Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Suomen nykytaiteessa on käsitelty eri näkökulmista yhteiskunnallista murrosta, yksinäisyyttä, syrjäytyneisyyttä ja suomalaisen keskiluokan arkea – mutta menestystä on käsitelty hyvin vähän.

Jaakko Heikkilän valokuvissa vauraus henkilöi­tyy inhimillisiksi persooniksi, hengittäviksi, tunteviksi ihmisiksi. Niitä täydentävät mallien elämänpiiristä otetut miljöökuvat runsaine yksityiskohtineen ja meditatiiviset, usein veden pinnasta kuin menneen kuvina heijastuvat maisemat. Valokuvien rinnalle Heikkilä on kirjannut kuvaamiensa ihmisten mietteitä, anekdootteja, lyhyitä tarinoita ja lausuntoja elämästä, Suomesta ja maailmasta.

Helsingin yliopiston viestinnän professori Anu Kantola kirjoittaa kirjassa vauraudesta näin:

”Raha on asia, jota kaikki haluavat, mutta jota on usein vaikea näyttää – varsinkin silloin kun sitä on paljon. Suhdettamme varakkuuteen leimaa vissi ristiriitaisuus: vaikka maailma tuntuu pyörivän rahan ympärillä, vauraus herättää myös ahdistusta jopa vauraissa itsessään. Kun sosiologi Rachel Sherman haastatteli varakkaita ihmisiä New Yorkin Manhattanilla, he kertoivat tuntevansa usein ahdistusta omasta osastaan. Myös Suomessa monet lottovoittajat ovat salanneet voittonsa jatkaen vanhaa elämäntyyliään. Vauraus onkin kaksiteräinen miekka tasa-arvolle rakentuvissa yhteiskunnissa: se kohottaa toisten yläpuolelle mutta voi samalla myös eristää muista ihmisistä. Siksi monet varakkaat erottuvat usein tavallisuudellaan: he pukeutuvat vaatimattomasti ja ajavat loppuun kuluneilla autoilla.

Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä (s. 1956) lähti kuvaamaan vaurautta Koneen Säätiön rahoittamassa projektissa, jossa tutkimme suomalaista varakkuutta. Vauraat eivät ole yksi ja yhtenäinen joukko. Mukana on vanhaa ja uutta rahaa: kartanon perijä, oman yrityk­sensä perustaneita yrittäjiä ja finanssimaailmassa vaurastunut sijoit­taja. Elinpiirit vaihtelevat, mutta kaikkia kuvattuja henkilöitä yhdistää se, että kuvat kertovat myös jostakin muusta kuin rahasta: ennen muuta siitä, mitä muuta elämä on kuin rahaa.

Vauraus ja suomalaisuus ovat sanoja, jotka eivät yleensä esiinny samassa lauseessa. Heikkilän kuvat kuitenkin näyttävät, että myös suomalaisella vauraudella on omat kuvastonsa: pohjoiset protestantit rakentavat minuutensa esi-isien perinnön, luonnon hiljaisuuden ja kovan kilpailun varaan.”

Vaurauden filosofia | Förmögenhetsfilosofi | Philosophy of Wealth
Jaakko Heikkilä, Anu Kantola, Ritva Röminger-Czako
Parvs, 2022, 160 sivua
Kirjan muotokuvissa: Johan Labba, Henrik Creutz, Anu Pentik, Anders Wiklöf, Sture Udd, Kaarina Aho, Timo Nurmos, Henrik Ullner, Kaisa Snellman

Kirjan julkistustilaisuus järjestetään Kansallismuseossa torstaina 11.8.2022 klo 15–16.
Samalla on mahdollisuus tutustua museossa esillä olevaan samannimiseen valokuvanäyttelyyn. Ranskalaisen INSEAD-bisneskoulun apulaisprofessori Kaisa Snellman haastattelee Jaakko Heikkilää näyttelysalissa klo 15.15. Tervetuloa!

Arvostelukappaleet ja Jaakko Heikkilän haastattelupyynnöt: hanna.karppanen@parvs.fi

Jaakko Heikkilä: Vaurauden filosofia. Parvs 2022
Johan Labba. Kuva: Jaakko Heikkilä
Henrik Creutz. Kuva: Jaakko Heikkilä
Anu Pentik. Kuva: Jaakko Heikkilä
Anders Wiklöf. Kuva: Jaakko Heikkilä
Kaarina Aho. Kuva: Jaakko Heikkilä
Timo Nurmos. Kuva: Jaakko Heikkilä
Sture Udd. Kuva: Jaakko Heikkilä
Henrik Ullner. Kuva: Jaakko Heikkilä
Kaisa Snellman. Kuva: Jaakko Heikkilä

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.