Jari Tervon uutuusromaani on suurenmoinen sukellus Mikael Agricolan maailmaan

Otava julkaisee syyskuussa Jari Tervon uutuusromaanin Pääskyt talvehtivat järvenpohjassa. Romaani vie lukijat 500 vuoden taakse keskelle Mikael Agricolan vaiherikasta elämää.

Jari Tervo. Kuva: Pekka Holmström

Mikael Agricola tunnetaan suomen kirjakielen isänä, uskonpuhdistajana ja Raamatun suomentajana. Mutta kun Jari Tervo tarttuu Agricolaan lukija pääsee pyöritykseen, jossa historia syttyy täysin uudella tavalla eloon. Romaanissa kuullaan Agricolan tunnustuksia omasta elämästään, sen häpeällisistäkin hetkistä. Mukana on kunnon munauksia ja surkeilemattomia suomen sanoja.

−Jokainen suomea puhuva tai kirjoittava tekee kunniaa Mikael Agricolalle, kielimiehelle ja uskonpuhdistajalle. Hänen keksimiään sanoja elää yhä arkikäytössä, kuten hallitus ja isänmaa. Hän valoi kivijalan, vaikka hänen oikeinkirjoituksensa näyttää tämän ajan ihmisestä pimeässä ja humalassa lähetetyltä tekstiviestiltä, sanoo Jari Tervo.

−Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa, saksalainen uskonpuhdistaja Martti Luther ja Venäjän tsaari Iivana Julma kuolivat melkein viisisataa vuotta sitten. Silti heidät yhä muistetaan. Agricola  tutustui heihin kaikkiin. He olivat hänen esimiehiään, profeettojaan ja vastustajiaan. Kustaalta Agricola pyysi turhaan avustusta Raamatun suomentamiseen. Hän riiteli kuninkaansa kanssa myös rehtorin- ja piispanvirasta. Lutheriin Agricola tutustui Wittenbergissä opiskellessaan. Iivana Julman kanssa Agricola neuvotteli Kustaan käskystä rauhaa Ruotsin ja Venäjän välille. Suomen kielen isä kuoli dramaattisesti rauhanneuvotteluista palatessaan. Hän eli hämmästyttävän elämän, Tervo jatkaa.

Jari Tervo on suomalaisen nykykirjallisuuden suvereeni mestari. Kun hän nyt tarttuu aiheena suomen kielen isään, eivät tähdet voisi paremmin osua kohdilleen. Pääskyt talvehtivat järvenpohjassa on vastustamattoman vetävä ja loputtoman kiehtova romaani, joka piirtää Agricolan elämän ja 1500-luvun maailman värikylläisesti, kaikilla aisteilla, kauneudessaan ja rujoudessaan, hengessä ja lihassa, iloitsee Otavan kaunokirjojen kustannusjohtaja Antti Kasper.

Pääskyt talvehtivat järvenpohjassa-romaani ilmestyy syksyllä 2021 painettuna kirjana sekä e- ja äänikirjana.

Jari Tervo. Kuva: Pekka Holmström

Paratiisi vai helvetti on ravisuttavan avoin äänikirja miehisyydestä, isyydestä, biseksuaalisuudesta ja kristinuskosta19.4.2021 12:22:09 EEST | Tiedote

Miten elää biseksuaalina herätysliikkeessä joutumatta helvettiin? Kun yksi identiteetti sulkee pois toisen, on sisäinen soppa valmis. Samuel Jyrinki on vanhoillislestadiolaisissa piireissä kasvanut biseksuaali. Kristinuskossa kysymys paratiisista ja helvetistä on ajankohtaista kuoleman jälkeen, Jyringin elämässä se on painanut jokaisella askeleella.

Muumit ensimmäistä kertaa listaykkösenä sitten Tove Janssonin ajan – Paula Nivukosken Onnelliset aakkoset maaliskuun myydyin lastenkirja16.4.2021 13:50:42 EEST | Tiedote

Uudenlainen muumi-aakkoskirja Onnelliset aakkoset nousi maaliskuun myydyimmäksi lastenkirjaksi Mitä Suomi lukee -tilastossa, joka perustuu kirjakauppojen, verkkokauppojen sekä Lehtipisteen myyntiin. Onnelliset aakkoset on osa täysin uutta muumi-kirjasarjaa, jossa kirjailija Paula Nivukosken rikas kieli yhdistyy Tove Janssonin alkuperäiskuvituksiin.