Jari Paasikivi fortsätter som styrelseordförande i Varma

Varmas styrelse har på sitt möte 19.12.2019 omvalt Oras Invest Ab:s styrelseordförande Jari Paasikivi till styrelseordförande från och med 1.1.2020.

Styrelsen omvalde även Antti Palola, ordförande för Tjänstemannacentralorganisationen STTK rf, och Kai Telanne, verkställande direktör för Alma Media Abp till viceordförande från och med 1.1.2020.

Även revisionsutskottets och ersättnings- och nomineringsutskottets nuvarande medlemmar fortsätter under 2020. Revisionsutskottet består av Ari Kaperi (ordförande) samt Jyri Luomakoski, Antti Palola och Kai Telanne. Till ersättnings- och nomineringsutskottet hör Jari Paasikivi (ordförande), Antti Palola och Kai Telanne.

Varmas styrelses sammansättning 1.1.2020

• Jari Paasikivi, ordförande, styrelseordförande för Oras Invest Ab
  • Antti Palola, vice ordförande, ordförande för Tjänstemannacentralorganisationen FTFC rf
  • Kai Telanne, vice ordförande, verkställande direktör för Alma Media Abp
  • Riku Aalto, ordförande för Metallarbetarförbundet rf
  • Eila Annala, verkställande direktör för PlusHälsa Ab
  • Rolf Jansson, verkställande direktör för VR Group
  • Ari Kaperi, direktör med ansvar för kreditrisker i Nordea Bank Abp-koncernen och landsdirektör för Finland
  • Jyri Luomakoski, verkställande direktör för Uponor Abp
  • Petri Niemisvirta, verkställande direktör för Mandatum Livförsäkringsaktiebolag
  • Pekka Piispanen, direktör vid Akava rf
  • Saana Siekkinen, direktör för Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf
  • Mari Walls, rektor för Tammerfors universitet

Ersättare:

• Ilkka Oksala, direktör vid Finlands Näringsliv EK rf
  • Risto Penttinen, direktör vid Fortum Abp (Strategy, People and Performance)
  • Timo Saranpää, ordförande för Finlands Ekonomer rf

Närmare information:

Katri Viippola, direktör för HR, kommunikation och samhällsansvar, tfn 0400 129 500

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är en ansvarstagande och solvent placerare. Bolaget sköter arbetspensionsskyddet för cirka 900 000 personer inom den privata sektorn. År 2018 uppgick Varmas premieinkomst till 5,1 miljarder euro och pensioner utbetalades för 5,7 miljarder euro. Värdet på Varmas placeringar var 47,4 miljarder euro i slutet av september 2019.

Följ Varma

Senaste pressmeddelandena från Varma

Tarvitsemme resurssit viruksentorjuntaan - Työeläkeyhtiöiden johtajat vetoavat päättäjiin ripeiden toimien käynnistämiseksi27.3.2020 13:30:05 EETTiedote

Koronavirus on jo Suomessakin ehtinyt aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä, ja kaikkien meidän ajatuksemme ovat sairastuneiden ja heidän omaistensa luona. Suuren arvostuksen ansaitsee hoitohenkilökunta, jonka ammattitaito ja jaksaminen on nyt koko yhteiskunnan kannalta entistäkin kriittisempää. Suomen hallitus on tehnyt kovia ja välttämättömiä päätöksiä vaikeassa tilanteessa. Tällaista taitekohtaa ei itsenäisen Suomen historiassa ole rauhan aikana ollut. Nyt ei ole aika lamaantua, vaan meidän tulee päättää ripeästi seuraavista toimista. Emme ole Suomessakaan osanneet riittävästi varautua näin nopeaan, laajaan ja vakavaan pandemiaan, vaikka huoltovarmuutemme on ollut moniin muihin maihin verrattuna hyvällä tasolla. Me emme tiedä, kuinka virus käyttäytyy tai kuinka nopeasti taudille löydetään hoitavia tai estäviä lääkkeitä. Emme myöskään tiedä, seuraako koronavirusepidemian ensimmäistä aaltoa pian toinen aalto. Siksi meidän pitää varautua pahimpaan. Meidän tulee nostaa tehohoidon kap

Varman Risto Murto: Terveydenhuolto tarvitsee riskipuskurit - talouden pysäyttäminen on kallis hätäratkaisu25.3.2020 10:51:22 EETTiedote

Finanssikriisin jälkeen hallitukset ja valtiot keskittyivät rakentamaan riskipuskureita pankkijärjestelmään. Koronaviruksen aiheuttaman kriisin opetus voi olla, että myös terveydenhuolto tarvitsee riskipuskurit, ja näiden rakentamiseen voi mennä länsimaissa kymmenen vuotta. Talouden rattaiden pysäyttäminen on kallis hätäratkaisu terveydenhuollon kriisin hoitoon, kirjoittaa Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Varma’s Annual and Sustainability Report includes disclosures on climate-related risks in accordance with the TCFD12.3.2020 08:56:48 EETPress release

Varma’s Annual and Sustainability Report 2019, which complies with GRI (Global Reporting Initiative) standards, has been published. The report also contains broad disclosures on how Varma takes risks and opportunities related to climate change into account in its investments (TCFD). The report includes previously unpublished analyses on how Varma aims to achieve carbon neutrality by 2035.