Janakkalalainen Samuel Jussila on Suomen nuori maatalousmestari 2020

MTK:n ja SLC:n tuottajajärjestöjen edustajista koostuva raati valitsi Suomen nuori maatalousmestari 2020 -kilpailun voittajaksi Samuel Jussilan Janakkalasta. Raadin mielestä siemenviljelyä harjoittava Samuel Jussila hoitaa tilaansa esimerkillisesti, ennakkoluulottomasti ja ympäristöllisesti kestävästi. - Hänestä tulisikin jokaisen viljelijän ottaa mallia, hehkuttaa raati.

Kilpailuun osallistui yhteensä kahdeksan nuorta maataloustuottajaa. Kilpailussa etsittiin innovatiivista, alle 40-vuotiasta alan edelläkävijää, jonka toiminta on kestävää ja markkinasuuntautunutta. Kilpailu järjestettiin tammikuussa.

- Nuori maatalousmestari 2020 -kilpailu on mahdollisuus nostaa esille nuoria ja taitavia maatalouden ammattilaisia. Samuel Jussila on erinomainen esimerkki siitä, miten monipuolista ammattiosaamista - kädentaidoista ja strategisesta suunnittelusta lähtien - tuottajalta tänä päivänä vaaditaan, sanoo MTK:n maaseutunuorten puheenjohtaja Seppo Korpi.

Samuel Jussila harjoittaa siemenviljelyä 160 hehtaarin tilallaan Janakkalassa. Raati perustelee valintaansa viittaamalla Jussilan panostuksiin osaamisen, johtajuuden sekä yhteistyön kehittämiseksi. Lisäksi Jussila on kokeillut ennakkoluulottomasti uusia viljelymenetelmiä ja viljelykasveja osallistuen samalla koko alan kehittämiseen.

- Halusimme nostaa Jussilan kilpailun voittajaksi, koska hän kuvastaa tulevaisuuden maatalousyrittäjyyttä, jossa panostetaan osaamiseen, toiminnan kehittämiseen ja yhteistyöhön. Hän omaa rautaista ammattitaitoa ja sielun paloa, tiivistää MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Samuel Jussila kertoo olevansa erittäin otettu voitosta.

- Tuntuu mukavalta saada tunnustusta työstä, jota teen täydestä sydämestäni ja antaumuksellisesti. Olen luonteeltani sellainen, että teen kaikkea mihin ryhdyn täysillä, ja on mukava nähdä sen tuottavan hedelmää.

- Neuvontatyö maatilan töiden ohessa on antanut minulle paljon, ja sitä kautta olen päässyt tutustumaan vielä laajemmin muihin kärkiviljelijöihin ja asiantuntijoihin sekä kehittymään myös itse viljelijänä. Nämä osa-alueet tukevat toisiaan. Ilman toista en olisi niin hyvä. Voin sydämestäni sanoa, että toteutan kutsumustyötäni, sanoo Jussila.

Suomen nuori maatalousmestari 2020 -kilpailun voittaja etenee European Peoples' Party-puolueen järjestämään Euroopan nuori tuottaja 2020 -kilpailuun, joka järjestetään 26.3.2020 Brysselissä.

Samuel Jussila, 040 595 7515,  jussila.samuel@gmail.com

Seppo Korpi, puheenjohtaja MTK maaseutunuoret, 045 677 7192

Joel Rappe,  puheenjohtaja, SLC:n nuorten valiokunta, joel.rappe@hotmail.com 050 594 1355

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, juha.marttila@mtk.fi, 050 341 3167

Mats Nylund,  puheenjohtaja, SLC, mats.nylund@slc.fi, 050 512 2191

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.

MTK edellyttää hallitukselta ruuantuotannon valmius- ja pelastuspakettia - kevään kylvöt, alkutuotannon jatkuvuus ja sadonkorjuu varmistettava24.3.2020 13:35:12 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on äärimmäisen huolestunut tulevasta satokaudesta ja maataloutemme näkymistä koronakriisin vallitessa. Vaikka kotimaisen ruuan kysyntä kaupoissa on kasvanut, se ei paranna tilojen taloutta. MTK esittää hallitukselle pelastus- ja valmiuspakettia, jonka sisältämillä työkaluilla pyritään varmistamaan maatilojen tuotannon jatkuminen, investoinnit, tukijärjestelmän ja markkinoiden kannustavuus sekä viljelijöiden työssä jaksaminen tulevan satokauden alla.

Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä21.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.