JHL: Arkea painostaa työntekijöitään, uhkailee ja levittää väärää tietoa – liitto valmistautuu työtaisteluun

JHL tuomitsee jyrkästi Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n työntekijöitään kohtaan harjoittaman painostuksen ja väärän tiedon levittämisen. Yhtiön työehtoshoppailun päätöksenteossa on myös laittomuuksien piirteitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tuomitsee jyrkästi Turun kaupungin omistaman kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy:n työntekijöihinsä kohdistamat painostustoimet. JHL:n saamien tietojen mukaan yhtiö on useaan kertaan kirjelmöinyt työntekijöilleen siitä, että heidän olisi pakko erota nykyisestä ammattiliitostaan viimeistään ensi vuoden alusta. JHL:n mukaan tällainen toiminta on väärän tiedon tahallista levittämistä. Arkea on myös ilmoittanut, että jäsenmaksujen perintä ja luottamusmiestoiminta lopetetaan ensi vuoden alussa, vaikka yhtiön noudattama työehtosopimus on voimassa.

– Arkean toiminta on törkeää, edesvastuutonta ja lainvastaista. Se yrittää pelotella työntekijänsä nöyriksi, jotta nämä eivät pitäisi kiinni oikeuksistaan ilmaista mielipiteensä, lataa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tapaa Turun apulaiskaupunginjohtajan Jarkko Virtasen perjantaina 11.10. Niemi-Laine tulee tapaamisessa vaatimaan neuvotteluja, jotka koskevat Arkean työehtosopimukseen liittyvää päätöksentekoa.

– Turun kaupungin konsernijohdon valtuuttamana tehty päätös on avattava ja asia käsiteltävä uudelleen. Tällä kertaa niin, että myös työntekijät tulevat kuulluksi asiassa.

– Mikäli neuvotteluja henkilöstön kanssa ei aloiteta, JHL valmistautuu työtaistelutoimiin, sanoo Päivi Niemi-Laine.

Liitto on jo aiemmin tuominnut yhtiön aikeet heikentää merkittävästi työntekijöiden työehtoja vaihtamalla Avain-TES:n huomattavasti halvempaan matkailu- ja ravintola-alan (MaRa) sopimukseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL fortsätter att ta strid mot Destias lönesänkningar: Bolaget vägrar förhandla, fackförbundet utlyser strejk under midsommarveckan18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia håller styvnackat fast vid sina avsikter att byta till ett billigare kollektivavtal. Bytet skär ner lönerna med hundratals eller upp till tusen euro i året. JHL blir tvunget att försvara sig mot bolagets anställningsvillkor med en ny strejk. Fackförbundet är berett att förhandla om anställningsvillkoren med snabb tidtabell men Destia vägrar upprepade gånger att samarbeta.

JHL jatkaa taistelua Destian palkkapoljentaa vastaan: Yhtiö ei suostu neuvottelemaan, ammattiliitto lakkoon juhannusviikolla18.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Destia pitää jääräpäisesti kiinni aikeistaan vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen. Vaihto nirhaisee palkoista satoja tai jopa tuhat euroa vuodessa. JHL joutuu puolustamaan yhtiön työehtoja uudella lakolla. Ammattiliitto on valmis neuvottelemaan työehdoista nopealla aikataululla, mutta Destia kieltäytyy toistuvasti yhteistyöstä.