21.6.2022: Kauppakamarien talouskatsauksen julkaisu20.6.2022 11:46:54 EEST | Kutsu

Millä aloilla tunnelmat ovat synkistyneet, minkälainen tunnelma eri toimialoilla on? Heikkeneekö yritysten kannattavuus ja miten sota vaikuttaa suomalaisyritysten myyntihintoihin? Minkälaiset ovat yritysten odotukset viennin ja työllisyyden kehityksestä? Tervetuloa kauppakamarien talouskatsauksen ja suhdannekyselyn julkaisutilaisuuteen tiistaina 21.6.2022 klo 9.00-9.45. Tilaisuus järjestetään maksuttomana Teams-verkkotapahtumana. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin koostama talouskatsaus kertoo talouden suhdannetilanteesta ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta yrityksiin. Katsaus on koostettu kauppakamarien jäsenyrityksille tehdystä kyselystä ja antaa ajantasaisinta tietoa talouden ja yritysten tilanteesta.