JHL: Arkea painostaa työntekijöitään, uhkailee ja levittää väärää tietoa – liitto valmistautuu työtaisteluun

JHL tuomitsee jyrkästi Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n työntekijöitään kohtaan harjoittaman painostuksen ja väärän tiedon levittämisen. Yhtiön työehtoshoppailun päätöksenteossa on myös laittomuuksien piirteitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tuomitsee jyrkästi Turun kaupungin omistaman kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy:n työntekijöihinsä kohdistamat painostustoimet. JHL:n saamien tietojen mukaan yhtiö on useaan kertaan kirjelmöinyt työntekijöilleen siitä, että heidän olisi pakko erota nykyisestä ammattiliitostaan viimeistään ensi vuoden alusta. JHL:n mukaan tällainen toiminta on väärän tiedon tahallista levittämistä. Arkea on myös ilmoittanut, että jäsenmaksujen perintä ja luottamusmiestoiminta lopetetaan ensi vuoden alussa, vaikka yhtiön noudattama työehtosopimus on voimassa.

– Arkean toiminta on törkeää, edesvastuutonta ja lainvastaista. Se yrittää pelotella työntekijänsä nöyriksi, jotta nämä eivät pitäisi kiinni oikeuksistaan ilmaista mielipiteensä, lataa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tapaa Turun apulaiskaupunginjohtajan Jarkko Virtasen perjantaina 11.10. Niemi-Laine tulee tapaamisessa vaatimaan neuvotteluja, jotka koskevat Arkean työehtosopimukseen liittyvää päätöksentekoa.

– Turun kaupungin konsernijohdon valtuuttamana tehty päätös on avattava ja asia käsiteltävä uudelleen. Tällä kertaa niin, että myös työntekijät tulevat kuulluksi asiassa.

– Mikäli neuvotteluja henkilöstön kanssa ei aloiteta, JHL valmistautuu työtaistelutoimiin, sanoo Päivi Niemi-Laine.

Liitto on jo aiemmin tuominnut yhtiön aikeet heikentää merkittävästi työntekijöiden työehtoja vaihtamalla Avain-TES:n huomattavasti halvempaan matkailu- ja ravintola-alan (MaRa) sopimukseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.