Itä-Suomessa Finnveran rahoitus normalisoitui koronaa edeltäneelle tasolle: Investointien rahoitustarpeessa yli 60 prosentin kasvu - maakuntien välillä eroja rahoituksen kohdentumisessa

Pk-yritysten käyttöpääoman tarve puolittui ja investointihankkeiden rahoitustarve kasvoi 63 prosenttia Finnveran Itä-Suomen alueella tammi‒kesäkuussa 2021 edellisvuoden alkuun verrattuna. Finnvera myönsi lainoja, takauksia ja vientitakuita alkuvuonna yhteensä 107,5 miljoonaa euroa (160,7). Useat yritykset eri toimialoilta ovat kääntäneet poikkeavan koronatilanteen hyödykseen etsimällä uusia asiakkaita ja bisnesmahdollisuuksia. Alueen maakuntien välillä on suuria eroja rahoituksen kohdentumisessa. Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa rahoitus painottuu maakuntakeskusten Joensuun ja Jyväskylän seutukuntiin. Etelä-Savossa suurin osa Finnveran myöntämästä rahoituksesta kohdistuu Pieksämäen seutukuntaan ja Pohjois-Savossa Ylä-Savon seutukuntaan.

- Näiltä alueilta löytyy vahvoja teollisuusyrityksiä, jotka toimivat maakunnallisina veturiyrityksinä. Erot rahoituksen kohdentumisessa alueiden sisällä ilmentävät maakuntien sisäistä yritysrakennetta ja jo viime vuoden lopulla alkanutta teollisuuden investointihalukkuuden lisääntymistä, sanoo Finnveran aluejohtaja Mikko Vänttinen.

Koronan negatiiviset vaikutukset eivät enää juurikaan näy Finnveran rahoituksen kohdistumisessa, mutta koronan aiheuttama epävarmuus näkyy mm. investointien käynnistymisen lykkäämisinä. Rahoituskysyntä investointeihin ja maksuohjelmien järjestelytarpeen vähäisyys peilaavat hyvin yritysten kohenevaa talouden tilaa.

- Useat yritykset eri toimialoilta ovat korona-aikana kääntäneet poikkeavan tilanteen hyödykseen etsimällä uusia asiakkaita ja bisnesmahdollisuuksia esimerkiksi liiketoimintakauppojen kautta. Esimerkiksi matkailusta löytyy esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoaan panostamalla kotimaisiin turisteihin, vaikka ulkomaiset matkailijat jäivät pois, Vänttinen sanoo.

Teollisuuden noste näkyy rahoituksen kohdentumisessa – Itä-Suomen yrityksillä tilaisuus tarttua kasvuun

Itä-Suomen alueella 57,1 miljoonaa euroa eli 52 prosenttia (1-6/2020: 42 %) alkuvuoden rahoituksesta kohdistui teollisuuden eri toimialoille. Matkailuun rahoituksesta kohdistui 9 miljoonaa, liike-elämän palveluihin 23 miljoonaa sekä kauppaan ja kuluttajapalveluihin 13 miljoonaa euroa.

- Alueen pk-yritykset varautuivat vuoden 2020 alkupuolella koronan aiheuttamaan kriisiin järjestelemällä olemassa olevia rahoituksiaan ja hakemalla käyttöpääomaansa täydentäviä rahoitusratkaisuja. Yritysten pahimmat koronan vaikutuksista tekemät skenaariot eivät toteutuneetkaan, Vänttinen sanoo.

- Globaalin kasvun kiihtyessä Itä-Suomen yrityksillä on nyt hyvä tilaisuus tarttua kiinni kasvuun investoimalla ja panostamalla toimintojensa kehittämiseen. Hyvin toimivien rahoitusmarkkinoiden lisäksi apua kasvun ja kansainvälistymisen poluille pk-yritykset saavat Finnveran ja muiden Team Finland -toimijoiden neuvonnasta ja rahoituksista.

Omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi yli 70 prosenttia edellisvuodesta – Pohjois-Karjala ykkönen omistajanvaihdosten rahoituksessa

Uutta liiketoimintaa on synnytetty sekä investointien että selvästi normaalia enemmän yritysjärjestelyjen ja -kauppojen avulla. Tammi‒kesäkuussa omistajanvaihdoksia rahoitettiin 17,3 miljoonalla eurolla, mikä on 74 prosenttia edellisvuotta enemmän. Noin 16 prosenttia kaikesta alkuvuonna alueella myönnetystä rahoituksesta liittyy omistajanvaihdoksiin.

Maakunnista suhteellisesti eniten omistajanvaihdoksia rahoitettiin Pohjois-Karjalassa, missä joka kolmas rahoitettu euro kohdistui omistajanvaihdokseen.

- On mahdollista, että alueen elinkeinotoimijat ovat onnistuneet etsimään yrityksille jatkajia muita maakuntia paremmin. Toisaalta, Pohjois-Karjala on usein alueen maakuntien ykkönen yrityskauppojen määrässä. Finnvera on myös pitänyt omistajanvaihdosteemaa aktiivisesti esillä.

Lisätiedot:

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, puh. 029 460 2721

Liite: Itä-Suomen aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, puh. 029 460 2721

Finnveran Itä-Suomen aluejohtaja Mikko Vänttinen

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.