Järvi-Suomen Energia parantaa sähkön toimitusvarmuutta Juvalla

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia jatkaa sähkön toimitusvarmuuden parantamista Juvalla. Yhtiö investoi alueelle tänä vuonna lähes 3,8 miljoonaa euroa. Ensi vuonna summa nousee 4,5 miljoonaan.

Juvalla, kuten muuallakin Järvi-Suomessa, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Juvalla yhtiö parantaa tänä vuonna Sulkavaan päin kulkevaa runkoyhteyttä Luomalammen ja Lautealan sähköaseman välillä. Työmaa on aloitettu jo viime syksynä. Maakaapelia vedetään paikalle parhaillaan. Runkoyhteyttä parannetaan myös Haikarilan ja Risulahden välillä. Siellä kaivuutyöt alkavat toukokuun alussa.

Uusia runkoyhteyksiä rakennetaan Juvalla lähes kokonaan maakaapelilla. Tänä vuonna sitä vedetään kahdelle työmaalle yhteensä yli 80 kilometriä.

Nyt parannettavien runkoyhteyksien varrella sijaitsee haja-asutusalueita. Työmaista ei aiheudu asukkaille suurta haittaa.

- Esimerkiksi Sulkavantiellä autoilijoiden on kuitenkin hyvä huomioida työmaaliikenne ja mahdolliset liikennejärjestelyt, rakennuttaja Rejlersin projekti-insinööri Veli-Matti Hirsi sanoo.

Juvan molemmat tämän vuoden työmaat valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Viimeistely ja purkutyöt toteutetaan kevättalvella 2022. Ensi vuonna Järvi-Suomen Energia jatkaa Juvalla runkoyhteyksien toimitusvarmuuden parantamista useilla uusilla työmailla.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Jani Siltala 010 210 4390, jani.siltala@sssoy.fi