JHL irtisanoi kunta-alan sopimukset – neuvottelut uusista työehdoista alkoivat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL irtisanoi tiistaina 11. tammikuuta kaikki kunta-alan sopimukset. Irtisanottuja sopimuksia ovat KVTES, teknisten sopimus, tunti-tes sekä SOTE-sopimus. Neuvottelut uusista työehdoista aloitettiin kunta-alan pääneuvotteluryhmässä samassa tilaisuudessa.

Kunta-alan pääneuvotteluryhmä aloitti alaa koskevat virka- ja työehtosopimusneuvottelut tiistaina 11. tammikuuta. Ammattiliitto JHL sanoi yhdessä Jytyn (muodostavat yhdessä Julkisen alan unioni JAU:n) kanssa irti sekä KVTESin, kuntien teknisen alan (TS) että SOTE-sopimuksen. Lisäksi JHL sanoi irti kunta-alan tunti-tesin (TTES).

− Olemme irtisanoneet nykyiset sopimukset, ja uusista työehdoista pyrimme pääsemään sopuun helmikuun loppuun mennessä. Nyt alkaneissa neuvotteluissa pääneuvotteluryhmä määrittelee raamit kaikkien kunta-alan ja tulevienhyvinvointialueidensopimusten palkankorotuksille sekä muille yleisille työehdoille. Paineita neuvotteluille on kasattu monelta suunnalta. Sopuun pääseminen tulee olemaan haasteellista, kuvasi ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tilannetta.

Sopimusalakohtaisia neuvottelutavoitteitaan ammattiliitto JHL ei vielä ensimmäisessä tapaamisessa jättänyt.Yleisissä tavoitteissaan liitto on ilmoittanut tavoittelevansa tuntuvia palkankorotuksia, kestävää palkkaohjelmaa ja työehtojen kehittämistä muun muassa työaikojen osalta.

− Palkankorotusvaatimuksiin ilman muuta vaikuttaa tämänhetkinen inflaatiokehitys, mutta sitä on erittäin vaikea arvioida. Kunnollisten palkankorotusten puolesta puhuu myös se, kuinka tarmokkaasti kuntatyönantaja haluaa parantaa omaa palkkakilpailukykyään turvatakseen työntekijöiden saatavuuden, toteaa JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch.

Kunnollisten palkankorotusten lisäksi Niemi-Laineen ja Karraschin agendalla neuvotteluissa tulee olemaan yleisten työehtojen kehittäminen.

− 2010-luvun neuvotteluissa on tehty niin sanottuja raharatkaisuja. Muiden työehtojen kehitys on käytännössä ollut pysähdyksissä. Nyt on aika ryhtyä kehittämään myös muita työehtoja, esimerkiksi sitä, miten työajat voidaan sovittaa paremmin työntekijöiden muuhun elämään, he tähdentävät.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch, 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

OAJ och JHL: Helsingfors måste omedelbart anställa fler löneräknare för att lösa den kolossala lönehärvan, och måste också ersätta skadorna1.8.2022 13:47:41 EEST | Tiedote

Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och fackförbundet JHL kräver att Helsingfors stad korrigerar problemen med sin lönebetalning och omedelbart anställer fler löneräknare för att utreda lönehärvan som nu har pågått i månader. Utöver dröjsmålsräntorna måste arbetstagare och tjänsteinnehavare även betalas ersättning för de skador som härvan orsakat.

JHL: Tulevaisuuden hoitajat on tehty työhyvinvoinnista, hyvästä johtamisesta ja kannustavasta palkasta14.7.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että Suomessa on hoitajapula. Sosiaali- ja terveysministeriö on vuoden ajan yhdessä julkisen ja yksityisen työnantajan sekä palkansaajajärjestöjen kanssa työstänyt toimenpiteitä hoitajapulan taltuttamiseksi. Mukana on ollut erilaisia asiantuntijayhteisöjä kuten esimerkiksi hoito- ja hoivatyöhön keskittyneitä digiratkaisuasiantuntijoita.