Kustannusosakeyhtiö Tammi

Jarl Hellemann -palkinnon ehdokkaiksi valittu viisi korkeatasoista käännösromaania

Vuoden parhaalle käännöskirjalle ja sen suomentajalle jaettavan Jarl Hellemann -palkinnon ehdokkaat on valittu. 5 000 euron arvoisen palkinnon voittaja julkistetaan osana Helsinki Lit -festivaalin ohjelmaa toukokuussa 2018.

Vuoden parhaan käännöskirjan tittelistä ja vuoden 2017 Jarl Hellemann -palkinnon voitosta kisaavat seuraavat viisi laadukasta teosta ja niiden suomentajat:

Geir Gulliksen: Kertomus eräästä avioliitosta, suomentanut Hanna Tarkka (Siltala 2017)
Kyung-sook Shin: Jään luoksesi, suomentanut Taru Salminen (Into 2017)
Zadie Smith: Swing Time, suomentanut Irmeli Ruuska (WSOY 2017)
Ilmar Taska: Pobeda 1946, suomentanut Jouko Vanhanen (WSOY 2017)
Hanya Yanagihara: Pieni elämä, suomentanut Arto Schroderus (Tammi 2017)

Kustannusosakeyhtiö Tammen vuonna 2014 perustaman Jarl Hellemann -käännöskirjapalkinnon tarkoituksena on tuoda esiin kirjallisesti korkeatasoisten alkuteosten laadukkaan käännöstyön merkitystä sekä nostaa käännöskirjallisuuden tunnettuutta. Palkinnon jakaa Suomen Kirjasäätiö.

Jarl Hellemann -palkinnon raatiin vuonna 2017 kuuluvat puheenjohtajana pitkäaikainen kustannusalan ammattilainen, journalisti ja yritysjohtaja Jaakko Tapaninen sekä jäseninä kirjailija Sami Hilvo ja Kristiina Taivalkoski-Shilov, joka on Turun yliopiston monikielisen käännösviestinnän professori.

Palkintoraadin perustelut

Geir Gulliksen: Kertomus eräästä avioliitosta
Suomentanut Hanna Tarkka (Siltala 2017)
Norjalaisen Geir Gulliksenin romaanissa Kertomus eräästä avioliitosta (Historie om et ekteskap, 2015) kaksikymmentä vuotta kestänyt liitto päättyy. Gulliksen kuvaa ja analysoi rakkauden elinkaaren kuin tekisi ruumiinavausta. Runollisen ja viiltävän tutkielman modernista parisuhteesta on vivahteikkaasti suomentanut Hanna Tarkka. Gulliksenin teos oli ehdokkaana Pohjoismaiden Neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi.

Kyung-sook Shin: Jään luoksesi
Suomentanut Taru Salminen (Into 2017)
Jään luoksesi on toinen eteläkorealaisen Kyung-sook Shinin romaani, jonka Taru Salminen on uraauurtavasti kääntänyt suoraan koreasta suomeen. Teos kuvaa päähenkilön takaumien kautta nuorten opiskelijoiden hapuilevaa elämää 1980-luvun opiskelijamellakoiden värittämässä Soulissa. Shinin herkkävireinen kerronta on siirtynyt kauniisti suomennokseen.

Zadie Smith: Swing Time
Suomentanut Irmeli Ruuska (WSOY 2017)
Aikamme seuratuimpiin kirjallisiin ääniin lukeutuvan Zadie Smithin viides romaani Swing Time on ahmimalla nautittava lukuromaani, jonka Smithin nimikkosuomentaja Irmeli Ruuska on upeasti välittänyt suomen kielelle. Se on intensiivinen, visuaalinen, musiikillinen, tanssillinen ja kansainvälinen kahden naisen kasvutarina. Samalla se on monikulttuurinen prisma, joka taittaa ikuiset kysymyksen hyvästä elämästä ja sen tavoittelemisesta lukemattomiin haastaviin väreihin ja sävyihin.

Ilmar Taska: Pobeda 1946
Suomentanut Jouko Vanhanen (WSOY 2017)
Virolaisen Ilmar Taskan esikoisromaani Pobeda 1946 on elokuvallinen ja moniääninen kuvaus neuvostoterrorin ajasta sodanjälkeisessä Tallinnassa. Traagisen tarinan keskiössä on kuusivuotias poika, joka tahtomattaan joutuu vanhempiensa tuhon välikappaleeksi. Synkästä aiheestaan huolimatta teos on viihdyttävä kokonaisuus. Taskan pelkistetty tyyli pääsee oikeuksiinsa Jouko Vanhasen ensiluokkaisessa suomennoksessa.

Hanya Yanagihara: Pieni elämä
Suomentanut Arto Schroderus (Tammi 2017)
Havaijilaistaustaisen Hanya Yanagiharan toinen romaani, yli 900-sivuinen Pieni elämä (A Little Life, 2015) on julkaistu Tammen Keltaisessa kirjastossa Arto Schroderuksen loistavana käännöksenä. Pieni elämä on tummasävyinen, järkyttäväkin tutkielma muistojen säälimättömyydestä, ystävyyden rajallisuudesta ja paranemisen vaikeudesta. Amerikkaa kuohuttanut romaani oli ehdolla Man Booker Prizen ja National Book Awardin saajaksi.

Jarl Hellemann -palkinto, 5 000 euroa, jaetaan parhaan käännöskirjan suomentajalle toukokuun 2018 lopulla järjestettävän Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalin yhteydessä.

Lisätietoja:
Raadin puheenjohtaja Jaakko Tapaninen
040 5080062 | jaakko@greatpoint.fi

Kustannusosakeyhtiö Tammi | kustannusjohtaja Outi Mäkinen
010 5060 323 | outi.makinen@tammi.fi

Suomen Kirjasäätiö | asiamies Elina Lahdenkauppi
040 722 39 88 | elina.lahdenkauppi@kustantajat.fi

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Neljännen Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu14.8.2018 10:00Tiedote

Syyskuun 22. järjestettävän neljännen Dekkarifestivaalin lavaohjelma on julkistettu. Festivaalin keskusteluissa esiin nousevat muun muassa suosittujen dekkarihahmojen elämä ja teot ja eri maiden järjestäytynyt rikollisuus kirjoissa. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalilla esiintyy neljä kansainvälistä tähtivierasta: ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Dekkarifestivaali järjestetään lauantaina 22.9.2018 Helsingin Pörssitalolla. Festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.

Neljännen Dekkarifestivaalin kansainvälisinä tähtivieraina Jonas Bonnier, Jens Henrik Jensen, Arne Dahl ja Martin Österdahl29.5.2018 14:00Tiedote

Dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat yhteen kokoava Dekkarifestivaali järjestetään tulevana syksynä jo neljännen kerran. Mukana on jopa neljä kansainvälistä tähtivierasta, kun kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalin vieraaksi saapuvat ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Tänä vuonna festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.