Järvi-Suomi hakee ideoita vihreään siirtymään (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)

Vihreän siirtymän kehittämishankkeisiin on v. 2023 tarjolla ennätysmäärä rahaa. 16.1. – 17.2.2023 järjestetään ideahaku, jossa ELY-keskukset ja maakuntaliitot arvioivat ja antavat palautetta ideoista. Mahdollisten rahoituslähteiden tunteminen ei ole tarpeellista etukäteen.

Vihreä siirtymä tarjoaa Järvi-Suomelle ratkaisijan roolia. Vuonna 2023 vihreän siirtymän kehittämishankkeisiin on tarjolla ennätysmäärä rahaa. Hankevalmistelun helpottamiseksi toteutetaan ensimmäistä kertaa ideahaku otsikolla ”Hiilineutraali Järvi-Suomi”.

Järvi-Suomeen (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) haetaan ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen sekä kiertotalouteen liittyviä ideoita. Toimialoista haussa halutaan nostaa erityisesti esiin matkailu, sekä ruokajärjestelmä kokonaisuudessaan pellosta pöytään ja pidemmällekin. Myös näiden ulkopuoliset ideat ovat tervetulleita.

Haussa hankeidea hahmotellaan lyhyesti, eikä esim. mahdollisia rahoituslähteitä tai -ehtoja tarvitse tuntea. ELY-keskusten sekä maakuntaliittojen asiantuntijat antavat osallistujille palautteena vinkkejä mahdollisista rahoitusvälineistä ja muista linjauksista. Rahoitusvälineitä ovat mm. Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR), yhteinen maatalouspolitiikka (CAP27) ja oikeudenmukainen siirtymä (JTF).

"Energiakriisi on opettanut meille, että omavaraisuus ja huoltovarmuus pitää nostaa vähähiilisyyden rinnalle. Emme saa jäädä odottamaan, että joku muu ratkoo ongelmat", Järvi-Suomen roolista sanoo Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Ideahakuun osallistuneet päättävät ideansa jatkokehittelystä ja eri rahoituskohtaisiin hakuihin osallistumisesta vapaasti oman harkintansa mukaan. Rahoitushakuihin voi osallistua myös ilman ideahakua, eikä ideahausta saa lisäpisteitä arvioinneissa.

"Nostetaan rimaa. Uudella teknologialla tämän alueen hiilikädenjälki auttaa muitakin vähentämään päästöjä", painottaa professori Jero Ahola LUT-yliopistosta. Tutkimusjohtaja Tuomas Kuhmonen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta tuntee alueen vahvuudet: "Järvi-Suomella on kykyä näyttää suuntaa fossiilitaloudesta irtautumisessa. Monet tulevaisuustyössä tunnistetut kansainväliset trendit sopivat alueen maaseutuun."

Ideahahmotelmat jätetään 16.1. – 17.2.2023 välisenä aikana Etelä-Savon ELY-keskukselle.

Ideahaku, Järvi-Suomen maaseudun ympäristö- ja ilmasto-ohjelma:
Harri Hakala
koordinaattori, Etelä-Savon ELY-keskus
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, p. 0295 024 099

Järvi-Suomi kestävyysmurroksessa:
Jero Ahola
professori, LUT-yliopisto
etunimi.sukunimi@lut.fi, p. 040 529 8524

Tuomas Kuhmonen
tutkimusjohtaja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
etunimi.sukunimi@utu.fi, p. 050 591 1959

Markus Tykkyläinen
toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
etunimi.sukunimi@sssoy.fi, p. 010 210 4242

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.