Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Tarve vesihuoltostrategian laatimiselle on lähtenyt maa- ja metsätalousministeriön vetämän kansallisen vesihuoltouudistuksen myötä. Sen tavoitteena on varmistaa kaikille vesihuoltolaitosten asiakkaille turvallinen ja laadukas vesihuolto. Samanaikaisesti tavoitteena on ottaa harppauksia kohti Suomen vesihuoltolaitosten ilmastoneutraaliutta ja resurssiviisautta.

– Nykytilan ja toimintaympäristön arvioimiseksi hyödynsimme monipuolisesti vesihuollon asiantuntijoiden tietoa ja osaamista. Lisäksi pidimme ELY-keskusten asiantuntijoiden muodostamalla strategiatyöryhmällä kaksi strategiatyöpajaa, joissa jatkojalostimme nykytilan kuvausta haastattelujen sekä materiaalianalyysin pohjalta, vesitalousasiantuntija Piia Kepanen Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

Arviointeja nykytilasta ja toimintaympäristöstä

Asiantuntijahaastatteluiden ja työryhmien näkemyksen mukaan vesihuollon vahvuuksia Suomessa ovat muun muassa puhtaat ja runsaat vesivarat, toimintavarma vesihuolto, vesijohto- ja viemäriverkostojen hyvä kattavuus ja teknologiaosaaminen. Suurimpia heikkouksia puolestaan on se, että pidämme vesihuoltoa itsestäänselvyytenä, vesihuollossa on paljon saneerausvelkaa ja omistajaohjauksessa haasteita.

Puhtaat ja runsaat vesivarat, kansainvälisen ja kansallisen alueellisen yhteistyön vahvistaminen, innovaatioiden ja liiketoiminnan vahvistaminen sekä siirtyminen yhä laajemmin riskienarvioinneista riskienhallintaan nähtiin potentiaalisina vahvuuksina. Uhkista korostuivat vesihuollon yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtämättömyys, talousuhkat ja infrastruktuurin heikkeneminen sekä ilmastonmuutos vaikutuksineen.

Ohjausryhmä rikasti ensimmäisen vaiheen työskentelyä

Ohjausryhmä keskusteli kokouksessaan maaliskuussa ensimmäisen vaiheen tuotoksista ja tulevaisuuden suuntaviivoista.

- Moninainen asiantuntijaryhmä toikin uusia näkökulmia asiaan ja niiden pohjalta on hyvä ponnistaa strategiatyön seuraavaan vaiheeseen, jossa tehdään pitkän tähtäimen visiointia, strategisia valintoja ja laaditaan koko aluetta koskeva toimenpideohjelma, Kepanen toteaa.

Tervetuloa vaikuttamaan!

Jotta strategiasta saadaan vaikuttava, ELY-keskus haluaa yhteistyöhön mukaan alueen vesihuoltotoimijat ja muut sidosryhmät. Kaikille yhteistyöalueen vesihuoltotoimijoille, viranomaisille, tutkimuslaitoksille ja muille vesihuollon asiantuntijatahoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua kehitystyöhön toukokuussa järjestettävissä sidosryhmätilaisuuksissa. Järjestämme neljä saman sisältöistä tilaisuutta 10.5., 11.5., 12.5. ja 21.5. etäyhteyksin. Ilmoittautuminen tapahtuu tämän linkin kautta viimeistään 30.4.2021.

Vesitalousasiantuntija
Piia Kepanen

Keski-Suomen ELY-keskus

Siltaurakat käynnistyvät Hyrynsalmella ja Suomussalmella (Kainuu)17.5.2021 12:21:28 EEST | Tiedote

ELY-keskus toteuttaa vuonna 2021 Kainuussa kaksi siltaurakkaa: Hyrynsalmella peruskorjataan Mikitänjoen ylittävä Siltakosken silta. Silta sijaitsee Kuhmontiellä noin 24 km Hyrynsalmelta Kuhmon suuntaan. Työ toteutetaan sillalla kaista kerrallaan ja liikenne ohjataan työkohteen ohi liikennevaloilla. Liikennejärjestelyt toteutetaan viikolla 19. Suomussalmella uusitaan Parkkilantiellä sijaitseva Kylmäjoen silta. Sillan rakentamisen aikana käytössä on kiertotie. Työt alkavat kiertotien rakentamisella heti kun kelirikko ja kevättulva kohteessa helpottavat. Uusi silta valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa. Urakkakohteiden pääurakoitsijana toimii KREATE Oy.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.