Järvi-Suomi hakee ideoita vihreään siirtymään (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)

Vihreän siirtymän kehittämishankkeisiin on v. 2023 tarjolla ennätysmäärä rahaa. 16.1. – 17.2.2023 järjestetään ideahaku, jossa ELY-keskukset ja maakuntaliitot arvioivat ja antavat palautetta ideoista. Mahdollisten rahoituslähteiden tunteminen ei ole tarpeellista etukäteen.

Vihreä siirtymä tarjoaa Järvi-Suomelle ratkaisijan roolia. Vuonna 2023 vihreän siirtymän kehittämishankkeisiin on tarjolla ennätysmäärä rahaa. Hankevalmistelun helpottamiseksi toteutetaan ensimmäistä kertaa ideahaku otsikolla ”Hiilineutraali Järvi-Suomi”.

Järvi-Suomeen (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) haetaan ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen sekä kiertotalouteen liittyviä ideoita. Toimialoista haussa halutaan nostaa erityisesti esiin matkailu, sekä ruokajärjestelmä kokonaisuudessaan pellosta pöytään ja pidemmällekin. Myös näiden ulkopuoliset ideat ovat tervetulleita.

Haussa hankeidea hahmotellaan lyhyesti, eikä esim. mahdollisia rahoituslähteitä tai -ehtoja tarvitse tuntea. ELY-keskusten sekä maakuntaliittojen asiantuntijat antavat osallistujille palautteena vinkkejä mahdollisista rahoitusvälineistä ja muista linjauksista. Rahoitusvälineitä ovat mm. Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR), yhteinen maatalouspolitiikka (CAP27) ja oikeudenmukainen siirtymä (JTF).

"Energiakriisi on opettanut meille, että omavaraisuus ja huoltovarmuus pitää nostaa vähähiilisyyden rinnalle. Emme saa jäädä odottamaan, että joku muu ratkoo ongelmat", Järvi-Suomen roolista sanoo Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Ideahakuun osallistuneet päättävät ideansa jatkokehittelystä ja eri rahoituskohtaisiin hakuihin osallistumisesta vapaasti oman harkintansa mukaan. Rahoitushakuihin voi osallistua myös ilman ideahakua, eikä ideahausta saa lisäpisteitä arvioinneissa.

"Nostetaan rimaa. Uudella teknologialla tämän alueen hiilikädenjälki auttaa muitakin vähentämään päästöjä", painottaa professori Jero Ahola LUT-yliopistosta. Tutkimusjohtaja Tuomas Kuhmonen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta tuntee alueen vahvuudet: "Järvi-Suomella on kykyä näyttää suuntaa fossiilitaloudesta irtautumisessa. Monet tulevaisuustyössä tunnistetut kansainväliset trendit sopivat alueen maaseutuun."

Ideahahmotelmat jätetään 16.1. – 17.2.2023 välisenä aikana Etelä-Savon ELY-keskukselle.

Ideahaku, Järvi-Suomen maaseudun ympäristö- ja ilmasto-ohjelma:
Harri Hakala
koordinaattori, Etelä-Savon ELY-keskus
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, p. 0295 024 099

Järvi-Suomi kestävyysmurroksessa:
Jero Ahola
professori, LUT-yliopisto
etunimi.sukunimi@lut.fi, p. 040 529 8524

Tuomas Kuhmonen
tutkimusjohtaja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
etunimi.sukunimi@utu.fi, p. 050 591 1959

Markus Tykkyläinen
toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
etunimi.sukunimi@sssoy.fi, p. 010 210 4242

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.

Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto JTF vahvistaa alueiden elinvoimaa sekä edistää vihreää siirtymää (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Länsi-Suomen maakuntiin kohdistuu yhteensä 137,9 milj. € uutta EU-rahoitusta ohjelmakaudella 2021–2027. Rahoitus on peräisin EU:n uudesta oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta, joka tunnetaan myös lyhyesti nimellä JTF (Just Transition Fund). Koko Suomen alueelle rahasto tuo 465 miljoonaa euroa. Rahoituksella tuetaan vihreän talouden työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia, sekä vihreän teknologian ratkaisujen kehittämistä.