JHL ja Jyty: Oulu syrjii lakossa olleita työntekijöitään ja yrittää murtaa lakko-oikeutta lahjakorteilla

Oulun kaupunki on jakanut lahjakortteja kiitokseksi henkilöstölle, joka oli töissä JHL:n ja Jytyn lakon aikana. Liitot ovat pöyristyneitä kaupungin menettelystä. Toiminta on pahimman laatuista syrjintää ja selvä yritys murtaa lakko-oikeutta.

Oulun kaupunki on työnantajana unohtanut, mitä tarkoittaa työntekijöiden tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu.  Se on tietoisesti rikkonut useita lakeja jakaessaan ainoastaan lakkoihin osallistumattomille työntekijöille lahjakortteja kiitokseksi siitä, että he ovat olleet töissä eivätkä lakossa. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty pitävät toimintaa pahimman luokan syrjintänä ja tuomittavana yrityksenä murtaa lakko-oikeutta.

Oulun toiminta rikkoo useita eri lakeja. Työntekijöiden tasapuolisesti kohtelusta säädetään Suomen perustuslaissa, työsopimuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa.

−Tilanne on uskomaton. Julkisena työnantajana kaupungin velvollisuus tasapuolisuuteen on erityisen korostunut. Yhdenvertaisessa kunnassa kukaan ei joudu toista huonompaan asemaan ammattiyhdistystoiminnan tai minkään muunkaan syyn perusteella. Syrjimätön kunta on parempi kunta niin työntekijöille kuin kuntalaisille, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää.

Ammatillinen yhdistymis- ja järjestäytymisvapaus on yksi perusoikeuksista. Suomen perustuslain mukaan työntekijöillä on oikeus osallistua ammattiliittonsa toimeenpanemaan työtaisteluun. Tämän kansalaisvapauden käyttäminen ei saa johtaa työnantajan osoittamaan syrjintään tai epäasialliseen kohteluun.

−Oulun kaupunki on toiminut työnantajana lainvastaisesti asettaessaan eri ammattiliittoihin kuuluvat ja järjestäytymättömät eriarvoiseen asemaan. Työtaisteluun osallistuminen ei missään olosuhteissa ole perusteltu syy syrjinnälle, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki painottaa.

Yhdenvertaisuuslain mukaan työnantajan on edistettävä työntekijöidensä yhdenvertaisuutta ja ehkäistävä työpaikoilla tapahtuvaa syrjintää. Työsopimuslaissa edellytetään työnantajan kohtelevan työntekijöitään tasapuolisesti.

Yhdenvertaisuuslain mukaisen syrjinnän kiellon mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lisätietoja:

- Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, p. 040 702 4772
- Maija Pihlajamäki, puheenjohtaja, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, p. 0400 537 756

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL muodostavat yhdessä julkisen alan neuvottelujärjestö JAUn. JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöistä, jotka neuvottelevat alan työ- ja virkaehtosopimukset yhdessä KT Kuntatyönantajien kanssa. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä.

JHL uuteen lakkoon Jyväskylässä, kaupunki ei kuuntele työntekijöitään vaan uhkaa yhä jättilomautuksilla ja irtisanomisilla5.11.2020 15:00:00 EETTiedote

Jyväskylän kaupunki ei suostu jatkamaan henkilöstönsä kanssa keskusteluja keinoista, joilla kaupungin talous saataisiin tasapainoon ilman irtisanomisia, jättilomautuksia ja työehtojen heikennyksiä. JHL vastaa keskusteluhaluttomuuteen lakolla, jossa ovat perjantaina 6.11. mukana varhaiskasvatus, koulunkäynninohjaajat, liikunta-, katu- ja viherpalvelut sekä kaupungin ruokahuollosta vastaava Kylän Kattaus.

JHL lakkoon Jyväskylässä: Yt-neuvottelut pelkkää teatteria, kaupungin neuvoteltava henkilöstön kanssa aidosti talouden kohentamisen keinoista29.10.2020 15:00:00 EETTiedote

JHL vastustaa Jyväskylän kaavailemia suurlomautuksia, irtisanomisia ja työehtojen heikentämisiä lakolla. Kaupungin työntekijöistä koulunkäynninohjaajat, varhaiskasvattajat ja liikuntapalvelujen JHL:läiset jäsenet ovat lakossa 30.10. Liitto vaatii, että Jyväskylän on muka-neuvottelujen sijaan neuvoteltava aidosti henkilöstönsä kanssa siitä, miten kaupungin talous saadaan parempaan kuntoon.