IT-talo Nortal palkkaa satoja, henkilöstömäärä kasvaa tänä vuonna puolella

Liiketoiminnan- ja IT-alan konsultti sekä ohjelmistotoimittaja Nortal vahvistaa asemiaansa viidellä kotimarkkina-alueellaan Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Liettuassa ja Omanissa. Virossa vuonna 2000 perustettu yhtiö muutti nimensä Nortaliksi ostettuaan vuonna 2011 suomalaisen ohjelmistotoimittaja CCC Corporationin. Täysin työntekijöidensä omistaman Nortalin tavoitteena on palkata tänä vuonna 300 uutta työntekijää varmistamaan lisääntyneiden asiakasprojektien toimitukset. Myös Suomessa Nortalin toiminta on kääntynyt kannattavaksi ja yhtiön rekrytointitarve on liiketoiminnan ja asiakkuuksien kasvaessa huomattava.

Aktiivisesti uusia osaajia rekrytoiva Nortal tarjoaa nuorille IT-alan opiskelijoille kesäisin myös mahdollisuuden neljän kuukauden pituiseen syventävään koulutukseen. Se käsittää koulutus- ja mentorointiohjelman sekä palkallisen kokopäiväharjoittelun. Osallistujia Nortal Summer University -ohjelmassa on tänä vuonna mm. Suomesta, Virosta, Liettuasta ja Serbiasta.

Nortal on tunnettu erityisesti yhtenä maailman parhaiden verojärjestelmien rakentajista, sillä se on ollut merkittävässä roolissa Suomen ja Viron sähköisten verojärjestelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Virosta lähtöisin oleva Nortal tuottaa asiakkailleen lisäarvoa yhdistämällä strategisen ja liiketoiminnallisen ymmärryksen teknologian avulla tehtävään muutokseen. Yhtiöllä on parhaillaan käynnissä lähes 200 projektia yli 20 maassa.

”Kansainvälinen liiketoimintamme ja asiakaskuntamme ovat viime aikoina kasvaneet kiihtyvään tahtiin. Myös Suomessa toimintamme on kääntynyt voitolliseksi ja meillä on tämän vuoden aikana alkamassa useita uusia ja merkittäviä asiakkuuksia, kuten konepajayhtiö Fortaco”, kertoo kansainvälisen Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Suomen Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen ja jatkaa: ”Olemme jo vuosikausia toimineet Suomessa IT-järjestelmätoimittajana etupäässä raskaan teollisuuden suurasiakkaille, kuten Neste, Boliden, Outokumpu ja SSAB. Tänä vuonna laajennamme täälläkin palvelemaan myös matkailu-, liikenne-, media-, telekommunikaatio- ja terveydenhoitoalaa.”

Kansainvälinen Nortal-konserni työllistää yli 600 IT-alan ja liikkeenjohdon ammattilaista viidellä kotimarkkina-alueellaan. Tällä hetkellä yhtiö hakee riveihinsä uusia ohjelmistokehittäjiä, projektipäälliköitä ja myyntihenkilöstöä erityisesti vahvassa kasvussa olevalle sähköisen kaupankäynnin alalle. Tavoitteena on palkata kaikkiaan 300 uutta tekijää kansainvälisiin positioihin, joista kymmeniä Suomeen. Nortalin monikulttuurinen organisaatio tarjoaa väylän sekä paikalliseen, että kansainväliseen toimintaan ja työskentelyyn niin senioireille, kuin myös junioritason osaajille.

“Nortal on myös erinomainen talo uran aloitukseen. Meillä on mahdollisuudet kasvaa vahvaksi ammattilaiseksi kokeneempien tuella, sillä tarjoamme opiskelujaan viimeisteleville perinteistä lyhytaikaista harjoittelua paljon syvemmän ja aidomman kokemuksen todellisista IT-projekteista. Kansainvälistä uraa suunnitteleville tarjoamme myös kiinnostavia työmahdollisuuksia Baltiasta Yhdysvaltoihin ja jopa Afrikassa”, sanoo itsekin vaikuttavan kansainvälisen työuran tehnyt Harri Koponen.

Nortal on monikansallinen, kuhunkin tarkoitukseen sopivinta informaatioteknologiaa hyödyntävä ja myös itse sitä rakentava liiketoiminnan mahdollistaja. Yhtiö luo asiakkailleen lisäarvoa yhdistämällä strategisen ja liiketoiminnallisen ymmärryksen teknologian avulla tehtävään muutokseen. Nortal luo saumattomia datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja prosesseja niin julkishallinnolle, kuin julkisille ja yksityisille yrityksille Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiön asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä useita valtionhallinnollisia toimialueita verotuksesta eläkejärjestelmien ylläpitoon.

Harri Koponen, Chief Commercial Officer Nortal AS & CEO of Nortal Oy
harri.koponen@nortal.com

Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

Helsingin ydinkeskustaan uusi brasserie ja pub Alexanderplats26.8.2019 09:32:14 EESTTiedote

Etelähelsinkiläisen ravintolasuosikin Maxillin ravintoloitsija Alexander Gullichsen avaa syyskuun lopulla Helsingin ydinkeskustaan uuden Alexanderplats-ravintolan. Yksityisessä omistuksessa oleva laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee täysin uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka. Alexanderplatsin myötä ravintola-alalle tekee paluun Gullichsenin 90-luvulla perustamasta legendaarisesta ravintola Safkasta tuttu Sampo Kantele, joka on uutuusravintolan osakas ja keittiöpäällikkö.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.