Jan Erola tajusi mitä sinkut ovat vailla koronakeväänä – syntyi 18 kirjoittajan sensuelli novellikokoelma

Kevät ilman kosketusta on 18 ammattikirjoittajan novellikokoelma. Kirjoittajiin lukeutuvat Katja Kettu, Markus Leikola, Pauliina Laitinen ja Sampo Marjomaa. Lukija ei tiedä, kuka on minkäkin tarinan kirjoittanut.

Kevät ilman kosketusta -kirjan kansikuva. Kansi: Ville Tietäväinen
Kirjan puuhamies, mediavaikuttaja Jan Erola sai idean kirjalle viime keväänä, kun kaikki sosiaaliset tapahtumat suljettiin.
”Hanketta vauhditti myös omakohtainen eristysahdistus”, aiemmin kirjakustantajana toiminut Erola kertoo. Hän kehitti ystävänsä ehdotuksesta idean siitä, miten kirjoittajakurssi joutuisi siirtymään etäyhteyksien päähän ja miten eritys saisi kaikkien mielikuvituksen laukkaamaan.

Kevät ilman kosketusta -kirjan kehyskertomuksessa aiemmin säännöllisesti kirjoituskurssilla kokoontunut ryhmä joutuu muun maailman tapaan lopettamaan lähitapaamiset, kun koronapandemia leviää Suomeen. Kurssilainen toisensa jälkeen kertoo, ettei romaanin tai novellin kirjoittaminen enää suju, kun ärsykkeitä on kotona joko liikaa tai liian vähän. Joku ehdottaa, että he kirjoittaisivatkin jotain ihan muuta - erotiikkaa. Yksi rohkea aloittaa ja muut seuraavat esimerkkiä. Itse novellit eivät kuitenkaan liity koronaan.

Nimekkään kirjoittajajoukon kokoelma sisältää rakkautta ja rakkaudettomuutta, rakastamista rahasta, rakastajan ja kosketuksen ikävää. Kokoelman tarinoissa kaikuu kaipuu keskellä koronaa - kaipuu koskettaa ja tulla kosketetuksi.

Ajankohtaisen novellikokoelman kirjoittajat ovat Lotta Backlund, Laura Gustafsson, Petra Forsten, Tiia Forsström, Jenni Janakka, Artemis Kelosaari, Katja Kettu, Pauliina Laitinen, Markus Leikola, Sampo Marjomaa, Mike Pohjola, Maija Salmi, Miina Supinen, Karoliina Timonen, Sinikka Vuola, Tuija Välipakka ja Jaakko Yli-Juonikas. Salla Nazarenko on kirjoittanut kehyskertomuksen.

___

Virtuaalinen kirjanjulkistustilaisuus keskiviikkona 31.3. kello 19. Jan Erola ja Salla Nazarenko isännöivät tilaisuuden ennakkoon julkistamattomassa paikassa, ja suuri osa kirjoittajista osallistuu virtuaalisesti tilaisuuteen.
Kaikille avoimeen tilaisuuteen pääsee Facebook-linkin kautta:

Kirjailijoita voi haastatella, haastattelupyynnöt nora.varjama@aulakustannus.fi

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt
Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

Puh:050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Kevät ilman kosketusta -kirjan kansikuva. Kansi: Ville Tietäväinen
Salla Nazarenko ja Jan Erola. Kuva: Aula & Co

Aula & Co on nelivuotias, voimakkaassa kasvussa oleva kustantamo. Hittikirjojamme ovat Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija ja sen jatko-osa Cilkan tarina, tähtitieteilijä Neil deGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Aula julkaisee enenevässä määrin myös kotimaisia kirjoja.

Uutta tietoa nuorena pysymisestä, "uusi Elena Ferrante", vuoden kaunein keittokirja ja muita kirjauutuuksia31.12.2020 18:36:23 EET | Tiedote

Kirjankustantamo Aula & Co jatkaa kasvamistaan itsenäisenä kustantamona. Kevään uutuuskirjoissa on menestyskirja Auschwitzin tatuoijan kirjoittajan Heather Morrisin uutuus, David Sinclairin hurjia mutta tieteeseen perustuvia väitteitä vanhenemisen hidastamisesta, poikkeuksellisen komea keittokirja sekä huippukirjoittajien sensuelli novellikokoelma keväästä, jolloin lähirakkauden puutosta korvattiin mielikuvituksella.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EEST | Tiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva esikoiskirjailija Tommy Orange kirjamessuille, Sofi Oksanen haastattelee16.10.2020 10:43:41 EEST | Tiedote

Tommy Orange on osittain arapaho, osittain cheyenne, mutta hän kutsuu itseään intiaaniksi. Cityintiaaneiksi hän kutsuu myös palkitun ja kiitetyn esikoisromaaninsa Ei enää mitään päähenkilöitä, sillä he ovat kadottaneet identiteettinsä. Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen.