JHL ja Jyty: Talous- ja henkilöstöpalvelut maakuntauudistuksessa arvioitava uudelleen

Maakuntauudistus tulee koskettamaan suurinta osaa kuntien talous- ja henkilöstöhallinnossa työskentelevistä. Valtio on perustanut kesäkuussa valtakunnallisen talous- ja henkilöstöpalveluja järjestävän ja tuottavan Hetli Oy:n.

Maakuntauudistuksen yhteydessä 1.1.2020 Hetli siirtyy kokonaan niiden maakuntien omistukseen, jotka päättävät siirtyä sen asiakkaiksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että henkilöstömääriltään suurimmat maakunnat eivät olisi liittymässä Hetlin asiakkaiksi. Valtakunnallisen Hetlin sijasta joissakin kunnissa on jo perustettu tai ollaan lähiaikoina perustamassa joko kuntien kokonaan omistamia tai kuntien määräysvallassa olevia osakeyhtiöitä. Muun muassa Kunnan Taitoa Oy.lle ja KuntaPro Oy:lle on kunnista siirretty talous- ja henkilöstöhallinto.

Suurimmassa osassa kuntia, odotellaan kuitenkin vielä tarkempia tietoja maakuntauudistuksesta eikä näissä kunnissa ole tehty päätöksiä toimintojen siirtämisistä

Valtakunnallinen Hetli-yhtiö ei kuitenkaan näytä olevan houkutteleva vaihtoehto kunnille eikä vaikuta siltä, että siitä tulisi kovinkaan toimintakelpoista. Valtakunnallisen yhtiön toiminta on yleensä myös jäykempää ja se jää kuntalaisille etäisemmäksi kuin lähempänä toimivat yhtiöt.

Toivottavaa olisi, että maakuntauudistuksen uudelleen valmistelussa poistettaisiin valtakunnallinen talous- ja henkilöstöhallinnon yhtiö Hetli ja annettaisiin kuntien ja maakuntien itse päättää, miten talous- ja henkilöstöhallinto järjestetään esimerkiksi maakunnittain.

Lisätiedot:

Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, 040 702 4772
Maija Pihlajamäki, puheenjohtaja, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, 0400 537 756

Asemamiehenkatu

Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna12.10.2017 15:24Tiedote

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

Jyty: Valinnanvapausmallissa pienet toimijat väliinputoajia12.10.2017 09:36Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa katsoo, että hallituksen esitys valinnanvapausmallista on sosiaalipuolen osalta mennyt oikeaan suuntaan, koska nyt sote-keskuksille on annettu vain ohjaavia ja neuvovia tehtäviä. Muut sosiaalipuolen tehtävät jäävät julkiselle sektorille. Perusteluna on oikeutetusti ollut se, että merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävät tehtävät kuuluvat viranomaisille. Pelkona on kuitenkin, että mm. nykyiset kolmannen sektorin ja paikallisen tason toimijat jäävät suurten yritysten jalkoihin.