Järjestöt, viranomaiset ja vertaistukijat yhdistivät voimansa: Suomi.fi-verkkopalvelussa kolme uudenlaista elämäntilannelähtöistä opasta
Uusien oppaiden teemoina ovat omaishoito, ero puolisosta sekä päihteiden ongelmakäyttö ja rahapeliongelma.
Suomi.fi-verkkopalvelu on aina pohjautunut elämäntilannelähtöisiin sisältöihin. Uusissa oppaissa käyttäjä voi alussa antaa nimettömänä taustatietoja tilanteestaan tai valita itselleen mielenkiintoisia aiheita. Näiden valintojen perusteella käyttäjälle valikoituu sopivaa sisältöä: ohjeita sekä tietoa tarjolla olevista palveluista ja vertaistuesta.
Perustietoa oman alkoholi-, huume- tai rahapeliongelman ymmärtämiseen
Jos päihteiden käyttö tai pelaaminen tuntuu aiheuttavan hankaluuksia omassa arjessa, omaa tilannetta ei kannata jäädä yksin pohtimaan.
”Suosittelen opasta kaikille pelaajille. Rahapeliongelma on ilmiönä vieras ja siihen liittyy paljon häpeää. Opas auttaa ongelman tunnistamisessa ja ymmärtämään, mitä itselle on tapahtunut”, kertoo oppaan suunnitteluun osallistunut Hanna Karmakka-Asare. Hän toimii peliongelmaisten ja heidän läheistensä tukena Tieto- ja tukipiste Tiltissä. ”Uskon että opas on hyödyllinen myös läheisille ja ammattilaisille.”
Jukka Jokinen Suomen Päihderiippuvaiset ry:stä kiteyttää oppaan suurimmaksi anniksi sen, että päihderiippuvainen saa kootut, selkeät ohjeet, mistä ja miten saa apua. ”Aiemmin on ollut vain irrallisia ohjeita eri sivustoilla. Päihderiippuvainen ei jaksa tai viitsi surffata etsimässä tietoa. Kun tietoa vaihtoehdoista löytyy helposti, saattaa syntyä kipinä hakea apua.” Oppaan suunnittelussa mukana ollut Jokinen toimii tällä hetkellä hallituksen varapuheenjohtajana Suomen Päihderiippuvaiset ry:ssä sekä pitää kokemusasiantuntijan vastaanottoa Sipoon kunnan terveyskeskuksessa.
Jokinen ja Karmakka-Asare pitävät tärkeänä oppaan faktatietoa päihde- ja peliriippuvuudesta. Kumpaankin riippuvuuteen liittyy ennakkoluuloja, häpeää ja syyllisyyttä, jotka saattavat estää hoitoon hakeutumista. Suomi.fin opas auttaa ymmärtämään, että ongelman kanssa ei ole yksin ja siihen voi saada apua.
Omaishoitajan ensiapupaketilla pääsee liikkeelle
Omaishoitajien opas neuvoo arjen käytännön asioissa ja erilaisissa muutostilanteissa. Se on suunnattu sekä henkilöille, jotka vasta pohtivat roolinsa muuttumista omaishoitajaksi että omaishoitajana jo toimineille.
”Kun ihminen pohtii omaishoitajuutta, on tapahtunut niin paljon tunteita herättäviä asioita, että omat ajatukset eivät ole kirkkaita. Siinä tilanteessa opas on ensiapupaketti, jonka avulla pääsee liikkeelle”, kuvailee oppaan suunnitteluun osallistunut Meeri Rinta-Jouppi. Hän on toiminut omaishoitajana sekä valtakunnallisen ja alueellisen Omaishoitajaliiton luottamustehtävissä.
Rinta-Joupin mukaan oppaan keskeisin anti on se, että se antaa kokonaiskuvan ja auttaa jäsentelemään ja palastelemaan omaa tilannetta porras kerrallaan.
”Ryhdynkö omaishoitajaksi? Mitä omaishoitajuus pitää sisällään? Mihin olen oikeutettu? Tietoa vaikkapa tuesta, palveluista tai omaishoitajalle kuuluvista vapaapäivistä ei ole helppo löytää.”
”On erittäin tärkeää, että oppaassa ohjataan omaishoitajaa hakemaan tukea myös omaan jaksamiseen ja vertaistuen piiriin. Jos et hoida itseäsi, et jaksa myöskään hoitaa toista. On hyvä myös tiedostaa, että on mahdollista todeta, että ei jaksa.”
Hän kiittelee myös oppaan ymmärrettävyyden ja selkeyden eteen tehtyä moniammatillista yhteistyötä.
Muistilista hoidettavista asioista sekä eroaville pareille että perheneuvojille
Kolmas syyskuussa julkaistava opas on suunnattu pariskunnille ja perheille, joilla on parisuhdeongelmia. Oppaasta löytyy tietoa perheille ja pareille tarjolla olevasta tuesta ja palveluista. Opas neuvoo eron käytännön asioiden järjestelyissä kuten avioeron vireille laittamisessa, asumis- ja talousasioissa sekä omaisuuden jakoon liittyvissä kysymyksissä. Lapsiperheille on tietoa myös huoltajuus- ja lasten elatusasioissa.
”Oppaassa on onnistuttu monipuolisesti, mutta silti tiivistäen kokoamaan tietoa erilaisiin erotilanteisiin. Hyvää on myös se, että se ohjaa palveluihin – niin meidän järjestöjen kuin kuntien ja muun julkisen sektorin”, kertoo oppaan tekoon osallistunut Ero lapsiperheissä -työn asiantuntija Päivi Hietanen Ensi- ja turvakotien liitosta.”Se on hyvä muistilista eroavien henkilöiden lisäksi heitä neuvoville ammattilaisille.
Uudenlaisia oppaita tulossa lisää
Suomi.fi-verkkopalveluun tuotetaan jatkossa lisää uudenlaisia oppaita kansalaisten ja yritysten tueksi erilaisiin tilanteisiin, kertoo verkkotoimituspäällikkö Lauri Markkanen Digi- ja väestötietovirastosta. Suunnitteilla on oppaat esimerkiksi edunvalvontaan ja yritysten tietovuototilanteisiin liittyen.
"Kehitämme Suomi.fi-verkkopalvelun sisältöjä sekä luomalla kokonaan uusia oppaita että kehittämällä jo olemassa olevaa runsasta sisältötarjontaamme. Tärkein tavoitteemme on tarjota käyttäjälle selkeät ohjeet elämäntilanteisiin, jotka voivat jo muutenkin tuntua kuormittavilta ja hankalilta. Haluamme osaltamme olla vähentämässä tarvetta luukulta toiselle juoksemiseen. On kaikkien etu, että asiakas löytää tarvitsemansa avun ja palvelut mahdollisimman helposti".
"Suuri kiitos yhteistyöstä kaikille viranomaisille, virastoille, järjestöille ja kokemusasiantuntijoille, joiden kanssa olemme saaneet oppaita rakentaa. Laajassa yhteistyössä jatkamme myös tulevien sisältöjen kanssa."
Tutustu oppaisiin
Oppaita on suunniteltu laajalla yhteistyöllä
Alkoholi-, huume ja rahapeliongelmaa käsittelevän oppaan suunnittelussa ovat olleet mukana A-kilinikkasäätiö, Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry, Peliklinikka / Tieto- ja tukipiste Tiltti, Sininauhaliitto ry, Suomen Päihderiippuvaiset ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Omaishoitajille suunnatun oppaan suunnitteluun ovat osallistuneet Folkhälsan, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Omaishoitajaliitto ja sen jäsenyhdistykset, Vammaisperheyhdistys Jaatinen sekä ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus, Kela, THL, Essote sekä Kauniaisten, Naantalin ja Rovaniemen kaupunki.
Eroaville ja eroa harkitseville pareille tarkoitetun oppaan suunnittelussa ovat olleet mukana Helsingin kaupunki, Helsingin oikeusaputoimisto, Kela, Pirkanmaan käräjäoikeus, Poliisi, Rikosuhripäivystys. Suunnitteluun on osallistunut myös laaja joukko kolmannen sektorin toimijoita kuten Barnavårdsföreningen, Ensi- ja turvakotien liitto, Isät lasten asialla, Kirkkohallitus evl., Mannerheimin lastensuojeluliitto, Maria-Akatemia, Miessakit ry, Monika-Naiset liitto, Naisten Linja, Nollalinja, Sateenkaariperheet Familia ry, Suomen Kasper Tukikeskus Varjo Väestöliitto, sekä Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Lauri Markkanen, Digi- ja väestötietovirasto,
0295 535 373, lauri.markkanen@dvv.fi
Päivi Hietanen, Ensi- ja turvakotien liitto,
050 4385290, paivi.hietanen@etkl.fi
Meeri Rinta-Jouppi, korjaus 29.9. klo 10.26: Jokilaaksojen omaishoitajat ja läheiset ry
(aiemmin virheellisesti Omaishoitajaliitto ry),
044 279 9794, meeri.rintajouppi@gmail.com
Jukka Jokinen, Suomen Päihderiippuvaiset ry,
045 3412112, jukka.jokinen@paihderiippuvaiset.fi
Hanna Karmakka-Asare, Peliklinikka / Tieto- ja tukipiste Tiltti,
040 358 4198, hanna.karmakka-asare@sininauha.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Changes to Digital and Population Data Services Agency's service locations: Seinäjoki transitions to remote service on 1 December28.11.2025 10:40:00 EET | Press release
The number of service locations of the Digital and Population Data Services Agency (DVV) will change from 1 December. The Agency will close the Seinäjoki service location and offer remote service going forward. The remote service will make it possible to receive personal advice and guidance even when the customer and the customer adviser are in different cities.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I S:t Michel erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i S:t Michel och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Mikkelissä tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Mikkelin palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
