Jarkko Tontin esseet närkästyttävät eikä kritiikiltä välty kukaan

Jarkko Tontti pureutuu aikamme ja kulttuurimme keskeisiin kysymyksiin puolustaen liberaalia demokratiaa. Siitä joku taatusti suuttuu. Nykypäivän ääripäät muistuttavat oudolla tavalla toisiaan, ja siinä riittää tavaraa ruodittavaksi.

Tarkoituksista ja keinoista julkaistaan 13.9.

Heimoistunut identiteettipolitiikka, woke-aktivismi ja jyrkkä kansallismielisyys uhkaavat liberaalia demokratiaa ennen kokemattomalla tavalla. Ääripäät jyräävät, maltilliset ovat vaiti ja hämmennyksissä. Tontin kynä sauhuaa tämän ottaessa kantaa ja kuljettaessaan näkökulmaa yksityisestä yleiseen sekä takaisin. Myös oma historia psykoterapiassa käsitellään asiaan kuuluvalla tavalla, ja seuraavaksi Tontti haluaisikin laittaa yhteiskunnan terapeutin sohvalle.

Esseissään Tontti hakee kysymyksiä muun muassa siihen, voiko syrjinnällä vastustaa syrjintää. Ruodittavana ovat myös ekototalirismi, ilmastohysteria, populaarikulttuuri ja sananvapaus, jonka puolustajat ovat kaikonneet olemattomiin muutamassa vuodessa.

Tarkoituksista ja keinoista täydentää Jarkko Tontin esseekirjatrilogian, jonka aikaisemmat osat ovat Koti, uskonto ja isänmaa (2011) ja Viisastuminen sallittu (2016). Se on aikalaisanalytiikkaa yhteiskunnan tilasta ja ihmiskunnan mielenmaisemista 2020-luvun alussa.

Jarkko Tontti, kirjailija, OTT. Hän on julkaissut useita romaaneja,esseekokoelmia ja runoteoksia vuodesta 2006 lähtien. Tontin esikoisrunokokoelma Vuosikirja on palkittu Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinnolla.

Kirjailijan yhteystiedot:
Jarkko Tontti, 040 0784 313, jarkkotontti@jarkkotontti.fi

Tarkoituksista ja keinoista julkaistaan 13.9.
Kirjan kansikuva

Jane Goodall on tunnettu luonnontutkija ja ympäristöaktivisti, jonka simpansseja käsittelevät dokumentit ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja – nyt hän kertoo, kuinka säilytämme toivon uhatussa maailmassa28.9.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Paheneva ilmastokriisi, maailmanlaajuinen pandemia, biodiversiteetin hupeneminen, poliittiset mullistukset; näiden musertavien uhkien edessä meidän voi olla vaikeaa asennoitua optimistisesti. Kirja toivosta on lupaus tulevaisuudesta ja siitä, että ihmiskunta pystyy kääntämään kaaoksen yhdessä luonnon kanssa elämiseen.