JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.

Utlokaliseringen av affärsverket Oulun Digi skulle beröra ungefär 100 arbetstagare om den förverkligas. Uleåborg har också tidigare meddelat om utlokaliseringsplaner för måltids- och renhållningstjänsterna, vilket skulle beröra drygt 300 arbetstagare. Det ser i hög grad ut som om Uleåborgs stads utlokaliseringsplaner skulle vara ännu större än meddelat.

– Vi ser på Uleåborgs stads agerande som grovt shoppande efter kollektivavtal. Den enda avsikten med Uleåborgs utlokalisering är att försöka spara genom att försvaga personalens arbetsvillkor, betonar Jytys ordförande Maija Pihlajamäki.

Faran med utlokaliseringen är att Uleåborgs stads möjlighet att inverka på IKT-tjänsterna försvagas. För IKT-tjänsternas del finns heller inga garantier för att man genom utlokaliseringen får inbesparingar till stånd, utan kostnaderna bara fortsätter att stiga. Fördelarna med en egen tjänsteproduktion är flexibilitet i exempelvis undantags- och krissituationer. Den egna personalen fakturerar inte invant för alla tjänster och allt arbete enligt timdebiteringen. Avsikten är inte heller att uppnå vinst, som i företagsverksamhet.

Vi är väldigt oroliga över samarbetsfunktionaliteten mellan personalen och Uleåborgs stad. Hur kan man genuint förhandla om utlokaliseringsförslagen ges färdigt uppgjorda och man inte ens diskuterar alternativen, frågar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

– Uleåborgs stad har under de senaste åren dragit på sig ett väldigt tveksamt rykte i personalledarskap. I färskt minne finns vårens avbrott i utbetalning av personalens löner, samarbetsförhandlingar och massiva permitteringsplaner. De tider då personalen ansågs vara organisationens viktigaste resurs verkar vara långt borta, förundrar sig ordförandena tillsammans.

JHL och Jyty bildar tillsammans förhandlingsorganisationen Offentliga sektorns union JAU, som för arbetstagarna förhandlar om kommunbranschens kollektivavtal. JAU representerar ungefär en tredjedel av kommunbranschens personal.

Tilläggsinformation:

Ordförande Päivi Niemi-Laine, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdet JHL, tel. 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

Ordförande Maija Pihlajamäki, Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Ammattiliitto Jyty ry
Elimäenkatu 5

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Följ Ammattiliitto Jyty ry

Senaste pressmeddelandena från Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty: Kolmasosa henkilöstöstä jätettiin ammattikorkeakouluja koskevan työehtosopimuksen ulkopuolelle4.3.2024 16:11:02 EET | Tiedote

Opetusalan yksityisiä työnantajia edustava Sivistysala ry eli Sivista on kertonut hyväksyneensä neuvottelutuloksen uudesta ammattikorkeakouluja koskevasta työehtosopimuksesta. Ammattiliitto Jyty korostaa, että työnantaja jätti sopimusneuvottelujen ulkopuolelle kolmasosan koko henkilöstöstä, sillä hallinto- ja tukipalvelutehtäviä tekevillä työntekijäryhmillä ei ollut edustusta neuvotteluissa.

Jyty ilmoitti lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1. – myös perhepäivähoitajat lakon piirissä23.1.2024 12:00:11 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty on ilmoittanut poliittisesta lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1.2024. Lakon piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuksen työtehtävät kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen sopimusaloilla Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Myös perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta kuuluvat Jytyn ilmoittaman lakon piiriin.