IT-sopimusehdot päivittyvät – nyt huomioitu myös pientoimitukset ja datan käyttö

IT-hankinnoissa laajalti käytössä olevat IT-sopimusehdot päivittyvät. Uudistuneissa IT2022-ehdoissa on vastuunrajoitusehdon ajanmukaistamisen lisäksi valmisteltu kokonaan uudet erityisehdot datan käyttöön sekä sopimusmalli pientoimituksia varten.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä. Kuva: Kimmo Penttinen.

IT2022-ehtokokonaisuuteen lisätyt datan käyttöä koskevat erityisehdot soveltuvat esimerkiksi sellaiseen yhteistyöhön, jossa tietojärjestelmän avulla syntyy suuria määriä dataa ja osapuolet haluavat mahdollistaa tällaisen datan hyödyntämisen molempien osapuolten toimesta.

”Tiedon merkitys liiketoiminnassa on viime vuosina kasvanut ja tämä suuntaus näyttää jatkuvan kiihtyvällä vauhdilla. Tiedon eli datan hyödyntämistä koskevilla erityisehdoilla on tarkoitus edistää datan käyttöä yritysten liiketoiminnassa ja samalla tukea tietoon perustuvien käytäntöjen muodostumista”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.

IT-alan yleiset sopimusehdot on luotu helpottamaan it-hankinnoista sopimista niin palveluntarjoajan kuin ostajan näkökulmasta. Yleisesti käytössä olevista ehdoista hyötyvät erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole omia juristeja sopimuksia tekemässä.

”Euromääräisesti pienissäkin it-hankinnoissa kannattaa aina huomioida immateriaalioikeudelliset ja datan käyttöön liittyvät kysymykset sekä tietoturva ja henkilötietojen käsittely. IT2022-ehtoja käyttämällä säästää merkittävästi aikaa ja juristipalkkioita”, toteaa Aalto-Setälä.

It-sopimusehtojen taustalla ovat Keskuskauppakamari, Ohjelmisto- ja e-business rySuomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry. Ehdot päivitetään noin kolmen vuoden välein ja edellinen päivitys tehtiin vuonna 2018 EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vuoksi.

Suomen ja englannin kielillä julkaistujen ehtojen käyttö edellyttää vähintään toiselta sopimusosapuolelta voimassa olevaa lisenssiä, jonka voi ostaa Keskuskauppakamarilta osoitteesta it-ehdot.fi.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä. Kuva: Kimmo Penttinen.

Kauppakamarikysely: 75 prosenttia yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa – yritysten näkymät huonontuneet hieman syksystä28.1.2022 00:01:00 EET | Tiedote

EMBARGO PE 28.1. KLO 00.01 Kauppakamarikyselyyn vastanneet yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Yrityksistä 75 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Kymmenen prosenttia ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja 14 prosentille asialla ei ole merkitystä.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.