Lastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun Keskusliitto

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.

(Kuva: iStock) Vertaistuki on järjestöjen vahvuus.

– Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, esimerkiksi silloin, kun ihminen tulee äidiksi tai isäksi. Työttömäksi jäänyt voi löytää mielekästä tekemistä järjestöistä työttömyyden aikana. Sairastumisen hetkellä tai esimerkiksi silloin, kun perheeseen syntyy vammainen lapsi, järjestöt pitävät elämässä kiinni, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju Lastensuojelun Keskusliitosta.

Paju on tutkinut järjestöjen merkitystä ihmisille elämäkerrallisten haastatteluiden kautta. Tänään julkaistavaa Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä -teostaan varten Paju tapasi esimerkiksi ”Jaanan”, joka oli löytänyt järjestöt muutettuaan uudelle paikkakunnalle, ja ”Ullan”, joka oli aloittanut vapaaehtoistyön eläkkeelle jäätyään:

”Mä olen nuorena jäänyt eläkkeelle ni mä tungen itteni joka paikkaan, etten mä jäis yksin kuiteskaan.”
Lähde: Petri Paju: Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä

Vertaistuen voima

– Jos ihminen sairastuu, julkinen palvelu huolehtii kyllä somaattisesta puolesta, eli leikkauksista, lääkkeistä ja kuntoutuksesta, mutta järjestöt tarjoavat henkistä tukea.

Vertaistuen tarjoaminen on merkittävä asia järjestöjen tekemässä työssä. Vertaiselta saatu tuki auttaa ihmistä sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseensa.

– Voisi sanoa, että esimerkiksi potilasjärjestöt muodostavat eräänlaisen vaihtoehtoisen vakuutusyhtiön, jonka palveluita tuskin moni suunnittelee käyttävänsä, niin kauan kuin on terve tai omat sukulaiset ovat terveitä.

Parhaimmillaan järjestöjen tarjoama tuki ja julkiset palvelut täydentävät toisiaan, eivät kilpaile keskenään, Paju sanoo.

Yksi järjestöjen vahvuus on myös eri elämänpiireistä tulevien ihmisten yhdistäminen. Julkisen sektorin taipumuksena on viipaloida ihmiset ja väestöryhmät ikäperusteisesti eri kategorioihin, mutta järjestöissä ihmiset kohtaavat yli ikärajojen.

Myös nuoret haluavat auttaa

Yleisesti on epäilty, että nuori polvi ei haluisi sitoutua samalla tavalla järjestöjen toimintaan ja vapaaehtoistyöhön kuin vanha polvi. Tutkija Petri Paju on toista mieltä.

– Haastatteluissa tuli selväksi, että vanhojen ja nuorten motiivit olla mukana järjestöjen työssä ovat samat. Kukaan ei ollut erityisesti uhrimielellä mukana, eivätkä kolmikymppiset haastateltavat olleet sen yksilöllisempiä tai itsekkäämpiä kuin seuraavien ikäpolvien haastateltavat.

Vapaaehtoistyöhän motivoi useimmilla se, että toiminnasta haluttiin saada myös itselle jotain. Toisaalta kaikenikäisillä korostui myös aito halu auttaa.

Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä julkistetaan tänään Hämeenlinnassa Seuraavat 100 vuotta – Lapsuuden tulevaisuus Suomessa -seminaarissa. Seminaarin järjestävät Hämeenlinnan kaupunki, Emma & Elias -ohjelma, ITLA ja Lastensuojelun Keskusliitto.

Tutkija, kirjailija
Petri Paju
petri.paju@lskl.fi

Arvostelukappalepyynnöt:
Viestintäkoordinaattori
Kaisa Pastila
Emma & Elias -ohjelma
kaisa.pastila@lskl.fi

(Kuva: iStock) Vertaistuki on järjestöjen vahvuus.
Kirjailija Petri Paju. Kuva: Sofia Isokoski
Kirjailija Petri Paju. Kuva: Sofia Isokoski

Emma & Elias on STEAn rahoittama ja Lastensuojelun Keskusliiton koordinoima avustusohjelma (2012–2017). Ohjelma kokoaa yhteen järjestöjen hankkeita ja toimintoja, joilla edistetään lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia. Ohjelman avulla pyritään parantamaan yläkouluikäisten (15 vuotta) ja sitä nuorempien lasten kasvuolosuhteita.

”Lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken” – Poliittiset päättäjät ja virkamiehet haluaisivat muuttaa vuoroasumista koskevaa lainsäädäntöä20.11.2017 04:00Tiedote

EMBARGO 20.11. klo 04:00 Valtaosa poliittisista päättäjistä ja lapsi- ja perheasioita hoitavista virkamiehistä haluaisi helpottaa vuoroasuvien lasten tilannetta, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä asennekysely. 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken, jos lapsi vuoroasuu. 66 % vastaajista olisi sitä mieltä, että vuoroasuminen pitäisi huomioida asumistuen määrässä. Tukea oltaisiin valmiita antamaan myös vuoroasuvien vammaisten lasten asunnon muutostöihin molemmissa kodeissa.