Huoltaja-säätiö

JÄÄHYVÄISET SOSIAALITURVALLE!

Huoltaja-säätiö tiedottaa 12.5.2009 ///EMBARGO: Julkinen 13.5.2009/// Suomen vanhin sosiaalialan ammattilehti Sosiaaliturva on tullut tiensä päähän. Toukokuusta lähtien lehti ilmestyy nimellä Sosiaalitieto.

Sanojen merkitykset muuttuvat alati. Sosiaaliturva on yleisessä kielenkäytössä kaventunut tarkoittamaan sosiaalietuuksia, kun vielä hyvinvointivaltion rakentamisen kaudella sen ymmärrettiin tarkoittavan myös palveluita.

Sanojen käyttö kertoo ajastaan. Nyt puhutaan yhä enemmän hyvinvoinnista ja terveydestä. Sosiaali-alkuiset sanat ovat alkaneet syrjäytyä. Tämä viestii yksilön vastuun korostamista. Sosiaaliset kysymykset, kuten köyhyys ja yhteiskunnallinen epäoikeudenmukaisuus, halutaan sivuuttaa.

Sosiaalitieto merkitsee sitoutumista sosiaaliseen, heikompiosaisten puolustamiseen ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden rakentamiseen. Lehden uusi nimi viestii sosiaalisen näkökulman merkityksestä yhteiskunnassa.

Vai tarvitaanko 2000-luvulla enää sosiaalista näkökulmaa?

Kysymystä pohtivat terveyden edistämisen politiikkaohjelman ohjelmajohtaja Maija Perho , Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja Marjut Lindberg ja Diakonia-ammattikorkeakoulun Diak Etelän -yksikön johtaja Heikki Hiilamo Sosiaalitiedon järjestämässä paneelissa Terve-Sos-messuilla Helsingin Wanhassa Satamassa keskiviikkona 13. toukokuuta klo 13.30-14.00 kabinetissa E104. Toimittajat ovat tilaisuuteen lämpimästi tervetulleita!

Sosiaalitietoa verkkopalveluineen julkaisee sitoutumaton Huoltaja-säätiö. Alan ainoa riippumaton lehti ilmestyy kerran kuukaudessa. Se on perustettu 1912 Köyhäinhoitolehden nimellä.

Lisätietoja:
Vastaava päätoimittaja Ulla Salonen-Soulié 0500 567 327, 09 771 2186

Sano mielipiteesi lehden uudesta nimestä!
www.sosiaalitieto.fi

Huoltaja-säätiö
Toinen linja 14

09 771 2510http://www.huoltaja-saatio.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Huoltaja-säätiö

Huoltaja-säätiön koronakirjoituskilpailun palkitut selvillä – pääpalkinto gerontologista sosiaalityötä kuvaavalle kirjoitukselle21.10.2020 12:47:23 EEST | Tiedote

Huoltaja-säätiön koronakirjoituskilpailun voitti sosiaalityöntekijä Kirsi Sihvon kirjoitus Scifiä vai Supersankaruutta. Gerontologista sosiaalityötä korona-ajassa. Toiseksi sijoittui kolmen runon sarja, joka kuvaa auttajan tunnelmia koronakeväästä kohti syksyä. Kolmannen palkinnon sai korona-aikaa pienen lapsen näkökulmasta avaava kirjoitus.

Huoltaja-säätiö tiedottaa 15.6.2010: "Pahinta köyhyydessä on se, että se on niin loputonta"15.6.2010 07:00:00 EEST | Tiedote

"Todellisilla köyhillä ei ole vaihtoehtoja eikä näköpiirissä edes väliaikaista muutosta. Ei toivoa pienituloisuuden päättymisestä, ei lomarahaa kesän kynnyksellä, ei odottamatonta veronpalautusta. Rahalahjaa, perintöä tai edes pientä vippiä ei ole tulossa vanhemmilta, jotka usein ovat aivan yhtä köyhiä itsekin. Jos ei ole turhanpäiväisiä haaveita, minimituloilla toki elää." Ote nimimerkki RT:n kirjoituksesta Älä unta näe, kilpailun 3. sija