Järvi-Suomeen myönnettiin kalastonhoitomaksuista kertyneistä varoista noin 1,11 miljoonaa euroa avustuksia (Järvi-Suomi)

Pohjois-Savon ELY-keskuksen kalatalousyksikkö on jakanut kevään 2021 aikana Järvi-Suomen alueen kalatalousviranomaisena Pohjois-Savossa, Etelä-Savossa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Pohjois-Karjalassa yhteensä noin 1,11 miljoonaa euroa avustuksina kalataloutta edistäviin hankkeisiin ja kalatalousaluetoimintaan. Varat ovat kertyneet kalastajien maksamista kalastonhoitomaksuista.

Kalastaja Kallavedellä. Kuva: Miia Muhonen.

Kalastonhoitomaksuvarojen käyttökohteet on määritelty kalastuslaissa. Varojen jaolla edistetään erityisesti kalavesien kestävän käytön ja hoidon järjestämistä sekä vapaa-ajankalastuksen edellytyksiä.

Kalastonhoitomaksuista sai tukea 153 kalataloutta edistävää hanketta

Kalastonhoitomaksuilla avustetaan vuosittain useita satoja alueellisia ja valtakunnallisia hankkeita, jotka edistävät kalavesien kestävän käytön ja hoidon suunnittelua, toimeenpanoa, ohjaamista ja kehittämistä, kalastuksenvalvontaa tai kalatalousalan neuvontaa. Hankeavustuksia myöntävät ELY-keskukset sekä maa- ja metsätalousministeriö. ELY-keskusten vuoden 2021 hankehaun erityispainopisteinä olivat luontaisten kala- ja rapukantojen monimuotoisuuden turvaaminen, kalastusharrastuksen edistäminen ja kalastuksen valvonta. Pohjois-Savon ELY-keskus myönsi Järvi-Suomeen tukea 153 hankkeelle yhteensä noin 510 000 euroa. Tuen osuus hankkeiden kokonaiskustannuksista oli keskimäärin noin 50 %. Tukea saivat mm. noin 30 hanketta, joissa edistetään lasten ja nuorten kalastusharrastusta. Avustusta haettiin Järvi-Suomessa yhteensä noin 657 000 euroa.

Yleisavustuksia kalatalousaluetoimintaan ja korvauksia vesialueiden omistajille

Hanke-avustusten lisäksi ELY-keskus myönsi Järvi-Suomen 55 kalatalousalueelle vuodelle 2021 yhteensä 539 150 euroa yleisavustuksina kalatalousaluetoimintaan. Kalatalousalueet ovat julkisoikeudellisia yhdistyksiä, joilla on useita lakisääteisiä tehtäviä. Yksi tärkeimmistä toiminnan alkuvuosien tehtävistä on kalatalousalueen käyttö- ja hoitosuunnitelmaehdotuksen laatiminen. Muita tehtäviä ovat mm. kalastuksenvalvonnan järjestäminen, kalastuksen yhtenäislupa-alueiden muodostamisen edistäminen ja kalavarojen käyttöön ja hoitoon liittyvä tiedotus. Kalastuslain mukaisesti osa kalastonhoitomaksuista kertyvistä varoista kohdennetaan kalatalousaluetoimintaan.

Kalastonhoitomaksuvaroista maksetaan myös korvauksia vesialueiden omistajille kalavesien yleiskalastusoikeuksien hyödyntämiseen sekä kalastusopastoimintaan perustuvasta käytöstä. Vuonna 2021 näitä korvauksia myönnettiin Järvi-Suomessa yhteensä noin 1,45 miljoonaa euroa. ELY-keskus myöntää varat kalatalousalueille, jotka jakavat korvaukset edelleen alueensa vesialueiden omistajille.

Maksamalla kalastonhoitomaksun tuet kestävää kehitystä kalavesillä

Kalastonhoitomaksu tulee maksaa, jos olet 18–64-vuotias ja harjoitat muuta kalastusta kuin ongintaa, pilkintää tai silakan litkausta. Maksun suuruus on 45 euroa/vuosi, 15 euroa/viikko ja 6 euroa/päivä. Kalastonhoitomaksun voi maksaa Metsähallituksen Eräluvat.fi-verkkokaupassa, palvelunumeron 020 69 2424 kautta, tietyissä Metsähallituksen palvelupisteissä sekä R-kioskeilla. Maksu oikeuttaa kalastamaan yhdellä vavalla ja vieheellä muualla paitsi vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueilla, kalastuskieltoalueilla, erityiskohteissa ja Ahvenanmaan maakunnassa. Kalastusrajoitusalueet löytyvät kalastusrajoitus.fi-verkkopalvelusta. Vuosimaksulla saat Suomu-lehden, jonka mukana tulee kalastuskortti.

Lisätietoja:

Kalastonhoitomaksuista avustusta saaneet hankkeet Järvi-Suomessa 2021 (pdf)

Lisätietoja Järvi-Suomen avustuksista antavat

Pohjois-Savon hankkeet: kalatalousasiantuntija Kari Kosunen, Kuopion toimipaikka, puh. 0295 026585

Etelä-Savon hankkeet: kalatalousasiantuntija Seppo Reponen, Mikkelin toimipaikka, puh. 0295 024 078

Keski-Suomen hankkeet: kalastusbiologi Miia Muhonen, Jyväskylän toimipaikka, puh. 0295 029 065

Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan hankkeet: kalastusbiologi Hannu Salo, Tampereen toimipiste, puh. 0295 025 095

Pohjois-Karjalan hankkeet: johtava kalatalousasiantuntija Timo Turunen, Joensuun toimipaikka, puh. 0295 026 112

Järvi-Suomen kalatalousalueiden toimintarahoitus: rahoitussihteeri Sari Himanen, Mikkelin toimipaikka, puh. 0295 024 039

Kalastaja Kallavedellä. Kuva: Miia Muhonen.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.