JHL ja Jyty: Aikooko Oulu ulkoistaa kaikki palvelunsa?

Oulun ulkoistamissuunnitelmat ovat laajentuneet Oulun Digi -liikelaitokseen, joka on ilmoittanut suunnitelmista siirtää ICT-palvelunsa ulkoiselle palveluntuottajalle liikkeenluovutuksella. Jyty ja JHL eivät hyväksy Oulun palvelutuotannon laajoja ulkoistamissuunnitelmia, joiden ainoana tarkoituksena on etsiä säästöjä henkilöstön palkkauksesta ja muista työehdoista. Jyty ja JHL huomauttavat, että henkilöstöllä ei ole myöskään mitään takeita siitä, että työpaikat säilyvät uudella työnantajalla.

Oulun Digi -liikelaitoksen ulkoistaminen koskettaisi toteutuessaan noin 100 työntekijää. Oulu on ilmoittanut aiemmin myös ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistamissuunnitelmista, joka koskisi reilua 300 työntekijää. Näyttää vahvasti siltä, että Oulun kaupungin ulkoistamissuunnitelmat voivat olla vielä ilmoitettua laajemmat.

– Pidämme Oulun kaupungin toimintaa törkeänä työehtosopimusshoppailuna. Oulun ulkoistamisten ainoana tarkoituksena on etsiä säästöjä henkilöstön työehtoja heikentämällä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

Ulkoistaminen vaarana on, että Oulun kaupungin mahdollisuus vaikuttaa ICT-palveluihin heikkenee. ICT-palveluiden kohdalla ei ole myöskään mitään takeita siitä, että ulkoistamisella saadaan säästöjä aikaiseksi, vaan kustannukset vain entisestään nousevat. Oman palvelutuotannon etuina on joustavuus esimerkiksi poikkeus- ja kriisitilanteissa. Oma henkilöstö ei laskuta kaikesta palvelusta ja työstä kaavamaisesti tuntihinnoittelun mukaan. Tarkoituksena ei ole myöskään voiton tavoittelu, kuten yritystoiminnassa.

– Olemme erittäin huolestuneita henkilöstön ja Oulun kaupungin välisen yhteistoiminnan toimivuudesta. Miten voidaan aidosti neuvotella, jos ulkoistamispäätökset annetaan valmiiksi tehtyinä ja vaihtoehdoista ei edes keskustella, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kysyy.

– Oulun kaupunki on kerännyt viime vuosina hyvin kyseenalaista mainetta henkilöstöjohtamisessa. Muistissa ovat hyvin kevään henkilöstön palkanmaksun keskeytykset, yt-neuvottelut ja massiiviset lomautussuunnitelmat. Kaukana tuntuvat olevan ne ajat, jolloin henkilöstöä pidettiin organisaation tärkeimpänä voimavarana, ihmettelevät puheenjohtajat yhdessä.

JHL ja Jyty muodostavat yhdessä Julkisen alan unioni JAU -neuvottelujärjestön, joka neuvottelee työntekijöiden puolesta kunta-alan työehtosopimuksista. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, p. 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, p. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Jyty huolissaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointipalvelujen alasajosta8.9.2020 13:59:15 EESTTiedote

Vuoden 2021 budjettiriihi on paljon vartijana, kun hallitus tekee 14.9. alkavassa riihessään päätöksiä mm. kuntien sekä voittoa tavoittelemattomien kolmannen sektorin järjestöjen perus- ja hyvinvointipalveluihin suunnatuista tukieuroista. Jos ennakkotiedot budjettileikkauksen kohdennuksista toteutuvat, esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöt menettäisivät 127 miljoonaa eli kolmanneksen nykyisestä 380 miljoonan rahoituksesta.

JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?8.9.2020 09:02:53 EESTTiedote

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.

Jyty: Ratkaisut lomautusten ja irtisanomisten estämiseksi löydettävä budjettiriihessä20.8.2020 11:51:05 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan monilla työpaikoilla – yritysten lisäksi mm. kunnissa – eletään kuin tulisilla hiilillä. Epävarmuus kasvaa. Esimerkiksi kunnat ovat tällä hetkellä koronan toisen aallon seurauksena tilanteessa, josta ne eivät selviä ilman valtion lisätukitoimia. Valitettavasti myöskään viime viikolla julkistettu valtiovarainministeriön budjettiehdotus ei antanut Pihlajamäen mukaan mitään viitteitä siitä, että kuntien ahdinkoa oltaisiin valmiita uusilla toimenpiteillä helpottamaan.

Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:48:18 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.