Järjestöbarometri 2022: Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat huolissaan riippumattomuudestaan – “Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta”

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 71 prosenttia on huolissaan järjestöjen autonomian tulevaisuuden näkymistä. Vaikka nykytilanne nähdään varsin hyvänä, selvä enemmistö järjestöistä tunnistaa autonomiaansa eli riippumattomuuttaan uhkaavia riskejä. Tieto käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n tammi-helmikuussa tekemän Järjestöbarometri-kyselyn ennakkotiedoista. Järjestöbarometri 2022 julkaistaan lokakuussa.

Järjestöjen näkemykset nykytilanteesta melko myönteisiä – uhkakuvat varjostavat tulevaisuutta

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 67 prosenttia arvioi nykyisen autonomiansa tilan riittäväksi. Ne pitävät riittävinä mahdollisuuksiaan toimia ja kehittää edelleen toimintaansa itse määrittelemiensä sääntöjen mukaan ilman että ulkopuoliset tahot määräävät sitä liiaksi. Vain 16 prosenttia järjestöistä arvioi tämänhetkisen autonomiansa riittämättömäksi.

SOSTE selvitti järjestöjen autonomian tilaa ensimmäisen kerran vuoden 2016 Järjestöbarometrissa. Tuolloin autonomiaansa piti riittävänä peräti 80 prosenttia ja riittämättömänä vain 10 prosenttia valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä.

”Vuonna 2018 järjestöjen arviot olivat kriittisimpiä: omaa autonomiaansa piti riittävänä vain 58 prosenttia ja riittämättömänä 23 prosenttia. Siihen verrattuna tilannearvio on nyt taas hieman myönteisempi”, kertoo tutkija Juha Peltosalmi.

Jonkin verran kohentuneista autonomia-arvioista huolimatta tulevaisuus huolestuttaa sosiaali- ja terveysjärjestöjä. Lähes kolme neljästä (71 %) barometrikyselyn vastaajasta tunnistaa erityisten järjestöautonomiaa uhkaavien riskien olemassaolon tulevaisuudessa.

”Suurella osalla vastaajista huolet liittyvät järjestöjen rahoitukseen ja monilla erityisesti tulevaan valtionavustusjärjestelmään”, Peltosalmi kuvailee.

Järjestöjen autonomia tulee turvata tulevassa valtionavustusjärjestelmässä

Autonomia eli riippumattomuus ulkopuolisten tahojen vaikutuksista tai vaikuttamispyrkimyksistä on yksi kansalaisjärjestötoiminnan keskeisiä edellytyksiä. Sen turvaaminen tulevassa valtionavustusjärjestelmässä on tärkeää niin järjestöjen kuin koko yhteiskunnan kannalta.

”Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta. Maailmalta on valitettavan paljon ajankohtaisia esimerkkejä siitä, mihin suuntaan vapaan kansalaisyhteiskunnan tilan kaventaminen voi johtaa”, muistuttaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Hän toteaa, että Suomessa on tekeillä historiallinen ja kansalaisjärjestöjen tulevaisuuden kannalta ratkaisevan tärkeä avustusuudistus.

”Järjestöjen autonomiaa tulee uudistuksessa tukea myöntämällä järjestöjen pysyvät avustukset yhtenä yleisavustuksena lukuisten erillisten avustusten sijaan. Lisäksi avustusjärjestelmän tulee ohjata avustuksen saajaa tehokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen toiminnan järjestämiseen, ei kangistaa toimintaa turhalla hallinnolla”, Kiukas muistuttaa.

Tulokset perustuvat SOSTEn Järjestöbarometri 2022 -kyselyyn valtakunnallisille sote-järjestöille. Kysely tehtiin tammi-helmikuussa 2022, ja siihen vastasi 115 järjestöä. Järjestöbarometri 2022 -tutkimus julkaistaan lokakuun alussa, ja se sisältää muun ajankohtaisen järjestötiedon lisäksi myös laajemmin järjestöautonomiaa käsitteleviä tuloksia. Järjestöautonomiaa koskeva osio barometrista toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen kanssa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.

SOSTE vaatii hallitusta kiirehtimään sosiaaliturvaetuuksien indeksitarkistusta5.4.2022 19:13:22 EEST | Tiedote

Suomen hallitus valmisteli tulevien vuosien taloutta erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikuttaa myös Suomeen elinkustannusten, kuten energian, ruuan ja liikkumisen kallistumisella, sekä henkisen kuormituksen kasvulla ja kriisinsietokyvyn koettelemuksilla. Viime vuoden leikkauspäätösten ja 370 miljoonan euron julkisen talouden leikkauksien lisäksi julkista taloutta elvytetään niin, että talouspolitiikan yleisviritys on aiheellisesti ja tarkoituksenmukaisesti elvyttävä vuonna 2023. “On hyvä, että hallitus onnistui tasapainottamaan julkista taloutta kriisin keskellä, ja rohkeasti myöskin päätti suurista menopäätöksistä, jotka varmistavat suomalaisten terveyden ja turvallisuuden”, korostaa SOSTEn pääekonomisti Anni Marttinen. SOSTE on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen tehdä sosiaaliturvaetuuksiin aikaistettu indeksikorotus. Päätöksellä helpotetaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten talouskurimusta. ”SOSTEn keskeiset viestit rii

Hallitusohjelmassa sovittu selvitys kansanterveyttä edistävästä verosta vaarassa jäädä tyhjäksi kirjaukseksi1.4.2022 10:15:13 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmassa sovitun kansanterveyttä edistävän veron selvittäminen etenee hitaasti. Asia kokosi yhteen huolestuneita terveyden ja ravitsemuksen asiantuntijoita, päättäjiä sekä järjestökenttää SOSTEn järjestämään keskustelutilaisuuteen. Puheenvuoroissa nousi esiin huoli siitä, ettei laajapohjaisemman veron selvittelyä välttämättä ehditä tälläkään hallituskaudella edes käynnistää. Lisäksi korostettiin ravitsemuksen ja kansanterveyden asiantuntemuksen saamista mukaan veroasiantuntijoiden rinnalle valmistelemaan uudenlaista laajempaa veroa, joka ohjaisi kulutusta ja tuotekehitystä.