Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

"Ruokahävikki on valtava ongelma, mutta sitä on myös koulukiusaaminen. Haluan ajatella, että voimme tomaatilla kiinnittää huomiota molempiin järjettömyyksiin ja näyttää, että erilaisuudestaan huolimatta kaikki ovat yhtä hyviä ja ainutlaatuisia. Jokainen tomaattikastikepurkki on numeroitu konkretisoimaan niiden yksilöllisyyttä", kertoo Jävla Sås Bolagin perustaja Kaius Gestranius.

Kotimainen Jävla Tomaattikastike valmistetaan pohjanmaalaisten tomaattikasvattajien hävikkitomaateista ja maustetaan yrtein. Kastikkeessa käytettävät tomaatit ovat ulkonäöltään, muodoltaan tai kooltaan Euroopan viljelijäjärjestöjen asettamista standardeista poikkeavia, mutta ominaisuuksiltaan täysin normaaleja tomaatteja siinä missä muutkin. Tomaattikastikkeen idea sai alkunsa kastikemestari Kaius Gestraniuksen etsiessä keinoja lisätä perustamansa Jävla Sås Bolagin tuotteiden kotimaisuusastetta.

”Havaitsin sattumalta suomalaisia vihannestuottajia koskevan haasteen: kotimaisesta tomaatista tulee vuosittain satoja tuhansia kiloja hävikkiä. Itse tomaateissa ei ole mitään vikaa, mutta ne ovat vain kypsyneet liian nopeasti, liian isoiksi, jääneet pieniksi tai muuten poikkeavat ulkonäöltään eivätkä siten kelpaa myytäviksi. Itse näen tämän eräänlaisena verrokkina koulukiusaamiselle. Miksi näitä tomaatteja kiusataan ja heitetään hävikkiin vain koska ovat erilaisia? Vihannes ei kuitenkaan kasva muottien mukaan ja käyttämällä ne kastikkeeseemme osoitamme konkreettisesti, että kaikki ovat yhdenvertaisia ja sisällöltään yhtä inspiroivia”, kertoo Jävla Sås Bolagin perustaja, kastikemestari Kaius Gestranius ja jatkaa: ”Vaikka olemme pieni tekijä, voimme kuitenkin toimia suuresti ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tärkeistä aiheista. Ruokahävikki on valtava ongelma, mutta sitä on myös koulukiusaaminen. Haluan ajatella, että voimme tomaatilla kiinnittää huomiota molempiin järjettömyyksiin ja osoittaa, että erilaisuudestaan huolimatta kaikki ovat yhtä hyviä ja ainutlaatuisia.”

Lappeenrantalainen Jävla Sås Bolag on valmistanut ruoanlaittokastikkeita mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista vuodesta 2017 lähtien. Kastikeyhtiö syntyi perustajansa Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita. Saatuaan kastikkeilleen lähipiirissään positiivista palautetta, osallistui Gestranius vuoden 2018 Leijonan luola -ohjelmaan hakeakseen yhtiölleen tunnettuutta. Sen lisäksi hän sai peräti neljältä ohjelman leijonalta, eli ammattisijoittajalta, yrityksensä tuotekehitykseen ja markkinointiin enemmän rahoitusta kuin alkujaan pyysi.

”Kastike antaa ruoalle sielun ja hyvällä kastikkeella voi pelastaa vähän huonommankin raaka-aineen. Kaikki maku, mikä kastikkeistamme löytyy, on aitoa. Emme käytä aromeja, makuvahventeita tai uutteita myöskään hävikkitomaattikastikkeessa. Tomaatin punainen väri on peräisin lykopeenistä, jonka katsotaan suojaavan syöpäsairauksilta sekä sydän- ja verisuonitaudeilta. Tutkimukset ovat lisäksi osoittaneet lämpökäsittelyllä olevan suotuisia vaikutuksia lykopeenipitoisuuteen, joten keitetty tomaattikastike sisältää enemmän lykopeenia kuin tuoreet tomaatit. Vegaaninen Jävla Tomaattikastike on käyttövalmis, oreganolla, basilikalla ja meiramilla maustettu kastike. Kuullota sipuli ja valkosipuli öljyssä, lisää kastike ja mausta suolalla ja sokerilla maun mukaan”, vinkkaa Gestranius.

Kaikki Jävla Sås -kastikkeet löytyvät K-Kauppojen valikoimista ja Jävla hävikkitomaattikastikkeen jakelu Citymarket Iso Omena (Espoo), Citymarket Kupittaa (Turku), Citymarket Lappeenranta, K-Supermarket Hertta (Helsinki), K-Supermarket Redi (Helsinki), K-Supermarket Postitalo (Helsinki), K-Supermarket Mankkaa (Espoo) ja K-Supermarket Ratina (Tampere).

Valmistaja/tillverkare: Jävla Sås Bolag Oy, Lappeenranta

Sisältö: Kotimainen hävikkitomaatti, paseerattu tomaatti, oregano, basilika, meirami, kaliumsorbaatti (E202)

Ravintosisältö/Näringsinnehåll/100g:

• Energia/Energi 99 kJ, 24 kcal
  • Rasva/Fett 0,3 g, josta tyydyttynyttä/varav mättat 0,0 g
  • Hiilihydraatit/Kolhydrater 3,6 g, josta sokereita/varav socker 0,0 g
  • Ravintokuitu/Kostfiber 1,2 g
  • Proteiini/Protein 0,9 g
  • Suola/Salt 0,1 g
  • Laktoositon, gluteeniton, vegaaninen.
  • Ohjevähittäismyyntihinta: 3,20 euroa, vaihtelee kauppakohtaisesti.

Kaius Gestranius, Jävla Sås Bolag Oy
+358 45 346 6028, kaius@javlasasbolag.com

Jävla Sås Bolag  syntyi Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita.
Jävla Sås Bolag syntyi Kaius Gestraniuksen halusta kokeilla kastikkeiden keittämistä vain aidoista raaka-aineista ilman teollisia ja keinotekoisia lisäaineita.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.

Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa1.10.2019 12:00:36 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.