Järvi-Suomessa tarkastetaan sähköverkkoa droneilla 1500 kilometriä huhti-toukokuussa

Järvi-Suomen Energia on aloittanut keskijänniteverkon lentotarkastukset. Tarkastukset tehdään drone-lennokeilla ja helikoptereilla. Helikopteritarkastukset sijoittuvat alustavasti viikoille 17–18 sään mukaan. Dronet lentävät viikoilla 16–22. Lennoilla pyritään ottamaan huomioon eläintilat.

Järvi-Suomen Energia on aloittanut keskijänniteverkkoon kuuluvien 20 kV ja 1 kV sähkölinjojen lentotarkastukset. Kyseessä on vuositarkastus, jossa käydään läpi puolet jakelualueen keskijänniteverkosta, yhteensä 3000 kilometriä. Tarkastettavat alueet on merkitty kartalle: dronella tehtävät keltaisella ja helikopteritarkastukset vihreällä. Värjäämätön osa tarkastetaan vuorostaan vuonna 2024.

Helikoptereilla toteutettavia tarkastuslentoja tehdään sään mukaan kahden, enintään kolmen viikon ajan alkaen ensi maanantaina 24.4. Tarkastuksia saatetaan tehdä myös viikonloppuisin. Lennoilla noudatetaan erityistä varovaisuutta eläintilojen läheisyydessä.

Tarkastuksilla paikannetaan johtokaduilta linjoja hipovia puita, raivausta tai vierimetsän hoitoa kaipaavia kohteita sekä vaurioita linjojen komponenteissa. Tarkastusten ansiosta voidaan ennaltaehkäistä sähkökatkoja tulevissa myrskyissä poistamalla riskipuut ja -oksat johtokaduilta ja korvaamalla vioille alttiit verkostokomponentit.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.jseoy.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Puolet keskijänniteverkosta tarkastetaan drone-lennokeilla

Keväästä 2022 lähtien on voinut Järvi-Suomen Energian verkkoalueella havaita helikopterien lisäksi myös drone-lennokkeja lentämässä linjojen yllä. Droneilla tehdään samanlaisia kunnossapitolentoja kuin helikoptereilla, eli tarkastetaan huolto- ja korjaustarpeita sekä kartoitetaan kasvillisuuden kasvutilannetta linjojen alla ja niitä ympäröivissä reunametsissä. Tänä keväänä tehtävät drone-lennot on aloitettu tällä viikolla ja ne päättyvät 2.6. mennessä.

Drone-palveluita Järvi-Suomen Energialle tuottaa Evision Oy, joka kuuluu Suur-Savon Sähkö -konserniin.  Yritys tuottaa sähköverkkoyhtiöille dataan ja data-analytiikkaan pohjautuvia kunnossapitopalveluita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi droneilla lentämistä johtokatujen yllä, joista lennokki ottaa kuvia ja rakentaa 3D-malleja kunnossapidon suunnittelua varten.

Evisionin lentolaitteissa on yrityksen logo sekä lennättämiseen vaadittava operaattorin rekisteröintitunnus. Lennokkeja operoi maastossa mikkeliläinen urakointiyhtiö Elvera.