JHL: Att avskaffa skatteavdraget för fackavgifter höjer skatter för löntagare

Fackförbundet JHL försvarar de fackanslutna löntagarna, som den kommande regeringen tänker beskatta stramare. Regeringen siktar på att avskaffa arbetstagarnas rätt till skatteavdrag för fackavgifter men lämna kvar motsvarande rätt för arbetsgivare och företagare.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine fördömer avsikterna att avskaffa rätten till skatteavdrag för fackavgifter. Enligt offentliga uppgifter har den kommande regeringen fått grönt ljus för sina planer av finansministeriet. EU:s direktiv om minimilöner förutsätter att kollektivavtalsförhandlingar ska främjas, vilket avskaffandet av skatteavdraget för fackavgifter verkligen inte skulle göra. I stället skulle det göra förhandlingarna svårare.

– Den här skattehöjningen skulle kännas i vanliga löntagares plånböcker och försvaga organiseringsrätten, en rättighet som är väsentlig för en demokrati. Finlands välfärd har byggts upp genom gott samarbete mellan arbetsmarknadsorganisationerna och statsmakten. Denna inkommande attack mot fackrörelsens medlemmar kommer att skapa en stor klyfta.

– Det är fullständigt ofattbart att regeringen dessutom tänker låta arbetsgivare och företagare behålla rätten till skatteavdrag för olika avgifter som anknyter till förvärvande av inkomst.

Niemi-Laine vill påminna om att förutsägbarhet och överenskommelser har varit viktiga för Finlands utveckling.

– De beslut som fattats inom trepartsmodellen måste försvaras även i framtiden. Att avskaffa rätten till skatteavdrag för fackavgifter skulle splittra det finländska arbetslivet. Avdragsrätten är sammanlänkad med att arbetstagare organiserat sig för att trygga minimianställningsvillkor samt ett skäligt arbetslöshets- och pensionsskydd.

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Puh:040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.