Itä-Suomen liikenneturvallisuuskatsauksessa 2022 todetaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän kasvaneen edellisvuodesta (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)
Loukkaantuneita oli Tilastokeskuksen mukaan marraskuun loppuun mennessä 398. Alustavien tietojen perusteella loukkaantuneita on 80 enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna.
Etelä-Savossa loukkaantuneiden määrä liikenteessä kasvoi 32:lla. Eniten loukkaantuneiden määrä kasvoi Mikkelissä, jossa oli 14 loukkaantuneen kasvu edelliseen vuoteen, myös Savonlinnassa loukkaantuneiden määrä kasvoi lähes 10. Liikennekuolemien määrä oli 15, mikä on 11 enemmän kuin vuonna 2021. Taustatekijöinä nousi esiin erityisesti ajonopeudet.
Pohjois-Savossa loukkaantuneiden määrä kasvoi 30:lla. Kuopion onnettomuusmäärä kasvoi 25:lla vuoden takaisesta ja myös Leppävirralla sattui runsaasti henkilövahinko-onnettomuuksia. Tilastotarkasteluun ei ennättänyt mukaan joulukuussa sattunut Leppävirran ketjukolari, jossa loukkaantui useita ihmisiä. Kuolleiden määrä väheni seitsemällä liikennekuolemalla ollen viisi. Pohjois-Savon liikennekuolemissa korostui ajonopeudet.
Pohjois-Karjalassa loukkaantuneiden määrä kasvoi 17:lla, kasvu selittyy Joensuun, Kontiolahden ja Liperin kasvaneilla onnettomuusmäärillä. Liikennekuolemien määrä oli seitsemän, missä oli kahden lisäystä edelliseen vuoteen.
Ajonopeus usein Itä-Suomen liikennekuolemien taustalla
Viiden vuoden tarkastelujaksolla on liikennekuolemien määrässä ollut vaihtelua vuosien välillä. Vuonna 2022 liikenteessä kuoli 27 ihmistä, mikä on kuusi enemmän kuin vuonna 2021.
Itä-Suomen liikennekuolemissa vuodelta 2022 erottuu taustatekijänä ajonopeudet, kova ajonopeus tai liian suuri tilannenopeus. Ajonopeudet ovat olleet taustatekijänä noin puolessa Itä-Suomessa sattuneista liikennekuolemista. Onnettomuuksista puolet on ollut suistumisonnettomuuksia ja noin kolmannes kohtaamisonnettomuuksia. Alkoholi on ollut osasyynä noin joka viidennessä liikennekuolemassa.
Itä-Suomen liikennekuolemat sattuvat koko maata useammin henkilöautoissa. Osallisten iän mukaan esiin nousee Etelä-Savossa sattuneet kaksi nuorten useamman kuolonuhrin vaatinutta onnettomuutta. Ajokuntoon ja ajoterveyteen liittyvät taustatekijät näkyvät noin joka kolmannessa liikennekuolemassa. Onnettomuuksien taustatiedot perustuvat poliisin kirjaamiin onnettomuustietoihin ja Onnettomuustietoinstituutin aineistoon tutkijalautakuntien selvityksistä.
Ajoliikennemäärät vähenivät pääteillä
Epävarma taloustilanne, etätöiden yleistyminen ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttavat liikenteen vilkkauteen Suomessa. Myös kohonneet polttoainekustannukset näkyivät tieliikenteen ajoneuvomäärissä. Ajoneuvomäärät pääteillä pienentyivät edellisvuodesta. Liikennemäärien supistuminen on ollut Suomessa vuoden 1996 jälkeen varsin harvinaista, sillä vuositasolla liikenne on supistunut edellisvuodesta pääteillä ainoastaan vuosina 2008, 2009 ja 2020. Suomalaisten ajonopeuksissa maanteillä ei toistaiseksi ole näkyvissä merkittävää muutosta. Kallistunut polttoaine ei ole myöskään näkynyt autojen keskinopeuksissa, jotka olivat edellisvuosien tasolla.
Rattijuopumusten määrät ovat nousseet edellisvuodesta. Törkeiden rattijuopumusten määrä oli 784 (21.12. tilanne). Määrä nousi vuodesta 2021 24:llä. Perusmuotoisesta rattijuopumuksesta epäiltyjä oli 1030, joka nousi edellisvuodesta myös 24:llä. Kokonaisuudessa rattijuopumusten määrässä liikkuu edelleen 1800 paikkeilla. Siinä missä Helsingin poliisilaitoksen alueen liikennejuopumuksissa huumeet ja lääkkeet olivat kaksi kertaa alkoholia useammin päihteenä, niin esimerkiksi Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella alkoholi oli edelleen selvästi yleisin päihde.
Liikenneturvallisuutta parantavia hankkeita toteutetaan
Vuoden 2020 tieliikennelain uudistuksen myötä otettiin käyttöön uusia liikennemerkkejä ja vuoden 2022 aikana lähes kaikki tarvittavat merkit oli maanteiden hoitourakoissa saatu uusittua.
Kuntien liikenneturvallisuutta on kehitetty liikenneturvallisuussuunnitelmissa esitettyjen pikatoimenpiteiden toteuttamisella, kuten liikennemerkkien vaihtamisella uudentyyppisiin merkkeihin, ajoratamerkintöjen tekemisellä ja nopeusrajoitusten tarkastamisilla. Myös suojateiden turvallisuuspuutteita on parannettu.
Itä-Suomen väylillä valmistui useita parantamisinvestointeja. Valtatie 5:lle rakennettiin ohituskaistapari Lapinlahdella. Valtatien turvallisuutta parannettiin myös toteuttamalla pienehköjä liikenneturvallisuustoimenpiteitä Siilinjärven ja Lapinlahden välillä. Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita kehitettiin Kuopiossa maantien 553 välillä Lapinmäentie–Kurkimäentie sekä maantiellä 5661 Muuruveden kohdalla. Ylemmäisentien ja Porovedentien (mt 16165 ja mt 16173) varteen rakennettiin jalankulku- ja pyöräilyväylä Iisalmessa.
Valtatie 5:n parantamista jatketaan Mikkelin eteläpuolella välillä Hurus–Hietanen v. 2022–2023. Valtatiellä 23 toteutettiin mm. liittymien turvallisuuden parantamistoimenpiteitä 2021–2022.
Tiesuunnittelua on tehty mm. valtatie 5:llä Leppävirta–Kuopio-välillä ja Nerkoon kohdalla, valtatiellä 23 Karvion kanavan kohdalla sekä valtatiellä 9 Riistaveden ja Ylämyllyn kohdilla.
Liikenneturvallisuutta edistetään yhdessä
Itä-Suomen liikenneturvallisuustyötä koordinoidaan Pohjois-Savon ELY-keskuksen johdolla Itä-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmässä, jossa on edustajat myös aluehallintovirastosta, poliisista, pelastuslaitoksesta, Liikenneturvasta ja joistakin kunnista. Yhtä lukuun ottamatta kaikki Itä-Suomen kunnat ovat mukana liikenneturvallisuustoimija-hankkeessa, jonka tavoitteena on pitää ruohojuuritason liikenneturvallisuustyö aktiivisena kunnissa. Itätoimija oli vuonna 2022 mukana kaikkien kuntien liikenneturvallisuusryhmissä ja avusti erilaisten tapahtumien ja kampanjoiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Liikenneturva nosti esille eri tavoin huoltaan nuorten liikenneturvallisuudesta. Uusi valtakunnallinen nuorten kampanja toi esille matkustajan roolia kuljettajan ajokäyttäytymiseen vaikuttamisessa. Itä-Suomessa pidettiin useita yhteistyössä toteutettuja ja nuorille suunnattuja Punainen Liitu -tilaisuuksia mm. Ylä-Savossa sekä Mikkelissä. Uutena toimintamallina aloitettiin toisen asteen oppilait oksissa liikenneonnettomuusaiheiset pakopelit.
Liikenneturva toi yleisötapahtumissa esille liikennesääntötietoutta ja turvalaitteiden hyötyjä sekä nostettiin esille ajokunnon merkitystä. Pienten lasten vanhempia tavoiteltiin kertomalla uudesta turvaistuinsuosituksesta ja ammattilaisille oli koulutustilaisuus aiheesta. Erilaiset virtuaaliset koulutusmallit ovat jääneet pysyväksi osaksi liikenneturvallisuustyötä, ja koulutussisältöjä on mm. koululaisille, toisen asteen opiskelijoille sekä työpaikoille. Varhaiskasvattajien verkkokurssia markkinoitiin alan ammattilaisille. Keskustelua jatkettiin taajamien nopeuksien alentamisesta sekä ajokorttilain uudistuksesta.
Pohjois-Savon ELY-keskus käynnisti syksyllä 2022 Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksen. Suunnitelmalla toimeenpannaan valtakunnallista liikenneturvallisuusstrategiaa alueen erityispiirteet huomioiden. Suunnitelmaa laaditaan laajassa yhteistyössä muiden alueen viranomaistahojen ja sidosryhmien kanssa ja se valmistuu syksyllä 2023. Liikenneturvallisuustilanteen ja toimintaympäristön analyysit on saatu päätökseen ja kevään 2023 aikana suunnitellaan toimenpiteitä. Suunnittelua ohjaa valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön nollavisio sekä erilliset vaikuttavuuden perusteella valitut painopistealueet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pohjois-Savon ELY-keskus
Liikenneturvallisuusasiantuntija Tanja Seppänen, p. 0295 026 762
Liikenneturvallisuusasiantuntija Kyllikki Komulainen, p. 0295 026 729
Liikenneturva
Koulutusohjaaja Erkka Savolainen (Pohjois-Savo), p. 020 7282 397
Yhteyspäällikkö Eini Karvonen (Etelä-Savo), p. 020 728 2395,
Yhteyspäällikkö Tomi Rossi (Pohjois-Karjala), p. 020 728 2388
Itä-Suomen poliisilaitos
Ylikomisario Petri Pahkin, p. 0500 708 193
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kasvualusta- ja kuiviketuotannon kehittämisohjelman hankehaku on nyt auki15.12.2025 14:07:04 EET | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus (1.1.2026 alkaen Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskus) on avannut uuden rahoitushaun ajalle 15.12.2025 – 15.2.2026. Hakuun on varattu varoja n. 800 000 €. Rahoituksen myöntää maa- ja metsätalousministeriö.
NOUSU-ohjelma avusti kolmen padon purkua (Rannikko-Suomi)10.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Vaelluskalaohjelma NOUSU on vuoden 2025 aikana tukenut vaelluskalakantojen elvytystoimia ELY-keskusten kalatalousyksiköiden toimialueella. NOUSU-ohjelman avustuksella on vuonna 2025 avattu kolme patoa vaelluskaloille kuljettavaksi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueella. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen on myöntänyt toimialueelleen NOUSU-ohjelman kautta avustuksia yhteensä 111 600 euroa kolmelle vaelluskalatutkimushankkeelle ja yhdelle kunnostuskohteelle.
Koiviston Auto Länsi Oy jatkaa liikennöintiä reitillä Rauma-Eura-Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere vuoden 2026 alusta (Pirkanmaa, Varsinais-Suomi)9.12.2025 10:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan Ely-keskukset ovat kilpailuttaneet yhteysvälin Rauma-Huittinen-Tampere linja-autoliikenteen yhteistyössä reitin kuntien kanssa. Kilpailutuksen voitti nykyinen liikenteenharjoittaja Koiviston Auto Länsi. Uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2026.
Vesiensuojelun tehostamisohjelma edisti valuma-aluelähtöistä ja maa- ja metsätalouden luonnonmukaista vesienhallintaa3.12.2025 13:02:13 EET | Tiedote
Ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö ja ELY-keskukset ovat tukeneet valuma-aluelähtöisen vesienhallinnan toteutusta, kehittämistä ja valtavirtaistamista eri puolella Suomea. Vesiensuojelun tehostamisohjelmasta myönnettiin vuosina 2019–2023 avustuksia yhteensä 49 maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankkeelle. Hankkeiden toteutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 9,6 miljoonaa euroa, joista valtionavustusten osuus oli 6,5 miljoonaa euroa. Avustuksen osuus oli keskimäärin 67 %, muu rahoitus koostui omarahoituksesta. Teemaa toteutettiin myös tutkimusosiolla ja erillisrahoitettujen pilottien kautta. Varsinais-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ovat julkaisseet loppuraportin, jossa arvioidaan kokonaisuuden vaikuttavuutta ja oppeja, ja kuvataan onnistumiset ja kehittämistarpeet.
Alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä suppeampi kuin vuosiin28.11.2025 13:45:39 EET | Tiedote
Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueellisen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan joulukuun alussa. Ammattinimikkeiden määrä on edelleen vähentynyt kymmeneen ja on nyt alimmalla tasolla sitten vuoden 2018. Nimikkeitä on poistettu linjauksesta kolmena peräkkäisenä päivityskertana heikon yleisen työmarkkinatilanteen vuoksi. Linjaus päivitetään puolen vuoden välein.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
