Järjestöiltä tukea ja apua myös joulun ja uuden vuoden aikaan

Järjestöt ovat monille ihmisille turvasatama joulun pyhinä. Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tarjoavat keskustelu- ja kriisiapua, kohtaamispaikkoja, ruoka-apua, turvaa tarvitseville ja suojaa asunnottomille.

”Ongelmat eivät jouluna haihdu mihinkään vaan voivat entisestäänkin kärjistyä. Yksinäisyys ja ahdistus, turvattomuuden tunne, väkivallan pelko, asunnottomuus, nälkä ja monet muut elämän ongelmat lisääntyvät ja syvenevät joulun pyhinä”, sanoo edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Perälahti jatkaa, että keskeistä on silloin tiedostaa oma tilanne ja hakeutua avun piiriin. Myös jos huomaa lähimmäisensä hädän, hänelle kannattaa vinkata järjestöjen tarjoamasta matalan kynnyksen tuesta. Järjestöt tuntevat ihmisten arjen, tukevat ja auttavat erilaisissa elämäntilanteissa, ongelmissa ja kriiseissä myös jouluna. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä tiedetään, mitä joulu voi monille pahimmillaan tarkoittaa.

”Järjestöissä tehdään työtä, jotta ihmisillä olisi parempi arki ja elämä. Järjestöjen ovet eivät sulkeudu edes joulun pyhinä”, Anne Perälahti sanoo.

Järjestöjen joulunajan palvelut kootusti yhdeltä sivulta

SOSTE on koonnut joulun ja uuden vuoden aikaan tarjolla olevia järjestöjen palveluja ja tukimuotoja helposti löydettäviksi yhdelle verkkosivulle.

Joulun aikaan järjestöt tarjoavat apua niin henkiseen jaksamiseen kuin turvaa, jos ei ole kotia tai kotona olosuhteet tuntuvat turvattomilta. Tukea ja apua on tarjolla puhelimitse, verkon välityksellä ja kasvokkain, usealla eri kielellä, valtakunnallisesti ja paikallisesti.

Tukea, apua, virkistystä, yhdessä oloa

Järjestöt tarjoavat myös eri ikäisille turvallisia paikkoja, jonne voi tulla paikan päälle keskustelemaan tai lämmittelemään elämän koetellessa. Esimerkiksi Punaisen Ristin maksuttomiin joulukahviloihin ovat tervetulleita kaikki ja erityisesti ne ihmiset ja perheet, jotka viettäisivät joulua muuten yksin.

Eri järjestöjen ylläpitämistä tukipuhelimista tukea ja apua saavat esimerkiksi virkistystä kaipaavat ikääntyneet ja muistisairaan läheiset sekä oman tai läheisen päihdeongelman kanssa painivat.

Lapset ja nuoret kohdataan heille tutussa ympäristössä verkko- ja chat-alustoilla, esimerkiksi Sekasin- ja Apuu-chateissä. Tukipalveluja tarjoavat monet eri järjestöt. Lisäksi jouluaattona voi viettää aikaa esimerkiksi nuorten JouluMantelissa Twitch-pelistriimiä seuraten.

Kriisipuhelin, turvatalot ja turvakodit

Mieli ry:n Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea.

SPR:n Nuorten turvataloille juttelemaan voi tulla esimerkiksi pahasta olosta, yksinäisyydestä tai perheen ristiriidoista. Keskusteluavun lisäksi nuori saa turvatalolta tarvittaessa turvallisen yösijan. Ensi- ja turvakotien liiton turvakodit sekä Monika-Naiset liiton Turvakoti Mona tarjoavat suojaa lähisuhdeväkivallan uhreille.

Ruoka-apua voi etsiä kootusti yhdestä palvelusta

Ruoka-aputoiminnasta vastaavat pääosin järjestöt, seurakunnat, eri verkostot ja kunnat. Toimintaa järjestää yli tuhat eri tahoa ympäri Suomea. Ruoka-apua kannattaa etsiä Kirkkopalvelun ylläpitämältä Ruoka-apu.fi-sivustolta, jossa kaikki järjestäytyneet ruoka-aputoimijat voivat ilmoittaa maksutta tapahtumistaan.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE: Pienituloisten talousahdinkoa helpotettava täsmäkeinoin budjettiriihessä16.8.2022 09:10:00 EEST | Tiedote

Energian, ruoan ja liikkumisen kallistuminen vaikuttavat kaikkien elämään. Hintojen nousu osuu erityisesti pienituloisiin ja niihin perheisiin, jotka käyttävät suuren osan tuloistaan välttämättömiin hyödykkeisiin. Asumiseen ja ruokaan menee yli puolet niiden ihmisten menoista, jotka kuuluvat pienituloisimpaan viidennekseen suomalaisista. Syksyn budjettiriihessä on tehtävä elinkustannusten nousua kompensoivia päätöksiä, jotka kohdennetaan laajan joukon sijaan kaikista pienituloisimmille. SOSTE esittää, että pienituloisimmille, toimeentulotuen varassa eläville ihmisille, hintojen nopean nousun aiheuttamaa tilannetta kompensoidaan määräaikaisella korvauksella. ”Tällaista ylimääräistä tukea maksettiin toimeentulotuen saajille syksyllä 2020 koronaepidemian vuoksi. Nyt vastaavanlaista määräaikaista tukea tulisi maksaa talven yli”, korostaa SOSTEn erityisasiantuntija Anna Järvinen. Aiemman epidemiakorvauksen kulujen perusteella voi karkeasti arvioida, että kahdeksaksi kuukaudeksi esimerkiksi

SOSTEn hallitus: Kustannustason nousu uhkaa järjestöjen apua ja tukea – toiminta-avustuksiin tarvitaan indeksikorotus15.6.2022 09:10:00 EEST | Tiedote

Yleinen kustannustason nousu uhkaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa. Järjestöjen kustannuksista 4/5 muodostuu työsuhteissa olevien ihmisten palkoista. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tehostamassa esimerkiksi kiinteistöjen käyttöä ja hallintoa, mutta näistä syntyvät säästöt eivät riitä. Työehtosopimusten perusteella nousevien palkkojen ja esimerkiksi palveluiden ja matkakulujen kallistuessa ensi vuodelle suunniteltu valtionavustusten taso ei riitä nykyisen laajuiseen järjestötoimintaan. Järjestöjen tarjoaman tuen ja avun turvaamiseksi tarvitaan toiminta-avustuksiin kustannustason nousua vastaava indeksikorotus vuodelle 2023. SOSTE esittää, että ellei asiaa voida muutoin ratkaista tarvittaessa hankeavustuksia vähennetään, jotta järjestöjen perustoiminta varmistetaan. Lisäksi pitää huolehtia siitä, että avustuskäytäntöjä kehitetään sujuvampaan ja autonomisempaan suuntaan, jotta järjestöt voivat käyttää niille myönnettyjä avustuksia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ilma

Hiilineutraali Suomi voidaan toteuttaa sosiaalisesti oikeudenmukaisesti – Vasta hintojen kallistuminen nosti energiahaavoittuvuuden puheenaiheeksi13.6.2022 15:44:55 EEST | Tiedote

Ilmastopolitiikka koskettaa kaikkia suomalaisia. Siirtyminen kohti hiilineutraalia Suomea vaatii isoja toimia ja muutoksia, jotka näkyvät myös suomalaisten arjessa. SOSTEn maksuton webinaari pureutuu ilmastonmuutoksen oikeudenmukaisuuteen. Miten varmistetaan, että ilmastopolitiikkaa toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kaikki pidetään muutoksessa mukana?

Vaikuttava kuntoutus säästää rahaa –kuntoutustoimijoiden verkosto vaatii Suomeen kuntoutustakuuta30.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yli 100 toimijan Kuntoutusverkosto muistuttaa, että hyvin suunniteltu ja toteutettu kuntoutus säästää tulevaisuuden menoja. Vaikuttava kuntoutus vahvistaa ihmisten osallisuutta, terveyttä, arjessa pärjäämistä ja työ- ja toimintakykyä sekä nostaa työllisyysastetta. Kuntoutuksella on myös keskeinen merkitys parantumattomasti sairaan ja pysyvästi vammautuneen elämänlaadulle.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.