Järvi-Suomen Valokuitu käynnistää valokuituliittymien rakentamisen ja myymisen – ensimmäiset kohteet Joutsassa, Juvalla ja Mikkelissä

Nyt julkaistuille alueille valokuituliittymät ja internetpalvelut toimitetaan kesän 2023 aikana.

Suur-Savon Sähkö -konserniin kuuluva Järvi-Suomen Valokuitu Oy aloittaa valokuituliittymien rakentamisen ja myymisen. Yhtiö on alkuvuoden valmistellut useita alueita, joille valokuituliittymien rakentaminen voidaan aloittaa lumien sulaessa keväällä 2023.

Valokuituliittymät rakennetaan hyödyntämällä sähköverkkojen rakentamisen yhteiskaivuun mahdollisuudet säävarmemman sähköverkon investointien edetessä. Liittymien rakentamisessa hyödynnetään myös valmista valokuituverkkoa, joka on rakennettu aiemmin sähköverkon saneerauskohteiden yhteydessä.

”Kykymme toimittaa valokuituliittymiä Järvi-Suomen alueella laajasti vahvistuu koko ajan, vaikka emme pystykään heti toimittamaan liittymiä kaikille. Julkaisemme toimitusalueet sitä mukaa kun alueiden toteutettavuus varmistuu. Me myös toimitamme liittymät niille alueille, joille käynnistämme myynnin. Asiakkaiden ei tarvitse olla epävarmuudessa, toteutuuko markkinoitu laajakaistayhteys vai ei. Sen minkä lupaamme, toteutuu”, Järvi-Suomen Valokuidun toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Valokuituverkon suunnittelun ja toteutuksen ensimmäisiä alueita ovat Joutsan keskustaajaman Karimäen alue, Juvalla Pieksämäen tien varrella Vehmaan risteyksen ja Saarikon välisellä alueella, sekä Mikkelin Ristiinan Löydön alue. Näille alueille Järvi-Suomen Valokuitu myy jo valokuituliittymiä ja nettipalveluita.

Joutsan Karimäen alueelle toteutettiin jo vuonna 2019 sähköverkon saneerauksen yhteydessä valokuituverkko, jonka viimeistely asiakkaille tarjottaviksi yhteyksiksi jäi kesken. ”Joutsan taajamassa on hyvä laajakaistayhteyksien tarjonta jo entuudestaan. Järvi-Suomen Valokuidun perustamisen myötä myös Karimäen alueen olemassa oleva valokuituverkko saadaan palvelemaan asiakkaita luontevalla tavalla ja vain vähäisin lisäinvestoinnein. Tarjontamme täydentää mukavasti olemassa olevaa valokuitutarjontaa alueella”, Tykkyläinen toteaa.

Ristiinan Löydön alue sekä Vehmaan-Saarikon välinen alue toteutuvat sähköverkon sekä valokuituverkon yhteisrakentamisella.

Nyt julkaistuilla alueilla valokuituliittymät ja internetpalvelut toimitetaan kesän 2023 aikana. Lähiviikkojen ja kuukausien aikana tulee varmistumaan useita alueita lisää. ”Tulemme saamaan kesän 2023 ja 2024 aikana valmiudet toimittaa valokuituliittymät useisiin tuhansiin kiinteistöihin”, Tykkyläinen ennakoi.

Järvi-Suomen Valokuitu tarjoaa asiakkailleen toiminnan käynnistyessä valokuituliittymän arvonlisäverollisena hintaan 799 €. Mikäli kiinteistö sijaitsee etäällä valokuituverkon yhteyspisteestä, hinnoittelu lasketaan erikseen. Liittymän hinta sisältää asiakkaalle toimitettavan päätelaitteen sekä liittymän avaukseen liittyvät kustannukset. Myytävien internetpalveluiden nopeudet ovat 200 MB/s, 500 MB/s sekä 1 000 MB/s.

Järvi-Suomen Valokuitu Oy on Suur-Savon Sähkö -konsernin tytäryhtiö, joka täydentää Järvi-Suomen alueella olemassa olevaa vahvojen laajakaistayhteyksien tarjontaa. Elinvoimaisen Järvi-Suomen edellytyksenä on alueella olevien yritysten, etätyöntekijöiden, julkisen sektorin sekä vakituisten asujien elämisen edellytysten tukeminen tietoliikenneyhteyksiä vahvistaen. Yhtiön motto onkin “Rakennetaan yhdessä toivottu tulevaisuus”. www.jsvoy.fi

Toiminta-alueen sähkönsiirto alhaisimmillaan koko 2000-luvulla22.3.2024 10:08:57 EET | Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi 2023 laski sähkönsiirtomäärää, joka jäi alhaisimmaksi koko 2000-luvulla. Investoinnit sähkönsiirtoverkon toimitusvarmuuden parantamiseksi pysyivät edelleen korkealla tasolla. Lämpöliiketoiminnan kannattavuuteen vaikutti heikentävästi energian, polttoaineiden ja kuljetuskustannusten nousu. Kohonneita kustannuksia ei kuitenkaan siirretty täysimääräisesti hintoihin, vaan ne jäivät yhtiön maksettaviksi. Sähköntuotannon volyymi kasvoi edellisvuodesta noin 27 prosentilla, johtuen pääosin Olkiluoto 3 tuotannon käynnistymisestä. Sähkön markkinahinnat laskivat merkittävästi edellisestä vuodesta, millä oli suurin vaikutus siihen, että sähkön tuotannon tulos jäi tappiolliseksi.

Osavuosikatsaus 1-8/2023: Lämmin säätila vähentänyt energiankulutusta28.9.2023 10:17:45 EEST | Tiedote

Kulunut vuosi on ollut 8,1 % normaalia selvästi lämpimämpi, mikä on yhdessä energiakriisin aikana terävöityneen energiansäästön kanssa leikannut energiankulutusta merkittävästi. Perusliiketoiminnan ollessa energian siirtoa ja myyntiä, volyymin pieneneminen vaikuttaa suoraan taloudelliseen suoritukseen. Konsernin liikevaihto tammi-elokuussa on ollut 293 M€ (2022: 220,4 M€). Liikevaihto nousi energiakriisin aikana syntyneiden sähkön loppuasiakassopimusten korkeammasta hintatasosta. Käyttökate oli 25,2 M€ (2022: 29,1 M€) ja liikevoitto 7 M€ (2022: 12,3 M€).