Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

"Ruokahävikki on valtava ongelma, mutta sitä on myös koulukiusaaminen. Haluan ajatella, että voimme tomaatilla kiinnittää huomiota molempiin järjettömyyksiin ja näyttää, että erilaisuudestaan huolimatta kaikki ovat yhtä hyviä ja ainutlaatuisia. Jokainen tomaattikastikepurkki on numeroitu konkretisoimaan niiden yksilöllisyyttä", kertoo Jävla Sås Bolagin perustaja Kaius Gestranius.

Kotimainen Jävla Tomaattikastike valmistetaan pohjanmaalaisten tomaattikasvattajien hävikkitomaateista ja maustetaan yrtein. Kastikkeessa käytettävät tomaatit ovat ulkonäöltään, muodoltaan tai kooltaan Euroopan viljelijäjärjestöjen asettamista standardeista poikkeavia, mutta ominaisuuksiltaan täysin normaaleja tomaatteja siinä missä muutkin. Tomaattikastikkeen idea sai alkunsa kastikemestari Kaius Gestraniuksen etsiessä keinoja lisätä perustamansa Jävla Sås Bolagin tuotteiden kotimaisuusastetta.

”Havaitsin sattumalta suomalaisia vihannestuottajia koskevan haasteen: kotimaisesta tomaatista tulee vuosittain satoja tuhansia kiloja hävikkiä. Itse tomaateissa ei ole mitään vikaa, mutta ne ovat vain kypsyneet liian nopeasti, liian isoiksi, jääneet pieniksi tai muuten poikkeavat ulkonäöltään eivätkä siten kelpaa myytäviksi. Itse näen tämän eräänlaisena verrokkina koulukiusaamiselle. Miksi näitä tomaatteja kiusataan ja heitetään hävikkiin vain koska ovat erilaisia? Vihannes ei kuitenkaan kasva muottien mukaan ja käyttämällä ne kastikkeeseemme osoitamme konkreettisesti, että kaikki ovat yhdenvertaisia ja sisällöltään yhtä inspiroivia”, kertoo Jävla Sås Bolagin perustaja, kastikemestari Kaius Gestranius ja jatkaa: ”Vaikka olemme pieni tekijä, voimme kuitenkin toimia suuresti ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tärkeistä aiheista. Ruokahävikki on valtava ongelma, mutta sitä on myös koulukiusaaminen. Haluan ajatella, että voimme tomaatilla kiinnittää huomiota molempiin järjettömyyksiin ja osoittaa, että erilaisuudestaan huolimatta kaikki ovat yhtä hyviä ja ainutlaatuisia.”

Lappeenrantalainen Jävla Sås Bolag on valmistanut ruoanlaittokastikkeita mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista vuodesta 2017 lähtien. Kastikeyhtiö syntyi perustajansa Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita. Saatuaan kastikkeilleen lähipiirissään positiivista palautetta, osallistui Gestranius vuoden 2018 Leijonan luola -ohjelmaan hakeakseen yhtiölleen tunnettuutta. Sen lisäksi hän sai peräti neljältä ohjelman leijonalta, eli ammattisijoittajalta, yrityksensä tuotekehitykseen ja markkinointiin enemmän rahoitusta kuin alkujaan pyysi.

”Kastike antaa ruoalle sielun ja hyvällä kastikkeella voi pelastaa vähän huonommankin raaka-aineen. Kaikki maku, mikä kastikkeistamme löytyy, on aitoa. Emme käytä aromeja, makuvahventeita tai uutteita myöskään hävikkitomaattikastikkeessa. Tomaatin punainen väri on peräisin lykopeenistä, jonka katsotaan suojaavan syöpäsairauksilta sekä sydän- ja verisuonitaudeilta. Tutkimukset ovat lisäksi osoittaneet lämpökäsittelyllä olevan suotuisia vaikutuksia lykopeenipitoisuuteen, joten keitetty tomaattikastike sisältää enemmän lykopeenia kuin tuoreet tomaatit. Vegaaninen Jävla Tomaattikastike on käyttövalmis, oreganolla, basilikalla ja meiramilla maustettu kastike. Kuullota sipuli ja valkosipuli öljyssä, lisää kastike ja mausta suolalla ja sokerilla maun mukaan”, vinkkaa Gestranius.

Kaikki Jävla Sås -kastikkeet löytyvät K-Kauppojen valikoimista ja Jävla hävikkitomaattikastikkeen jakelu Citymarket Iso Omena (Espoo), Citymarket Kupittaa (Turku), Citymarket Lappeenranta, K-Supermarket Hertta (Helsinki), K-Supermarket Redi (Helsinki), K-Supermarket Postitalo (Helsinki), K-Supermarket Mankkaa (Espoo) ja K-Supermarket Ratina (Tampere).

Valmistaja/tillverkare: Jävla Sås Bolag Oy, Lappeenranta

Sisältö: Kotimainen hävikkitomaatti, paseerattu tomaatti, oregano, basilika, meirami, kaliumsorbaatti (E202)

Ravintosisältö/Näringsinnehåll/100g:

• Energia/Energi 99 kJ, 24 kcal
  • Rasva/Fett 0,3 g, josta tyydyttynyttä/varav mättat 0,0 g
  • Hiilihydraatit/Kolhydrater 3,6 g, josta sokereita/varav socker 0,0 g
  • Ravintokuitu/Kostfiber 1,2 g
  • Proteiini/Protein 0,9 g
  • Suola/Salt 0,1 g
  • Laktoositon, gluteeniton, vegaaninen.
  • Ohjevähittäismyyntihinta: 3,20 euroa, vaihtelee kauppakohtaisesti.

Kaius Gestranius, Jävla Sås Bolag Oy
+358 45 346 6028, kaius@javlasasbolag.com

Jävla Sås Bolag  syntyi Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita.
Jävla Sås Bolag syntyi Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita.

Helsingin ydinkeskustaan uusi brasserie ja pub Alexanderplats26.8.2019 09:32:14 EESTTiedote

Etelähelsinkiläisen ravintolasuosikin Maxillin ravintoloitsija Alexander Gullichsen avaa syyskuun lopulla Helsingin ydinkeskustaan uuden Alexanderplats-ravintolan. Yksityisessä omistuksessa oleva laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee täysin uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka. Alexanderplatsin myötä ravintola-alalle tekee paluun Gullichsenin 90-luvulla perustamasta legendaarisesta ravintola Safkasta tuttu Sampo Kantele, joka on uutuusravintolan osakas ja keittiöpäällikkö.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

Muistutuskutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.005.8.2019 11:50:06 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) tämän viikon perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Flow Festival ja Reaktor sitoutuvat istuttamaan puun jokaisesta lahjoitetusta juomapantista1.8.2019 11:28:09 EESTTiedote

Tämän vuoden Flow-festivaalivieraille järjestetään helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor on kehittänyt ratkaisun, jossa kävijät voivat automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittaa pullopantit Suomen luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka tulee elinaikanaan sitomaan ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin. Reaktorin tavoitteena on istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen kolmen päivän hiilijalanjälki.