JHL ja Jyty vastustavat Oulun törkeitä ulkoistamissuunnitelmia – ateria- ja puhtauspalvelut vuorokauden lakkoon

Oulu suunnittelee ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistamista, mikä heikentää työehtoja ja voi johtaa irtisanomisiin. JHL ja Jyty vastustavat epäreiluja ulkoistuksia työtaistelulla. Oulun ateria- ja puhtauspalveluissa työskentelevät JHL:n ja Jytyn jäsenet ovat lakossa torstaina 24. syyskuuta.

Oulun kaupunki suunnittelee häikäilemättömiä ulkoistuksia, joiden ainoa tarkoitus on etsiä säästöjä valmiiksi matalapalkkaisten työntekijöiden toimeentulosta ja työehdoista. Kaupungin kaavailema liikkeenluovutus vaarantaa myös työpaikat. Siksi ammattiliitot Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty joutuvat aloittamaan Oulussa työtaistelun.

Lakon ajankohta on torstai 24. syyskuuta kello 5-24. Lakossa ovat ne JHL:n ja Jytyn jäsenet, jotka työskentelevät Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen ateria- ja puhtauspalveluissa. Lakossa on mukana reilut 300 henkilöä. Lakko on rajattu niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, terveyttä, turvallisuutta tai omaisuutta. Lakko ei koske viranhaltijoita.

Oulun suunnitelmat ovat häikäilemätöntä työehtoshoppailua ja leikkaisivat toteutuessaan 1800 euroa kuukaudessa tienaavien palkkoja. Kaupungin talousjohtaja on mediassa kertonut, että merkittävimmät säästöt syntyisivät työvoimakustannuksista.

– Oulun kaupunki suunnittelee härskisti kyykyttävänsä koko kaupunkia kannattelevia työntekijöitä. Pidämme tilannetta todella törkeänä, joten meidän on pakko puolustaa työntekijöiden oikeuksia lakolla. On ikävää, että työtaistelu haittaa oululaisten arkea, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki sanovat.

Ulkoistaminen ei tuo säästöjä

JHL ja Jyty vaativat, että kaupunki peruu ulkoistamissuunnitelmansa ja palvelut säilytetään kaupungin omana toimintana. Palvelujen laadusta ja saatavuudesta ei ole varaa tinkiä.

– Tarjousvaiheessa yksityiset yritykset ovat varmoja, että ne pystyvät tuottamaan palvelut halvemmalla kuin kunnat. Pian sopimuksen jälkeen yritykset ovatkin nostaneet hintojaan, koska ne haluavat tahkota voittoa omistajilleen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine huomauttaa.

– Kaupungin päättäjiltä pyydämme tarkkaa harkintaa. Ulkoistaminen ei automaattisesti tuo säästöjä. Hankintaa varten pitää tehdä tarjouspyyntö ja järjestää kilpailutus. Kaikki tämä vie työaikaa ja maksaa euroja, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki muistuttaa.

Lisätietoja medialle:

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, puh. 0400 537 756

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, puh. 040 702 4772

Lisätietoja Jytyn jäsenille Oulussa:

Alueasiamies Jarmo Raappana (Oulun toimipiste), puh. 0500 584 496, jarmo.raappana@jytyliitto.fi

Jyty mielenilmaukseen Lahden ateriapalveluiden puolesta – myyntisuunnitelmat vastuuttomia5.10.2020 15:18:19 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vastustaa Lahden kaupunginhallituksen esitystä omien laadukkaiden ja toimivien ateriapalveluiden myymisestä yksityiselle toimijalle. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki pitää täysin vastuuttomana sitä, että Päijät-Hämeen ateriapalveluiden omaa johtoa, henkilöstöä ja henkilöstön edustajia ei ole asiassa kuunneltu lainkaan, vaan myyntiaikeet ovat tulleet täytenä yllätyksenä.

Jyty: Oulun koulusihteerien työtä ei tule ulkoistaa Monetralle26.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mielestä koulusihteerien työtä Oulussa ei tule ulkoistaa Monetralle, kuten Oulun kaupunginhallitus on esittänyt kaupunginvaltuustolle 28.9. pidettävän kokouksen esityslistassa. Koulusihteerit Oulussa ovat itse moneen otteeseen vastustaneet siirtoa ja pitäneet esitystä järjettömänä. Jyty ihmettelee, miksi oululaisten koulusihteerien ja koulujen opetushenkilöstön mielipidettä ei kuunnella.