Jenni Linturin Mullojoki, 1950 on tarkkanäköinen avioliittoromaani, jota sävyttää vaivihkainen huumori

Tämän hetken arvostetuimpiin kotimaisiin nykykirjailijoihin kuuluvan Jenni Linturin Mullojoki, 1950 (Gummerus) kuvaa viiltävän tarkasti aikuistumista ja oman paikkansa etsintää sotavuodet taakseen jättäneessä Suomessa.

1950-luvun kynnyksellä Olavi on akateemisen uransa alussa, kun Martta kertoo olevansa raskaana. Martta ja Olavi menevät naimisiin, ja Helsinki yliopistoineen ja houkutuksineen saa jäädä. Perhe muuttaa Hämeeseen, Mullojoelle, jossa Martan on sopeuduttava samaan talouteen Olavin äidin ja lobotomian seurauksena lapsenmieliseksi taantuneen Kalevi-veljen kanssa. Olavi hakeutuu sijaiseksi paikalliseen keskikouluun – väliaikaisesti, kuten hän itselleen ja muille uskottelee. Hänen haaveensa ovat Marttaa ja Mullojokea suuremmat.

Odotetussa romaanissaan Mullojoki, 1950 (Gummerus) Jenni Linturi sivuaa oman sukunsa tarinaa kertoessaan elämäänsä rakentavien ihmisten perhesuhteista. Hän avaa taidokkaasti ihmismielen ristiriitaisuuden ja kuvaa viiltävän tarkkanäköisesti ulkopuolisuuden tunnetta ja keskinkertaisuuden pelkoa. Romaanin nautinnollisen kärkkään kerronnan pohjalla kulkee salakavala huumori.

Linturi on yksi tämän hetken arvostetuimmista kotimaisista kirjailijoista, ja häntä on usein kiitetty uudenlaisesta näkökulmasta sotavuosiin. Hän kirjoittaa historiaa eläväksi ihmisten kautta.

Jenni Linturi

Jenni Linturi (s. 1979) on Helsingissä asuva kirjailija ja tutkija. Hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Linturin esikoisromaani Isänmaan tähden (2011, Teos) oli ehdokkaana Finlandia-palkinnon sekä Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Seuraavat kirjat Malmi, 1917 (2013; Teos) ja Jälleenrakennus (2017, Teos) saivat kiittävän vastaanoton. Mullojoki, 1950 on Linturin neljäs romaani.

Jenni Linturi, Mullojoki 1950

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.

Jenny Offillin odotettu Ilmastoja on oivaltavan tarkkanäköinen kuvaus newyorkilaisesta perhe-elämästä lopun aikojen alussa2.9.2020 08:03:43 EESTTiedote

Yhdysvaltalainen kirjailija Jenny Offill tiivistää aikamme hengen odotetussa uutuusromaanissaan Ilmastoja (Gummerus). Lyhyissä, päiväkirjamaisissa kappaleissaan Offill kuvailee presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeistä poliittista kaaosta ja lopun aikojen merkkejä koulutetun newyorkilaisäidin näkökulmasta älykkäästi ja huumorilla.