JHL haastaa Helsingin kaupungin oikeuteen megapalkkasotkuista

Ammattiliitto JHL haastaa Helsingin kaupungin oikeuteen kuukausia jatkuneiden palkanmaksuongelmien vuoksi.

Helsingin kaupungin palkkasotkut ovat kestäneet jo yli puoli vuotta ja ne koskevat tuhansia työntekijöitä. Osa työntekijöistä ei ole saanut palkkaa lainkaan, osa on saanut tuhansia euroja liikaa, osalla ovat jääneet erilaiset palkanlisät maksamatta ynnä muuta.

Kaupunki rikkoo lakeja ja virka- ja työehtosopimusta koko ajan pahemmin. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on vaatinut mielenilmauksilla, neuvotteluilla, valvontapyynnöillä ja rikosilmoituksilla palkkasotkun selvittämistä pikaisesti. Marraskuun alun tietojen mukaan kaupungilla on edelleen käsittelemättä lähes 10 000 yhteydenottoa palkanlaskennassa.

- Palkanmaksusotku sen kun jatkuu ja Helsinki levittelee käsiään. Meille ei jää tässä enää muuta mahdollisuutta kuin katsoa oikeusteitse tilanne loppuun saakka. Nyt ei enää selittelyt auta, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine summaa.

Helsingillä on ollut vaikeuksia ja viiveitä myös tietojen ilmoittamisessa tulorekisteriin. Kaupunki onkin jo joutunut maksamaan verottajalle tämän vuoksi sanktiomaksuja. Tulorekisterin tietojen mukaan maksetaan mm. työttömyyspäivärahoja, perhe-etuuksia, sairauspäivärahoja ja eläkkeitä. Mikäli tiedot ovat väärin, ne vaikuttavat suoraan ansiosidonnaisiin etuuksiin.

- Helsingin kaupunki on vaarantanut toimillaan myös verotuksen oikeellisuuden. Lisäksi tulorekisteriin toimitettujen väärien tietojen mukaan erilaiset tuet maksetaan väärin tai joku saattaa jäädä jopa kokonaan ilman tukia. Onhan tämä täysin uskomaton tilanne! Suomen suurin kuntatyönantaja eikä palkanmaksua saada toimimaan, Niemi-Laine ihmettelee.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ammattiliitto JHL:n kysely paljastaa: Päiväkotien epäkohtia jää hämärään, syynä varhaiskasvattajien pelko silmätikuksi joutumisesta10.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

JHL:n tekemä laaja kysely kertoo, että vuonna 2021 voimaan astunut laki varhaiskasvatuksessa työskentelevien ilmoitusvelvollisuudesta ei toimi käytännössä lainkaan. Velvoitekäytännöistä on informoitu työntekijöitä huonosti, yli kolmannes vastaajista ei tiennyt lainkaan mistä asiassa on kyse. Myös pelko seurauksista vaientaa työntekijöitä.

JHL: Köpkraften ska tryggas i vinterns och vårens lönehöjningsförhandlingar7.12.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL för under den pågående vintern och inkommande vår förhandlingar om lönehöjningarna år 2023 inom totalt cirka femtio arbets- och tjänstekollektivavtalsområden. JHL kräver att lönehöjningarna som det avtalas om för inkommande år tryggar köpkraften. Den försämring i köpkraften som skett detta år måste stoppas.