Järjestöiltä tukea ja apua myös joulun ja uuden vuoden aikaan

Järjestöt ovat monille ihmisille turvasatama joulun pyhinä. Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tarjoavat keskustelu- ja kriisiapua, kohtaamispaikkoja, ruoka-apua, turvaa tarvitseville ja suojaa asunnottomille.

”Ongelmat eivät jouluna haihdu mihinkään vaan voivat entisestäänkin kärjistyä. Yksinäisyys ja ahdistus, turvattomuuden tunne, väkivallan pelko, asunnottomuus, nälkä ja monet muut elämän ongelmat lisääntyvät ja syvenevät joulun pyhinä”, sanoo edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Perälahti jatkaa, että keskeistä on silloin tiedostaa oma tilanne ja hakeutua avun piiriin. Myös jos huomaa lähimmäisensä hädän, hänelle kannattaa vinkata järjestöjen tarjoamasta matalan kynnyksen tuesta. Järjestöt tuntevat ihmisten arjen, tukevat ja auttavat erilaisissa elämäntilanteissa, ongelmissa ja kriiseissä myös jouluna. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä tiedetään, mitä joulu voi monille pahimmillaan tarkoittaa.

”Järjestöissä tehdään työtä, jotta ihmisillä olisi parempi arki ja elämä. Järjestöjen ovet eivät sulkeudu edes joulun pyhinä”, Anne Perälahti sanoo.

Järjestöjen joulunajan palvelut kootusti yhdeltä sivulta

SOSTE on koonnut joulun ja uuden vuoden aikaan tarjolla olevia järjestöjen palveluja ja tukimuotoja helposti löydettäviksi yhdelle verkkosivulle.

Joulun aikaan järjestöt tarjoavat apua niin henkiseen jaksamiseen kuin turvaa, jos ei ole kotia tai kotona olosuhteet tuntuvat turvattomilta. Tukea ja apua on tarjolla puhelimitse, verkon välityksellä ja kasvokkain, usealla eri kielellä, valtakunnallisesti ja paikallisesti.

Tukea, apua, virkistystä, yhdessä oloa

Järjestöt tarjoavat myös eri ikäisille turvallisia paikkoja, jonne voi tulla paikan päälle keskustelemaan tai lämmittelemään elämän koetellessa. Esimerkiksi Punaisen Ristin maksuttomiin joulukahviloihin ovat tervetulleita kaikki ja erityisesti ne ihmiset ja perheet, jotka viettäisivät joulua muuten yksin.

Eri järjestöjen ylläpitämistä tukipuhelimista tukea ja apua saavat esimerkiksi virkistystä kaipaavat ikääntyneet ja muistisairaan läheiset sekä oman tai läheisen päihdeongelman kanssa painivat.

Lapset ja nuoret kohdataan heille tutussa ympäristössä verkko- ja chat-alustoilla, esimerkiksi Sekasin- ja Apuu-chateissä. Tukipalveluja tarjoavat monet eri järjestöt. Lisäksi jouluaattona voi viettää aikaa esimerkiksi nuorten JouluMantelissa Twitch-pelistriimiä seuraten.

Kriisipuhelin, turvatalot ja turvakodit

Mieli ry:n Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea.

SPR:n Nuorten turvataloille juttelemaan voi tulla esimerkiksi pahasta olosta, yksinäisyydestä tai perheen ristiriidoista. Keskusteluavun lisäksi nuori saa turvatalolta tarvittaessa turvallisen yösijan. Ensi- ja turvakotien liiton turvakodit sekä Monika-Naiset liiton Turvakoti Mona tarjoavat suojaa lähisuhdeväkivallan uhreille.

Ruoka-apua voi etsiä kootusti yhdestä palvelusta

Ruoka-aputoiminnasta vastaavat pääosin järjestöt, seurakunnat, eri verkostot ja kunnat. Toimintaa järjestää yli tuhat eri tahoa ympäri Suomea. Ruoka-apua kannattaa etsiä Kirkkopalvelun ylläpitämältä Ruoka-apu.fi-sivustolta, jossa kaikki järjestäytyneet ruoka-aputoimijat voivat ilmoittaa maksutta tapahtumistaan.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sote-uudistus aiheuttaa epävarmuutta järjestöjen avustuksista useissa kunnissa – ”Järjestöt tavoittavat haavoittuvimmassa asemassa olevia”15.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Tuore kysely kertoo, että lähes puolet kunnista ei vielä tiedä tai on epävarmoja siitä, miten ne jatkavat järjestöjen avustamista sote-uudistuksen toteuduttua. Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen tehtävät siirtyvät sote-uudistuksen myötä kunnilta hyvinvointialueiden järjestettäviksi vuoden 2023 alusta lähtien.

Lasten terveyskäräjät 2021: Kiusatuksi joutuminen moninkertaistaa nuoren riskin päihdekokeiluille2.11.2021 12:55:00 EET | Tiedote

Music Against Drugs ry:n kyselyissä käy ilmi, että jos nuori joutuu koulussa viikoittain kiusatuksi, se lisää hänen kiinnostustaan päihteisiin ja moninkertaistaa riskin päihdekokeiluille. Esimerkiksi kannabikseen myönteisesti suhtautuvien nuorten määrä on viisinkertainen ja kiinnostus kokeilla kannabista kolminkertainen verrattuna nuoriin, jotka eivät kiusaamista koe. ”Kun pidetään huolta siitä, ettei ketään kiusata, tehdään samalla ehkäisevää päihdetyötä ehkäisemällä päihdekokeiluja ja niiden myötä mahdollista myöhempää ongelmakäyttöä”, korostaa Music Against Drugs ry:n toiminnanjohtaja Sampo-Ilmari Tuhkalehto. Hän jatkaa, että tärkeää on myös se, että jokaisella lapsella ja nuorella on vähintään yksi hyvä ystävä ja vertaisryhmä, johon kokee kuuluvansa, sekä mielekäs harrastus, jossa saa onnistumisen kokemuksia. Music Against Drugs ry kohtaa vuosittain noin 5 500 nuorta päihdekasvatuskokonaisuuksiin liittyvissä toiminnoissa, joita se järjestää yläkouluikäisille ja heidän parissaan työ