Järjestöt: Sijaissynnytystä harkitsee yhä useampi - eettistä ja yhdenvertaista sääntelyä tarvitaan Suomessa

Sijaissynnytysjärjestelyjä työssään kohtaavat järjestöt ovat luoneet suuntaviivat sijaissynnytysten eettiselle ja yhdenvertaiselle sääntelylle. Sijaissynnytys on yhä useammalle tahatonta lapsettomuutta kokevalle mahdollinen vaihtoehto. Tämä näkyy järjestöjen saamissa yhteydenotoissa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus selvittää mahdollisuutta sallia ei-kaupallinen sijaissynnytys lain erikseen määrittelemissä tilanteissa. Oikeusministeriö on aloittanut selvityksen ei-kaupallisen sijaissynnytyksen sallimisesta lainsäädännössä erikseen määriteltävissä tapauksissa tammikuussa 2021.

Sijaissynnytysjärjestelyjä työssään kohtaavat järjestöt toteavat, että sijaissynnytyksen täyskielto ei tulevaisuudessa toimi.

–Täyskielto ajaa perheitä kiertämään lakia ja turvautumaan kansainvälisiin järjestelyihin, joissa lapsen, synnyttäjän ja aiottujen vanhempien asema on oikeudellisesti epäselvä, toteaa Lapsettomien yhdistys Simpukka ry:n toiminnanjohtaja Johanna Repo. –Saamme enenevästi yhteydenottoja sijaissynnytystä harkitsevilta perheiltä. Koska viralliset järjestelyt eivät kotimaassa ole mahdollisia, he suuntaavat katseensa ulkomaille, Repo jatkaa.

Kotimainen sijaissynnytyslainsäädäntö paitsi turvaisi syntyviä perhesuhteita ja edistäisi perheellistymisen mahdollisuuksia, myös mahdollistaisi turvalliset ja eettisesti kestävät olosuhteet sijaissynnytysjärjestelyille.

–Lähtökohta on synnyttäjän, lapsen ja aiottujen vanhempien edun mahdollisimman hyvä huomioiminen. Sijaissynnytykset on mahdollistettava Suomessa, jotta kaikille osapuolille saadaan palvelujärjestelmän tuki ja osapuolten oikeudellinen asema on alusta asti selvä, sanoo Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. –Samalla sääntelyn on oltava yhdenvertaista. Ketään ei saa sulkea pois pelkästään lapsettomuuden syyn perusteella.

Yhdenvertainen ja eettinen suomalainen sijaissynnytyslainsäädäntö tulee järjestöjen mukaan säätää mahdollisimman nopeasti. Yhä useammat henkilöt, joille lapsen saaminen muilla keinoin on mahdotonta, harkitsevat sijaissynnytysjärjestelyyn ryhtymistä. Pitkällä tähtäimellä tarvitaan myös yhteistä kansainvälistä sääntelyä, vastaavasti kuin kansainvälisen adoption osalta on toimittu. Sitä ennen on kuitenkin luotava pelisäännöt sille, kuinka Suomessa tätä asiaa säännellään.

Järjestöjen suuntaviivat löytyvät Sateenkaariperheet ry:n sivulta: https://bit.ly/3rG9CkK. Suuntaviivojen luomiseen ovat osallistuneet Lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Sateenkaariperheet ry, Kohtuuttomat ry sekä Monimuotoiset perheet -verkosto.

Lisätietoja:

Johanna Repo
Lapsettomien yhdistys Simpukka, toiminnanjohtaja
johanna.repo@simpukka.info

Juha Jämsä
Sateenkaariperheet ry, toiminnanjohtaja
juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi
044-9971956

Tanja Tulonen
Kohtuuttomat ry, puheenjohtaja
info@kohduton.fi

Anna Moring
Monimuotoiset perheet -verkosto, johtava asiantuntija
anna.moring@monimuotoisetperheet.fi

Vanhemmuuslaki lisättiin hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n aloitteesta, mutta hallituksen tänään antamalla esityksellä ei ole mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Yhdistys vaatii yhdessä keskeisten lapsen oikeuksien toimijoiden kanssa, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Lapsitoimijat: useamman oikeudellisen vanhemman mahdollisuus selvitettävä31.5.2021 07:07:00 EEST | Tiedote

Hallituksen vanhemmuuslakiluonnoksesta annetun lausuntopalautteen mukaan useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemmuuden selvittämistä esittävät esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu, Suomen Unicef, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Lapsi- ja perhetoimijat yhtyvät Sateenkaariperheet ry:n näkemykseen siitä, että vanhemmuuden määrittymisen keskeisenä periaatteena täytyy olla lapsen edun ensisijaisuus.

Hallituksen esitys vanhemmuuslaiksi ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten asemaa millään tavalla23.4.2021 11:03:43 EEST | Tiedote

Oikeusministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen vanhemmuuslaista. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Sateenkaariperheet ry:n ministeriölle antaman lausunnon mukaan esitetyllä sääntelyllä ei olisi mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Yhdistys vaatii, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe16.2.2021 13:55:27 EET | Tiedote

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia9.2.2021 12:32:58 EET | Tiedote

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.