Järjestöjohtajien näkemys sote-uudistuksesta jopa sosiaali- ja terveysjohtajia synkempi

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen seuraukset huolestuttavat sosiaali- ja terveysalan järjestöjen johtoa. Puolet valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä pitää sote-kokonaisuutta huonona. Tämä selviää vuoden 2018 Järjestöbarometrin tuloksista.

Puolet valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöjen johtajista pitää sote-kokonaisuutta huonona. Järjestöjohtajien näkemys sote-kokonaisuudesta on jopa sosiaali- ja terveysjohtajia synkempi, sillä 45 prosenttia sote-johtajista pitää uudistusta jossain määrin huonona. Hyväksi sote-kokonaisuuden järjestöjohtajista arvioi joka kuudes (15 %)  kun sote-johtajista uudistusta hyvänä piti kolmannes (32 %).  23 prosenttia järjestöjohtajista ja prosentti sosiaali- ja terveysjohtajista ei osannut sanoa arviota sote-kokonaisuudesta.

Valtakunnallisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen johtajilta kysyttiin avokysymyksellä, mitä uhkia he näkevät uudistuksessa järjestönsä ja sen edustamien ihmisryhmien kannalta. Useat vastaajat viittaavat sote-uudistuksen valmisteluun, joka on edennyt terveydenhuollon ehdoilla sosiaalipalveluiden jäädessä sivurooliin.

“Uudistus on painottunut selvästi terveydenhuoltoon sosiaalipuolen jäädessä sivuun. Vaarana on, että sosiaalihuollon kehittäminen pysähtyy/taantuu eikä sen toteuttamiseen varata riittävää rahoitusta. Suurena vaarana on, että vähävaraisten ja moniongelmaisten elämä vaikeutuu entisestään.”

- Sote-järjestöt toimivat lähellä ihmistä ja edustavat usein hauraimmissa elämäntilanteissa olevia henkilöitä. Siksi heidän kokemuksensa ja näkemyksensä on oltava mukana sote-uudistusta valmistelevissa elimissä ja tulevissa maakuntien rakenteissa sekä tulevien sote-keskusten työssä, vaatii SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Asiakassetelin käytön laajentaminen saa kannatusta

Sote-kokonaisuuden huonosta arviosta huolimatta monet ratkaisut, kuten henkilökohtainen budjetti, asiakasseteli sekä järjestämisvastuun siirtyminen maakunnille saavat sote-järjestöiltä hyviä arvioita.

Järjestöjohtajista valtaosa (53 %) pitää asiakassetelin käytön laajentamista perustason terveydenhuollossa hyvänä ratkaisuna. Huonona sitä pitää 26 prosenttia.

Henkilökohtaisen budjetin käyttöönottoa pitää hyvänä soteuudistuksen ratkaisuna 45 prosenttia  järjestöjohtajista. 20-21 prosenttia järjestöjohtajista katsoo, että henkilökohtaisen budjetin käyttöönotto on huono ratkaisu.

Lisäksi lähes joka toinen (48 %) järjestöjohtaja katsoo, että järjestämisvastuun siirtäminen maakunnille on hyvä sote-uudistuksen ratkaisu.

- Uudistuksessa ehdotetaan monia hyviä ratkaisuja. Näitä välineitä pitää edistää ihmisten palveluiden oikea-aikaisen saannin, ei markkinoiden luomisen näkökulmasta, huomauttaa Kiukas.

Valinnanvapauden vaikutukset heikommassa asemassa oleviin epäilyttävät

Järjestöjohtajat ennakoivat valinnanvapauden heikentävän heikompiosaisten palveluja sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiota eikä sote-uudistuksen tavoitteeseen terveyserojen kaventumisesta uskota.

Järjestöjohtajista enemmistö (59 %) arvioi, että valinnanvapaus heikentää heikoimmassa asemassa olevien palveluun pääsyä. Vain 4 prosenttia järjestöjohtajista katsoo, että heikoimmassa asemassa olevien palveluun pääsy paranee, jos valinnanvapautta lisätään.

Järjestöjohtajista 43 prosenttia arvioi, että valinnanvapaus heikentää sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiota. 20 prosenttia järjestöjohtajista katsoo, että sote-integraatio paranee valinnanvapauden kasvaessa.

Yli puolet (54 %) järjestöjohtajista katsoo, että valinnanvapaus heikentää hyvinvointi- ja terveyserojen kaventumista ja vain 7 prosenttia arvioi tilanteen parantuvan.

Valtakunnallisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen johtajilta tiedusteltiin avokysymyksellä valinnanvapauden lisäämisen uhkista. Monet järjestöjohtajat arvioivat, että valinnanvapaus voi aiheuttaa asiakkaalle epäselvyyksiä ja mutkistaa entisestään sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää.

“Valinnanvapaudesta voivat hyötyä hyvätuloiset ja palveluita vertailemaan kykenevät, joita järjestömme asiakaskunta ei pääosin ole.”

“Valinnanvapaus ei tule toteutumaan heikoimmassa asemassa olevien kohdalla (lastensuojelu, päihde- ja mielenterveyspalvelut). Uhkana on myös se, että valinnanvapaus joidenkin kohdalla tapahtuu jonkun muun valitsemana tai vaikka voisi itse valita, vaihtoehdot ovat minimaaliset”

Lisäksi vastausten mukaan aitoa kilpailua tuskin syntyy syrjäseuduille.

"En osaa sanoa. Palveluja ei juuri nyt ole tai ne ovat heikentyneet, joten en näe, miten valinnanvapaus lisäisi mitään.”

- Hyvinvointi- ja terveyseroja ei pystytä kaventamaan vain valinnanvapausratkaisuilla. Siihen vaaditaan toimiva sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio, kansanterveyteen perustuvia yhteiskuntapoliittisia toimia sekä ennaltaehkäisyyn panostamista,  muistuttaa Kiukas.

Järjestöbarometrin toteuttamisesta:
Erikoistutkija Juha Peltosalmi, puh. 040 829 8959

Järjestöbarometri on SOSTEn tekemä ajankohtaisselvitys sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnasta, toimintaedellytyksistä ja niiden muutoksista. Barometria on tehty vuodesta 2006 alkaen ja tämänvuotinen on järjestyksessään yhdestoista.

Järjestöbarometri 2018 tarkastelee muun muassa jäsenten ja jäsenyyden merkitystä toiminnalle, järjestöjen vapaaehtoistoiminnan tilaa, hallinnollisen työn kuormittavuutta, työllistämistä, arvioita sote- ja maakuntauudistuksesta sekä syitä taustoja, jotka ovat johtaneet purkautuneiden alan yhdistysten toiminnan loppumiseen tai jatkumiseen jossain toisessa muodossa.

Tulokset perustuvat 80 valtakunnallisen sosiaali- ja terveysjärjestön sekä 970 paikallisyhdistyksen kyselyvastauksiin ja tilasto- ja rekisteritietoihin. Kyselyt tehtiin tammi-helmikuussa 2018.

Keskustelu sosiaalisessa mediassa käydään aihetunnisteella #järjestöbaro

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.